Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

#705963
Jag har faktiskt ingen koll längre, var några år sedan jag var insatt i det där. Men några märken som ploppar upp i huvudet är ju DLS(har stort utbud i olika prisklasser), Kicker(äckliga basar, kostar fläsk dock), Focal(bra framsystem, kostar också fläsk), JL Audio, Pioneer gör också hyffsade högtalare, Digital Design gör vansinniga basar.

Det är svårt att rekommendera just ljud då ljud är fruktansvärt induviduellt. Vad som låter bra för mig kanske låter skit för dig, och vice versa. Sen beror det på vilken typ av ljud du är ute efter - finlir eller dunkadunka, eller något mitt imellan.

Men rent spontant skulle jag väl rekommendera DLS. Oavsett vad du köper får du bra grejor. Priserna på framsystem sträcker sig väl mellan 500 och 3000kr (dom har säkert dyrare också).
Jag brukar/de rekommendera att lägga mellan 1000-1500 på ett framsystem, och givetvis driva det med ett bra slutsteg.

Felet dom flesta gör är att dom har alldeles för stor bas i förhållande till framsystemet, vilket leder till s.k "epa ljud" :lol: . Ska man tävla i DB-race är det ju en annan 5a såklart.
Man ska ha en bas som ger lagon djupbas, utan att överrösta framsystemet. Jag hade t ex 2 st framsystem (finns bild på garaget om du går in på min 945a) för att möta upp min bas, och det var på gränsen till för klent :P Men pengarna(samt intresset) satt stopp för vidare byggnationer.

Sen en generell regel: Less is more ;) Många högtalare ger inte alltid bättre ljud, och blanda storlekar hej villt (t ex sätta 6x9or vid basen) ger ofta negativ effekt, och det blir att låta skumt.
Man bör heller inte blanda olika märken/serie på högtalare (ha olika märken mellan bas och framsystem är ok), då alla högtalare har sin egen karaktär, och börjar man blanda kan det också bli att låta skumt.
Undvik även att blanda olika storlekar (t ex ett 5.25" kitt och ett 6.5" kitt) då dessa låter HELT olika pga. konytan.


Uhm, ja... som sagt, kan skriva en hel roman om det här :lol:
#706182
olgaus1993 skrev:Men ljud får komma lite senare:) Har träpanel i min reservdelsbil är de svårt att plocka över utan att ta sönder de?
Njae, du får nog byta hela instrumentpanelen så vitt jag vet. Tror ingen av listerna är så att säga "löstagbara".
Dom är inte det i V70in iaf (vad jag kunnat listat ut).

Eller så kanske alla trädetaljer sitter på löstagbara paneler, kommer inte ihåg hur träpanelen i 850 ser ut just nu (fast jag har trä i min egen :lol: )

Men svårt är det väl inte, bara 3 miljoner skruvar och kablar, samt otympligt om du är själv.
#707082
Sant:) bara allt funkar så bryr dom sig inte vad miltalet på mätaren står på. Har också skrivit i Servicehandboken när jag bytte mätare och vid vilket miltal.

Har haft kontakt med min kusin som äger en lackerfirma och han ska blåsa om hela bilen åt mig emot matrialkosnaden så frågan är hur mycket kostar det i matrial att lacka om en hel bil i samma färg såklart?

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]