Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

#1127678
Såja, nu har man nya fina vintersulor, nu kan vintern komma bäst den vill :D

Något som är mindre roligt är att jag verkar fått något elfel på bilen, för om man t ex slår på helljusen så slockna hela bilen ~0.5sec och nästan dör, sen kommer allt tillbaka. Spänningen sjunker väldigt mycket också(~12.7, i drift) och ökar sakta till ~13.8V igen. Samma fenomen inträffar om man slår igång kupefläkten på max. Slår man på både fläkt på max och helljus samtidigt så tvärdör bilen, antagligen sjunker spänningen under 10V då...
Och idag hade jag släp, och då började det hända varje gång man bromsade också(=bromsljusen tändes)...

Det är just när man slår igång förbrukare som det händer, när den stabiliserat sig igen kan man ha förbrukarna på hur länge man vill utan problem, med ok spänning.

Jag tror och hoppas att det "bara" är generatorn som sjunger på sista versen, men jag är mitt uppe i en flytt så kan inte felsöka just nu heller :(
Jag antar isf att det är kolen som är slut i generatorn, eftersom den inte har några missljud för sig... Är det något man kan köpa löst och byta utan att bli ruinerad? :)
#1127859
Kolla även jord mellan generator och motor (om den sitter med gummibussning) och motor till kaross. Annars måste det ju gå att köpa kol, det är ju en flrbrukningsvara...
#1127866
Batteriet är nytt sen förra året, alla jord och plusmatningar är borttagna, putsade och kontrollerade i samband med kamremsbytet jag gjorde för några månader sedan. Så allt det är ok.
Idag betedde den sig inte lika illa dock, var bara en gång under backning med kärran som den grina till sig lite... Och andra sidan hade jag aldrig helljusen på idag men... :roll:

Nåja, bara skiten håller ihop tills efter flytten, sen får jag ta och jaga reda på felet.

Hörde idag att svänghjulet har börjat rassla lite också, typfel på dubbelmassehjulen :roll: ... Nåja, är ju inget som är farligt, bara irriterande :P
#1127920
Dåliga kol borde väl ge dålig laddning hela tiden? Kan man inte bara mäta spänningen på tomgång med/utan strömförbrukare på? Alltså om man lyckas slå på sätesvärmare, stereo, fläkt och helljus utan att bilen dör och sedan mäter spänningen, håller den sig då rimligt högt så är det väl inte knas på själva generatorn om den kan prestera tillräcklig laddning...?
#1129416
Ser själv på min voltmätare i bilen att när jag slår på extraljusen så tappar jag nästan 2 volt innan generatorn hinner att kompensera. Står jag däremot på tomgång med allt på slaget så får jag en laddspänning på 11 volt :lol: gasar jag lite så kryper den strax precis över 12 volt. Kallstartar jag sedan bilen på morgonen och kör med dim+park ljus så laddar den bort emot 14,6 volt. Nu har jag ju inga problem med detta så det är inget som jag har orkat att kika något närmare på, men som för dig att bilen nästan dör eller dör känns ju inget bra alls.
#1145498
Händer inte speciellt mycket här... Bilen bara rullar på utan missöden :P

Däremot så dog 3 av lamporna till ECC-panelen häromdagen.... 3 av 4... Alla är LED... mm... Bra kvalitet... :???:
Nåja, som dom flesta med en x70 vet så är ju ljusspridningen pinsamt dålig i ECC-panelen, vilket jag har länge tänkt att fixa till, och när annars är det lämpligt än när lamporna ändå måste bytas? :D

Är dålig på att fota, men orsaken till den katastrofala spridningen syns här:
Bild

Den observanta bör genast se problemet... För Er andra - Det finns inte ett smack som guidar ljuset! Normalt sett har man genomskinliga plastskive-liknande runt belysningen som dirigerar ljuset och gör att det lyser jämt och fint. Instrumentmätarna har sånt t ex.
Så, ja, vad konstigt att spridningen är under all kritik? :roll:

Nåja, det kan vi fixa... Hade först tänkt att bygga plast-spridare, men jag hade ingen lämplig plast till hands, så jag gjorde det näst-bästa - LED "ringar" :mrgreen:
Bild

Gjorde likadant på dom övriga 2 vreden, totalt användes 16st LED's, seriekopplade i 4-par.
Resultatet: (ja den ligger upochned, deal with it)
Bild

Och monterat i bilen:
Bild
Som synes missade jag lite på passagerartempen, men men, det lyser ändå 10x mer än vad det gjorde orginal.

Slutsatsen av det hela då... Ja, vad tusan volvo hade sniffat när dom designade belysningen av ECC-panelen är en gåta... Troligen samma skit dom hade sniffat när dom bestämde sig för att polvända bakre taklamporna :roll:
Jag är nöjd med resultatet dock :-)-)
  • 1
  • 47
  • 48
  • 49
  • 50
  • 51
  • 54

De sista åren skippade Volvo "äkta[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Tänk den dag det kunde bli så att bilt[…]

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]

Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder