Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

#600196
Här är lite bilder och fakta om min 945 Classic som är min "finbil". Bilen införskaffades 2007-08-02.

Bil:
* Volvo 945 Classic -98, solid vit nr: 189.

Motor B230FK: (rak 4cyl turbo på 2,3liter)
* Oljekylda kolvar.
* BSR steg 205hk Chip.
* BSR Wastegate-klocka 0,75 bar.
* Forge Motorsport kolv-dumpventil.
* Kamaxel original T. (För bra botten, vilket passar mig bäst)
* Nuke ställbart kamdrev.
* 2,5" Downpipe.
* 2,5" högflödes sportkat.
* BSR 2,5" fullflödessystem.
* Toppen riktplanad 0,2mm.
* BSR Optiflow filteravskärmning.
* ITG öppet luftfilter, 76mm anslutning, flödar till 300hk.
* Ny Volvo Intercooler. (Samma som till 940TDI)
* do88 svarta silikonslangar. (Insug, tryck, vacuum, vevhus, bromsservo & kyl)
* Vevhusventilation modifierad.
* 87* termostat.
* Magnecor Electrosport 80 8,0mm silikontändkablar med värmestrumpor.
* Bosch tändspole. (0 221 118 351)
* Tändstift: NGK BPR7ES.
* Huvudbrytare batteri.

Effekt:
* 190hk.

Vridmoment:
*300Nm.

Transmission:
* AW 03-71L. (Mod. 120 88 31)
* Extra 13 raders oljekylare från Volvo/Setrab.
* Ökat linjetryck i lådan.

Chassi:
* Fjäderbensstag VOC från SAM.
* Chassistag mellan länkarmsstagens konsoller. ("Ambulansstag")
* Långa (396mm) VOC länkarmsstag med polybussningar.
* Förstärknings(960)stag till länkarmsinfästningar.
* Justerbara stabilisatorstag med uniball och polybussningar. (10mm kortade)
* Krängningshämmare fram: 22,0mm (ny från Volvo) med polybussningar.
* Stötdämpare fram: Bilstein B8 Sprint. (34-030 677/P36-3067)
* Fjädrar fram: Lesjöfors Sport.
* Krängningshämmare bak: 16,0mm (ny från Volvo) med nya konsoller och bultar.
* Stötdämpare bak: Bilstein B8 Sprint (24-022 033/P36-2203).
* Fjädrar bak: Lesjöfors Sport.
* Genomslagsgummi bak: Korta från 944.
* Justerbart panhardstag med polybussningar.


Bromsar:
* Skivor: Slitsade Brembo fram, Volvo original bak.
* Ok: Volvo original.
* Belägg: TarOx High Performance.


Fälgar:
* Volvo Galaxy 7x16".
* JR smidda racinghjulmuttrar.

Däck:
* 225/50-16".

Invändigt:
* Laddtrycksmätare. (VDO)
* Oljetrycksmätare. (VDO)
* Voltmätare. (Ansmann)
* Givare med varningslampa för låg kylvätskenivå.
* OMP axelkuddar till bälten.
* OMP FIA godkänd brandsläckare.
* BSR tygmattor.
* Armstöd med mugghållare.
* Pennfack.
* Myntfack.

Utvändigt:
* Addonspoiler fram.
* Lackat bakre insynsskydd.
* Stänkskydd.
* V90-baktorkare.
* OMP FIA godkänd bogserögla bak.







Åtgärdslista: (x)= klart.

