Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

#620439
F-N vad snyggt det blir. Den lilla lampan med behållare som du visar, finns den original i panelen alltså?
Och vad va artikelnr på Exp- kärlet på Volvo och vad kostade det, med nivågivare i kärlet?
(Har förresten bytt Vxl-låds oljan nu, men det blev "bara" tömning och sköljning av lådan, med Q8 Auto-15 olja,
plockade inte ner tråget :oops: )
Användarvisningsbild
av White
#620486
Candypig skrev:F-N vad snyggt det blir. Den lilla lampan med behållare som du visar, finns den original i panelen alltså?
Och vad va artikelnr på Exp- kärlet på Volvo och vad kostade det, med nivågivare i kärlet?
(Har förresten bytt Vxl-låds oljan nu, men det blev "bara" tömning och sköljning av lådan, med Q8 Auto-15 olja,
plockade inte ner tråget :oops: )
Tack! :D

Jodå! Symbolen med kylaren och fläkten finns original i instrumenthuset, dock sitter det ingen lampsockel i den. Får hoppas
socklarna fortfarande går att köpa hos Volvo. Sedan är det "bara" att koppla sladden från givaren till rätt uttag i rätt plint på
instrumenthuset, vilket jag inte luskat ut vilken det är ännu.

Det sitter flottör i expansionskärlet, givaren får man köpa separat.
VO...9122997..........Expansionstank.....307,13kr
VO...3547710..........Nivåvakt.............168,00kr
#627229
Då är äntligen bilen klar för påställning! :-)-)


Tar först en sammanfattning på vad som gjorts med bilen i vinter då...


# Plåthylla under både batteri och luftburk har fräschats upp. Den lilla rost som fanns har
blästrats, zinkprimats, grundats, täcklackats och sprutats med rostskyddsvax.

# Ena strålkastartorkarmotorn och alla "stopparna" har bytts mot nytt.

# Spolarvätskebehållare, motorer och filter har avkaslkats och rengjorts riktigt. Behållarens
fäste har blästrats, zinkprimats, grundats och täcklackats.

# Kylare, kylarslangar och kylarfäste har bytts mot nytt.

# Intercooler och dess anslutningsslangar har bytts mot nytt.

# Termostat har bytts. Först till 87* men byttes sedan tillbaka till en ny original 92*.

# Fäste till luftfilterburk har blästrats, zinkprimats, grundats och täcklackats.

# CLASSIC-emblem från V50 monterat.

# Nytt originalbatteri och dess hållare monterat.

# Ny tvärbalk (plastbalken över kylare och IC) monterad.

# Fäste till kolkanister blästrats, zinkprimats, grundats och täcklackats.

# Kylvätskenivågivare i expansionskärlet monterat och inkopplat.

# Kretskort och alla lampor i "mätarhuset" bytt mot nytt

# Pluskabelanslutning i batterikabelsko lagad






Nu var ju som nämnts även problemet med den varma batterikabelskon avhjälpt! [thum]

Vände upp och ner på kabelskon med kabeln i och fixerade i ett skruvstycke, värmde kabelskon med varmluftspistol tills den var
riktigt varm, smälte sedan med en lödkolv modell STOR ner lödtenn i kabelskon. Spänningsfallet mellan battetriets pluspol och
generatorplus med kupèfläkten på fullt och båda sätesvärmarna på sjönk helt plötsligt från 0,80V till 0,17V på tomgång.
Spänningsfallet mellan pluspol och sladden jag lödde sjönk från 0,60V till 0,00V. :D

Nu har jag gjort klar lagningen av pluskabel och kabelsko till batteriet.
Virade först många lager vulktejp, sådan som man sträcker och lindar så den vulkar till en homogen massa, runt den del av kabeln
som jag skalade för att komma åt att löda. Sedan fick detta vulka en bra stund innan krympslang värmdes runt det hela, blev faktiskt
riktigt nöjd med resultatet. Vet man inte om att det är lagat är det omöjligt att se, man ser det knappt fast man vet det faktiskt. 8)

Testade sedan igen för att se om det blev något spänningsfall nu när allt var på plats, uppstripat och klart. Värden a var fortfarande
helt perfekta. :D

Passade även på att märka kablarna jag drog, både i motorrum och i kupèn. Underlättar mycket i framtiden! [thum]


Lite bilder så...


Vulkat.
Bild

Bild




Krympslang påträdd.
Bild




Krympt.
Bild




Slutligen lite bilder på dom uppmärkta kablarna.
Bild

Bild

Bild

Bild
#627242
Jag imponeras av att du lägger ner seriöst jobb på detaljerna som t.ex. blästring och ytbehandling av div. detaljer. Kompletteringarna i elsystemet är föredömligt utförda och kan väl betraktas som bättre än original. Reparationen av batterikabeln var intressant, har ej själv provat att löda denna typ av kabelsko men det kan vara bra att veta som ett tips. Roligt att följa denna tråd och tack för att vi får se lite bilder. Känns bra att en 945 får ett förlängt liv. Önskar dig många sköna vår- och sommarturer med bilen. :D
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 275
Bilens utrustning från Vin nr

Du kan kolla utrustningen igenom att trycka in reg[…]

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]