Sida 1 av 30

"Den Blåe" 945 (Spännande laddtryck)

Postat: tor 17 maj 2012, 18:24
av White
Får väl starta en tråd om denna också då jag har gjort det om våra två andra bilar!
En helt vanlig 945SE -96 med b230FK motor. Denna används som ren bruksbil och mestadels av frugan!

Lite fakta och bilder så:

Bil:...............Volvo 945SE -96 blåmetallic nr: 422.
Motor:...........B230FK, ATM reglerventil för laddtryck (0,51bar) , Samco svarta silikonslangar (vacuum), vevhus-ventilation något modifierad.
Transmission:..M90 manuell
Väghållning:....Original dämpare och fjädrar.
Fälgar/Däck:....Volvo Pholus 6x15" med 195/65"
Invändigt:.......Laddtrycksmätare från BSR, annars original.
Utvändigt:.......Lister utan hål för torkare under strålkastare, stänkskydd, vita blinkers fram och på skärmar, "classic" bakljus.




Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Re: White`s 945SE

Postat: tor 17 maj 2012, 21:34
av benzinlol
Snygg, såg ut att vara i bra skick. Ta hand om den :P

Re: White`s 945SE

Postat: fre 18 maj 2012, 11:51
av White
benzinlol skrev:Snygg, såg ut att vara i bra skick. Ta hand om den :P
Tack! :D
Jodå, den är i hyffast bra skick! Ingen utställningsbil, men en bra bruksbil! :)

Re: White`s 945SE

Postat: lör 19 maj 2012, 08:43
av Milner
Nyskick är standardskick :-)-)

Mvh 8)

Re: White`s 945SE

Postat: lör 19 maj 2012, 09:53
av White
Milner skrev:Nyskick är standardskick :-)-)

Mvh 8)
Kan säga att den här är långt i från nyskick! :P
Inte sagt att den är skrot för det! :wink:

Re: White`s 945SE

Postat: mån 16 jul 2012, 16:37
av White
Tog tag i rosten i både batterihyllan och hyllan under luftburken på denna i dag.
Kan säga att det var en hel del rost, till och med hål i hjulhuset vid batterihyllan! Har slipat rent och grundat nu, hålet ska kapas ur
och svetsas efter semestern när jag börjat jobba igen och har tillgång till svets.




Bild

Bild

Bild

Bild

Bild




Jag ska grunda en gång till och sedan täcklacka i morgon, sedan får det härda riktigt ett par dagar innan grejerna återmonteras.

Re: White`s 945 SE (Rostlagning påbörjad)

Postat: mån 16 jul 2012, 17:13
av Lucif3r
Jahaja, du hade en bil till. Hade jag missat :)

Kör du med sprayburk när du lackar osv? Om så, vad kör du med för märke? 1-komp eller 2-komp? Försöker samla på mig så mycket info som möjligt innan jag ska börja på med sånt där "skoj" :P

Re: White`s 945 SE (Rostlagning påbörjad)

Postat: mån 16 jul 2012, 17:24
av White
Lucif3r skrev:Jahaja, du hade en bil till. Hade jag missat :)

Kör du med sprayburk när du lackar osv? Om så, vad kör du med för märke? 1-komp eller 2-komp? Försöker samla på mig så mycket info som möjligt innan jag ska börja på med sånt där "skoj" :P
Detta är ju egentligen frugans bil, men jag står givetvis för alla reperationer! :P

Då detta är en ren bruksbil blir det 1-K Roststopp grundfärg som penslas på, men på "finbilen" använder jag alltid spray till mindre
grejer eller lämnar till riktig lackerare vid större! Då använder jag först zinkprimer sedan grundprimer och sist täcklack.

Re: White`s 945 SE (Rostlagning påbörjad)

Postat: tis 17 jul 2012, 18:52
av White
Då har jag fått på täcklack på detta nu!
Det syns ju givetvis att grundfärgen är penslad på under täcklacken, men detta är en ren bruksbil och det kommer inte synas sedan
när allt är återmonterat. F#n att man inte har svets hemma! Då hade man kunnat svetsa det förbannade hålet med en gång!




Bild

Bild

Bild

Bild



Här ser man hålet som ska svetsas!
Bild




När detta fått torka riktigt ska hyllan under luftburken behandlas med Dinitrol rostskyddsvax, på batterihyllan är det inte lönt att göra
det förän den är svetsad.

Re: White`s 945 SE (Rostlagning påbörjad)

Postat: tis 17 jul 2012, 19:40
av Dieselsmurfe
Du har läcker färg på bilen!