Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av White
#600959
Så ja! Har varit en heldag i garaget nu, mekat 10 timmar i sträck med bara en kvart avbrott för en bit mat. Ville få klart allt i dag så
slipper man meka sedan om det blir kallare.

Har investerat i ny kylare och IC till bilen, samt gjort vid och rostskyddat i både batterihyllan och hyllan under luftfilterburken och spolarvätskebehållaren.



Nya kylaren, nya IC´n, nya slangarna, nya termostaten, spolarvätskebehållaren, filterburken, ja allt är på plats. Har även putsat och rostskyddat
överallt jag kom åt när grejerna var av. Det tar tid att vara pedant. :P




Nya termostaten på plats.
Bild



Ingen bra kylarhals! Tur det inte hände under färd!
Bild



Här sitter anslutningsröret.
Bild



Demontering av gamla grejorna.
Bild

Bild

Bild

Bild



Gamla kylare ligger och skäms.
Bild



Fästet överst på AC-kylaren var rostigt utav bara den, här har jag börjkat att stålborsta på det. Var omöjligt att få loss skruvarna
som höll det så det fick göras på plats.

Bild



Jippie för plastfärgen Volvo använt på så flitigt på mycket.
Bild


Stålborstat färdigt och målat med Biltemas bromsoksfärg.
Bild



Gamla IC´n av.
Bild



Nya IC´n med nya slangar och rostfria slangklämmor. Dom nya slangarna var riktigt styva och tjocka i godset.
Bild

Bild



Kylarbalken var 100% rostfri! Rostskyddade den ändå lite extra när allt var avplockat ändå
Bild



Återmontering.
Bild

Bild



Spolarvätskebehållaren och dom blästrade och ommålade fästena på plats.
Bild

Bild



Klart och varmkört så alla luftfickor är borta, verkar hålla tätt också!
Bild

Bild

Bild

Bild




Känns riktigt sönt att ha detta gjort nu faktiskt! :D
#600966
Dalmans skrev:Kanonjobb...

har dock för liten skärm på laptopen, vad står det i bakrutan? :D
Tack! :D

Mycket både har utgått och ska utgå till 940 serien, så det var lika bra att byta IC´n när jag ändå böt kylaren. Den gamla IC´n ska sköljas ur ordentligt för att få bort den lilla olja som hamnat i den under alla år, sedan ska den sparas för framtiden. :)

Det står: "Blinka med blåljusen om du vill rejsa" i bakrutan! Hehe! :P
#601098
Fin Bil....och gött med nya grejer! Såg att du hade xtra oljekyl fram...hur sitter den...alltså kan du ta nån bild på det
så jag kan se fästena, har funderat på att införskaffa sån med fattar inte hur den ska sitta framför alla kylare, har samma som du med turbo + ac. :-)-)
#601137
Candypig skrev:Fin Bil....och gött med nya grejer! Såg att du hade xtra oljekyl fram...hur sitter den...alltså kan du ta nån bild på det
så jag kan se fästena, har funderat på att införskaffa sån med fattar inte hur den ska sitta framför alla kylare, har samma som du med turbo + ac. :-)-)
Tack! :D

Jo, jag har efter hand sedan jag köpte den för drygt fyra år sedan bytt ut eller gjort vid i princip allt som varit "sådär".

Nu är min extrakylare till automatlådan så du tänker på det. :)
Jag kan säga att jag funderade länge på hur jag skulle fixa fastsättningen av den, till slut tillverkade jag en extra balk som sitter skruvad mellan rambalkarna framför AC-kylet. Jag använde mig av bultarna som håller bärjärnen för att fästa extrabalken.

Lite bilder på det:
Bild

Bild

Bild

Bild
#617373
Det har gjorts lite smått och gott här i vinterkylan...





Det har hamnat ett CLASSIC emblem på bakluckan, tycker det blev snyggt med lite krom i aktern med.
Bild

Bild




Har fått ett nytt batteri på reklamation då det gamla aldrig funkat riktigt och gav helt upp efter drygt ett år.
Bild




Ny tvärbalk har det också blivit då den gamla var lite sprucken i plasten vid ena gängan till övre kylarfäste.
Gammal sprucken.
Bild


Ny fin med nya fästvinklar till strålkastarna, direkt från Volvobutiken.
Bild

Bild




Då jag skaffat nytt batteri och fräschat upp batterihyllan, fick det bli nytt fäste med.
Bild

Bild




Då jag nu lagt ner lite arbete i motorrummet kan jag ju inte ha ett Kolkanisterfäste som ser ut så här.
Bild


Blästerskåp och ny lack, sedan blev det så här.
Bild

Bild

Bild

Bild


Bild







Tycker det börjar se ganska snyggt och städat ut i maskinrummet nu.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 275

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]