*(x) Monterat lastgaller.
*(x) Bytt övre & undre kylarslang.
*(x) Bytt vattenpump.
*(x) Bytt dämpare till bakluckan.
*(x) Monterat "ambulansstag".
*(x) Monterat stänkskydd fram och bak.
*(x) Bytt nedre "byttan" på luftfilterburken, tagit upp hål för en extra tratt och monterat förfilter.
*(x) Monterat VDO laddtrycksmätare.
*(x) Monterat Volvos (Setrab) extra oljekylare till automatlådan.
*(x) Fått gjord hel rostskyddsbehandling på Volvo (Tuff cote Dinol), underrede + hålrum.
*(x) Plockat ner sumpen på automatlådan, rengjort filter och magneter, bytt sumppackning och därefter sköljt i genom
hela systemet med ny automatlådeolja, och sedan fyllt på ny olja.
*(x) Monterat värmeskydd vid turbon.
*(x) Köpt nya 16" Galaxy fälgar med 225/50-16 Yokohama.
*(x) Montera fjäderbensstag från SAM. (Samma som används i VOC och Rally-Nationella klassen)
*(x) Byta vänster sidospegel. (Har ärgat).
*(x) Smörja skinnet på sätena med skinninpregnering.
*(x) Byta oljefällan. (Är inte stopp, men känns lite bättre om den är helt ren)
*(x) Montera V90 baktorkare.
*(x) Byta slangar till oljekylaren vid oljefiltret.
*(x) Byta packboxar fram på motorn.
*(x) Byta o-ring och pakning på oljeretur från turbo.
*(x) Byta alla vacuumslangar till Samco svarta silikonslangar.
*(x) Byta tryckslangar mot Samco svarta silikon.
*(x) Justera kickdownwiren rätt.
*(x) Chippa & höja laddet. (BSR steg 175hk)
*(x) Lackera tryckrören vita.
*(x) Montera Addonläpp (Få omlackad innan montering.)
*(x) Nya lister runt framrutan.
*(x) 2,5" avgassystem med 2,5" sportkat.
*(x) Byta armar på strålkastartorkare.
*(x) Montera högtalare i instrumentbrädan.
*(x) Byta olja i bakaxel.
*(x) Byta bromsskivor.
*(x) Måla bromsok.
*(x) Byta "skyddsplåten" under motorn.
*(x) Byta toppackning, toppbultar, avgaspackning och insugspackning samt riktplana toppen.
*(x) Byta BTR.
*(x) Byta alla slangklämmor i motorrum mot rostfria.
*(x) Byta fram och sidoblinker till nya original.
*(x) Byta bakljusen mot nya original.
*(x) Få bakre insynsskydd lackerat (det under stötfångaren).
*(x) Montera VDO oljetrycksmätare 0-5bar.
*(x) Ny rutgrill med kromsarg. (2011-06-28)
*(x) Ny kylare. (2011-12-16)
*(x) Ny Intercooler. (2011-12-26)
*(x) Byta bromsvätska. (2012-07-26/20.335mil)






Några blandade bilder:
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av 202 White, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
By Nexus
#600207
Det var grymt snyggt under huven, inte massa skrikiga färger utan bara rent och fräsht. Saknar en Vinge på bakluckan annars är bilen kalas fin :-)-)
Användarvisningsbild
By White
#600313
päpplet skrev:fräsch bil :-)-)
Tack! :D



Nexus skrev:Det var grymt snyggt under huven, inte massa skrikiga färger utan bara rent och fräsht. Saknar en Vinge på bakluckan annars är bilen kalas fin :-)-)
Tack! :D
Jo, har försökt hålla det på en diskret nivå med bla svarta silikonslangar i stället för blåa osv...

Du är inte den förste som skulle vilja se en vinge på den. :wink: Visst är det snyggt, men vad jag sett på andra bilar kan vingarna skava i lacken på bakluckan något helt fantastiskt. :( Sedan så gillar jag verkligen det "diskreta" stuket utan. 8)



Dalmans skrev:Mycket fin
Tack! :D
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 213

Hej, Vänder mig i desperation till kunniga p&[…]

Teknikern på verkstaden har ett schema att f[…]

Jag blir helt tokig på min ratt. När ja[…]

Obligatoriskt byte av lampor, smådetaljer […]