Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1510384
Smörja bromsar är bra, jag brukar smörja glidpinnarna med jämna mellanrum men slarvar väl lite med kolvarna. Grejen är dock att jag är upplärd och inmatad med att använda bromsarna så lite som möjligt - på gott och ont.
Jag har bytt belägg EN gång under dessa 10år jag haft V70in, och dom gamla var inte ens halv-slitna. Skivorna fram hade säkert suttit där sen 1997, och hade enl. min mätning 2-3mm kvar innan dom var för slitna(lite grinig bes.man imo). Så kolven har ju jobbat ungefär i mitten av slaglängden i minst 9år.. Det krävs duktig frekvent smörjning för att hålla rosten borta från ytterkanten under så lång tid när kolven aldrig jobbar där :-D Och det är ju just den där sista lilla millimetern kolven behöver gå in för att allt ska gå fritt nu...
Det är ju absolut inga problem med kolven i det läge den jobbat i under min ägo(fram tills nu), så att renovera oket är ju *egentligen* inget märkvärdigt... Men det är som sagt mestadels en tids- kontra kostnadsfråga... Prisskillnaden mellan ett komplett nytt ok och renoveringssats är bara ett par hundra, och sparar massvis med tid. Då får man bilen i drift snarast och kan, om man känner för det, renovera det gamla oket i lugn och ro senare :-)
Jag är dessutom lite sån att jag har svårt att rättfärdiga renovering av gamla delar om det inte är något super-speciellt med dom, eller är markant mycket billigare att göra så än att köpa nytt.

Bakskivorna böt jag för några år sen, inte pga. slitage, utan för att dom började bli lite väl rostiga, speciellt kanten i trumman. Också mer en tids- kontra kostnadsfråga, hade helt klart gått att rädda dom skivorna med lite TLC, men som (då) enda bil behövde bilen ut i trafiken igen asap, och smacka dit nya delar är så gott som alltid snabbare och enklare än att renovera gamla delar.

Jag är dock rätt imponerad över att detta ok hållt så länge det ändå gjort i förhållande till dom övriga, dom andra 3 oken jag bytt under åren har mer eller mindre varit stumma i kolven. Hade säkert också gått att rädda/renovera, men på den tiden hade jag inte rätt verktyg för en sådan operation, så även där blev det nya ok då. Nu för tiden har jag ju "lite" bättre förutsättningar(och verktyg) för liknande operationer, men tiden är det fan lika snålt med :-D

Det vänstra framoket, som var det första som byttes strax efter jag köpte bilen, fungerar fortfarande helt perfekt trots noll extra smörjning av kolven. Så även om jag skulle behöva byta det nästa år(vilket jag är tämligen säker på att jag inte kommer behöva) så anser jag att 10års "livslängd" med typ noll underhåll är mer än tillräckligt bra :-)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1510401
På 745-an är där original ok fram. Bak fick jag byta när jag fick bilen (c:a 15 år sedan) då föregående ägare inte varit lika noga. Den hade då stått still i c:a 1 och ½ år och bytte då samtliga skivor, klossar, backar och då oken bak. Det blev även vanlig service, kamren (16V motorn), vattenpump, tändstift, fixade AC-n, och 4 beg (nästan nya) däck. Besiktigade med blankt papper :-D :-D Den har nu rullat omkring 50000 mil, c:a 12000 mil med mig som ägare. Den får rulla så länge den går, det är min sista bil. Frugan har ju en ny Subaru och vi behöver 745-an bara för att Subarun inte får dra båttrailern
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1511376
Ja just, bilen är ihop igen och allt verkar fungera. Jag valde att köpa sån där damask man kan trä över drivknuten så man slipper dela eländet, det gick rätt bra när man kom på snitsen. Får se om den håller måttet, men det tror jag.

