Gubbräsern (245 -87, B230f, Sävsjö -91)
Postat: sön 01 jul 2012, 15:38
Min ögonsten! Till sommaren 2013 ska den ställas av för total översyn och uppdatering både vad gäller det mekaniska och estetiska ;)

Med tanke på att den tjänat mig i 15 år och i dagsläget har rullat lite styvt 90.000 mil så ser den rätt okej ut. Ofta brukad vid långstyrningar med husvagnen på bilden som dock är relativt nyinköpt. Använder den för veckopendling till och från arbetet och med husvagn så snittar den 1.25 och utan hus på kroken så har jag en lägstanotering på 0.77, inte illa för en 25 år gammal bil med stenåldersteknologi! Rosten har börjat krypa på, och nya sparklådor och en golvhalva ligger färdiga för montering, andra halvan av golvet bytte jag ut för tre år sedan. har även en komplett AC anläggning, fyra elhissar, skinnstolar, elspeglar och söker nu efter ett tak med taklucka* så jag kan få känna vinden i håret (det lilla som är kvar i alla fall). Den är inte snabbast, snyggast eller snålast men det är tamejtusan världens bästa bil!
Planerna är uppsnyggning av kaross, ny lack, renovera det mekaniska och uppdatera den lite grann. Folk undrar varför jag lägger ut så mycket pengar på, i deras ögon bara en "gammal volvo", men jag brukar kontra med att kan man inte längre köpa en ny så då måste man väl bygga en! Färgen är redan bestämd till 601 eftersom de övriga volvobilarna i familjen har den kulören, kanske med en tvåtonslackering med svart överdel men det ska photoshoppas friskt á la Chip Foose före vi stoppar in den i boxen.
* Har konsulterat min granne, tillika lackerare och bilplåtis, som ska ge mig en hjälpande hand. Han har tidigare med lyckat resultat opererat in takluckor från 244;or på kombimodellen.
Uppdatering: Min bättre hälft bad mig inflika en kommentar om att vi håller på att byta panel på huset, det såg tydligen inte bra ut med "naken" balkong och flagnad färg. Tänkte att ni skulle titta mera på volvon än huset, men men...

Med tanke på att den tjänat mig i 15 år och i dagsläget har rullat lite styvt 90.000 mil så ser den rätt okej ut. Ofta brukad vid långstyrningar med husvagnen på bilden som dock är relativt nyinköpt. Använder den för veckopendling till och från arbetet och med husvagn så snittar den 1.25 och utan hus på kroken så har jag en lägstanotering på 0.77, inte illa för en 25 år gammal bil med stenåldersteknologi! Rosten har börjat krypa på, och nya sparklådor och en golvhalva ligger färdiga för montering, andra halvan av golvet bytte jag ut för tre år sedan. har även en komplett AC anläggning, fyra elhissar, skinnstolar, elspeglar och söker nu efter ett tak med taklucka* så jag kan få känna vinden i håret (det lilla som är kvar i alla fall). Den är inte snabbast, snyggast eller snålast men det är tamejtusan världens bästa bil!
Planerna är uppsnyggning av kaross, ny lack, renovera det mekaniska och uppdatera den lite grann. Folk undrar varför jag lägger ut så mycket pengar på, i deras ögon bara en "gammal volvo", men jag brukar kontra med att kan man inte längre köpa en ny så då måste man väl bygga en! Färgen är redan bestämd till 601 eftersom de övriga volvobilarna i familjen har den kulören, kanske med en tvåtonslackering med svart överdel men det ska photoshoppas friskt á la Chip Foose före vi stoppar in den i boxen.
* Har konsulterat min granne, tillika lackerare och bilplåtis, som ska ge mig en hjälpande hand. Han har tidigare med lyckat resultat opererat in takluckor från 244;or på kombimodellen.
Uppdatering: Min bättre hälft bad mig inflika en kommentar om att vi håller på att byta panel på huset, det såg tydligen inte bra ut med "naken" balkong och flagnad färg. Tänkte att ni skulle titta mera på volvon än huset, men men...