Volvo 760GLE V6 ihopsättning motor.
Postat: sön 19 feb 2012, 18:46
Håller på att sätta samman en renorverad B280F motor till min Volvo 760.
Tänkte lägga upp några bilder.

Vevaxlen monteras.

Fick tillverka detta specialverktyg för att hålla cylinderfodren nerspända medans motorn sätts samman.
Sitter nu nya orginal jusermellanlägg under cylindrarna.

Kolv 4 och 6 är nu monterade och går runt fint.
Syftet med renorveringen är att säkerställa att man har ett friskt motorblock utan skador, samt att sota ur motorn fullständigt så man kan köra helsyntet som håller motorn ren.
Även att få alla packninga och tätninga utbytta.
Motorn ska också få en manuell växellåda 5växlad M46 för att minska bränsleförbrukningen.
Detta motorblock var frätskadat i anliggningsfoten vid Cyl 6.
Skadan har svetsats med aluminiumsvets och cylinderfotsanliggningsytan har frästs ur.
Den lilla exta urfräsningen är justerad med ett extra 0.10mm justermellanlägg för att få rätt foderhöjd.
Tänkte lägga upp några bilder.

Vevaxlen monteras.

Fick tillverka detta specialverktyg för att hålla cylinderfodren nerspända medans motorn sätts samman.
Sitter nu nya orginal jusermellanlägg under cylindrarna.

Kolv 4 och 6 är nu monterade och går runt fint.
Syftet med renorveringen är att säkerställa att man har ett friskt motorblock utan skador, samt att sota ur motorn fullständigt så man kan köra helsyntet som håller motorn ren.
Även att få alla packninga och tätninga utbytta.
Motorn ska också få en manuell växellåda 5växlad M46 för att minska bränsleförbrukningen.
Detta motorblock var frätskadat i anliggningsfoten vid Cyl 6.
Skadan har svetsats med aluminiumsvets och cylinderfotsanliggningsytan har frästs ur.
Den lilla exta urfräsningen är justerad med ett extra 0.10mm justermellanlägg för att få rätt foderhöjd.