Nya oket funkar bra, ligger inte på eller så längre... Dock har jag fortfarande ett litet gnissel-bromsljud från höger fram då och då, dock inte i närheten av vad det var innan. Mycket möjligt att inre belägget gått varmt när det legat på så pass länge, eller att skivan har slagit sig lite lite av samma anledning.
Kostar nog på nya belägg framöver, ingen stor kostnad direkt.
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1511380
Damask som man (med verktyg) trär över knuten har jag testat på frugans gamla 855a, flera gånger faktiskt då dom inte höll mer än knappt ett år i stöten... Men nu är det ju några år sedan och du har kanske bättre tur med din!
Gnissel från bromsarna kan man ha ett tag tills beläggen är ordentligt inkörda, eller ifall de belägg man köpt inte riktigt har samma mått som originaldelarna.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1521800
Just det, brukar ju föra årligt bes. protkoll här :P
Så årets besiktning då... Överlag bra, bromsar perfekta, avgasvärden utan anmärkning, alla leder i gott skick osv..................................... Men tyvärr hittades ett litet rosthål på höger balk preciiiis framför dragkrokens infästning.... storts som en enkrona efter knack typ...
Suck, nåja, bara hem och laga, har ju svets så det är ju inga problem. Men att få bort draget? Herrejävlar vad dom bultarna hade rostat fast, så det blev mycket extra kapning, svetsning och en hög kassa bultar bara för att få bort drageländet.
Nåja, nu är det väl bara att svetsa...Efter ett par punkter börjar motorn ryka i svetsen... h-e... Sätter mig på en pall och stirrar ilsket på svetsen en stund, drar upp trådmatningshastigheten och släpper lite på spänningen... Mjodå, den fungerar iaf, men nu skjuter den ut tråden alldeles för fort - eller inte alls om det blir minsta lilla motstånd... Men men, motorn ryker iaf inte. Däremot satte jag eld på håret istället haha :-D
Nåja, jag fick balken svetsad iaf och blev fullt godkänd på efterkontrollen, så V70in puttrar vidare ett tag till :-)

Men nu hade jag fått nog av den där svetsen... Så nu har jag köpt mig en ny svets. Visserligen en modell billig, men den har allt som behövs och mer därtill som krävs för bilplåt. Har inte haft tid att använda den speciellt mycket, men första intrycket är iaf "herrejävlar vad mycket bättre denna svets är än det gamla eländet!". Enda negativa(?) med nya svetsen är att slangpaketet är rätt kort och inte utbytbart, men det är ju inte speciellt svårt att bygga om till EU-plug om/när man känner för det. Jag har ju t om alla delar för det redan ståendes och skäms i ett hörn i form av min gamla svets :P
Börjar få dåligt med gas dock, så måste köpa lite mer sånt innan jag kan ta tag i större projekt *host*944an*host*.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1526918
Upptäckte sist jag kikade över bilen att inre övre motorbussningen var tämligen slut - inget konstigt med det då det var den ända orginalbussning jag hade kvar, resten är poly så den har ju fått jobba extra hårt.

https://www.youtube.com/shorts/XhD_qSQ8uyA

Nu är den bytt till poly också så nu ska väl motorn sitta stabilt och fint ett tag till :-)
IMG_20230110_184918_resize.jpg
IMG_20230110_184918_resize.jpg (198.33 KiB) Visad 1886 gånger
av Davve9
#1527742
Rolig och intressant tråd! Tog sin tid att läsa alla 527 inlägg haha.

Vilka bussningar kör du poly med? Ens skönare?
Kan man på något sätt se dem äldre bilder ni länkat. Eller är dem bortglömda lol.

/David
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1527836
Dom äldre bilderna var upladdade på tinypic, som tyvärr är nedlagd sedan en tid tillbaka. Jag la upp dom i mitt tycke mest intressanta bilderna igen, men långt ifrån alla. Får jag riktigt tråkigt någon dag kanske jag går igenom och lägger upp alla igen :-)

Jag kör polybussning på växellådstaget(mellan subframe och växellåda), den stora övre motorbussningen, och nu även den inre övre motorbussningen. Visst påverkar det komforten lite, speciellt på tomgång vid dragläget så vibrerar det rätt duktigt i karossen. Men samtidigt känns det betydligt bättre när motorn sitter ordentligt fast. Vid högre varv än tomgång märker jag ingen skillnad på komforten.
Svårt att beskriva, men med orginalbussningar känns det nästan som bilen "studsar" fram lite om man är lite oförsiktig på kopplingen, den känslan är helt borta med poly.
Fördelarna med poly överväger helt klart nackdelarna i mitt tycke.
  • 1
  • 50
  • 51
  • 52
  • 53
  • 54

Men vad är problemet om du får nya l&ar[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6[…]

Walt (Disney) https://www.google.com/[…]

Lägg dig under bilen m hasplåten borta,[…]