Dahlens golf MK2 till salu!
Postat: ons 16 feb 2011, 18:53
drar en liten historia hur denna tyska "volvo :roll: " golf kom till min ägo.
började med att min mor samt karln hon bodde med köpte en andra bil att pendla till jobbet med. tror detta var år 2005. år 2006 gick bilen inte igenom besiktningen pga hc-värdet (?) var iaf avgasvärdet som strula. då ställdes bilen av och stog hemma på tomten (på gräs!) i några år. jag tjatade flera gånger på att få ta bilen och göra iordning den till 18års bil. det fick jag såklart inte för dom "tänkte fixa den" för att sedan sälja och få loss några extra kronor. blev aldrig någonting gjort. vintern 2009 så fick jag bilen tillslut. men då jag redan hade köpt 142an. så bilen fortsatte att stå på samma plats. dock körde jag lite med den på grusvägarna så att bromsarna skulle börja fungera igen. men sista gången jag körde med den på den tiden så skedde det en olycka. huvlåsets popnitar hade gått av när motorhuven hade stängts en vinter när en av dom andra bilarna behövde starthjälp, så självklart så for den upp och gjorde en spricka i rutan samt att huven blev skev och gångjärnen gick sågott som av. sommarn 2010 behövde bilen försvinna och en kille var intresserad att ta bilen så dom blev av med den. snål som jag är så gick jag inte med på det så då fick vi bogsera den till flickvännen jag bor hos. så jag tänkte börja göra iordning på den. men då den hade stått så många år på gräs så ville jag inte göra för mycket innan jag hade provat besiktiga den. bilen gick som en påse nötter. misstände och levde rövare. så jag gav bort bilen till en kompis. han fixade avgasläckaget och provade besiktiga. 2(!) st 2or blev det :shock: avgasvärdet som tidigare samt att krängningshämmaren fram satt löst på båda sidor. men ingenting på rost, det tyckte jag var bra för att ha stått på gräs såpass länge. så jag började ångra att jag gav bort den. men nu hade kompisen köpt ny bil och denna stog bara. han hade lite småplaner att bygga en grp e (?) bil av den. men han var snäll att sälja den billigt till mig. fick betala mindre än vad det var påkostat på bilen. bytt olja. filter. tändstift. rotor. fördelarlock etc. så några dagar senare åkte jag och köpte bilen av honom.
Bilen misständer lite fortfarande. mest när man nyss startat bilen och sen hörs det på tomgång. men jag tror det är styrenheten som jävlas.
Planerna med denna bil är att sätta i baslådan och stereon jag hade i volvon. samt släppa ner den på marken. och få till en egen stil av "tyskstuket" fälgarna får jag vänta med med tanke på min inkomst. har ändå ett par halvfina 14" alu från mors polo. Sen hade jag tänkt att ta tag i den värsta rosten. finns ett hål som jag vet om. resten är ytrost :)
Blev väldigt mycket text nu :roll:
bilen är somsagt en "volvo" golf från -91. snikmodellen med smala stötfångare samt ingen servo. dock 1.8 liters motorn med förgasarinsprut (centralinsprut) på hela 90 hk 8)
har en gammal projekttråd så jag börjar med lite äldre bilder på den :)


hoppade tillbaka huven så den går att använda

sen tog jag bort huven för att lyckas få bort gångjärnen och passade på att sätta dit en bättre beg kylare.

gångjärnen, lite skeva

sen fick jag för mig att tvätta bilen 8)


sen fixade jag nya gångjärn och en framlampa. skulle ta med mig en ny huv med men den var totalt sönderrostad så jag fick behålla min gamla huv så länge.
dom nya gångjärnen. sportigt med rött \:D/

bytte till dom nya sommarfälgarna :D den finaste skärmkanten också



hade tänkt att rosta ner huven eller byta den för den var bucklig. därför den inte är tvättad på bilderna :roll:
gammal bild på the inside, ser dock likadant ut förutom stereolan :lol:

mätarhusbyte samt eljobb till steriolan :D

samt en helhets bild jag tog när jag var tvungen att flytta på ett släp som stog ivägen :roll: :mrgreen:

org plåtfälgarna är fula som stryk, därför får navkapslarna sitta kvar. drog dock över lite svart färg på dom så dom såg lite bättre ut

dom gamla bilderna är inte helt rättvisa, första vintern sen 2006 så har den dragit på sig lite mer rost
sen har jag satt i baslådan samt steget. ska bara skruvas fast. sonda 3 farads kondensator är införskaffad med. org högtalarna 3,5" i instrumentbrädan är inget att hurra för så antingen byter jag ut dom eller så tänkte jag modda om "pryllådorna" i dörrsidorna så mina fanatic 5,25 kan sitta där :)
lägger upp en lånad "bonusbild" från när kompisen hade bilen. finn ett fel :roll:

det är nog allt jag har just nu :) hoppas denna tråd om den ovanliga volvon från tyskland är intressant :D
började med att min mor samt karln hon bodde med köpte en andra bil att pendla till jobbet med. tror detta var år 2005. år 2006 gick bilen inte igenom besiktningen pga hc-värdet (?) var iaf avgasvärdet som strula. då ställdes bilen av och stog hemma på tomten (på gräs!) i några år. jag tjatade flera gånger på att få ta bilen och göra iordning den till 18års bil. det fick jag såklart inte för dom "tänkte fixa den" för att sedan sälja och få loss några extra kronor. blev aldrig någonting gjort. vintern 2009 så fick jag bilen tillslut. men då jag redan hade köpt 142an. så bilen fortsatte att stå på samma plats. dock körde jag lite med den på grusvägarna så att bromsarna skulle börja fungera igen. men sista gången jag körde med den på den tiden så skedde det en olycka. huvlåsets popnitar hade gått av när motorhuven hade stängts en vinter när en av dom andra bilarna behövde starthjälp, så självklart så for den upp och gjorde en spricka i rutan samt att huven blev skev och gångjärnen gick sågott som av. sommarn 2010 behövde bilen försvinna och en kille var intresserad att ta bilen så dom blev av med den. snål som jag är så gick jag inte med på det så då fick vi bogsera den till flickvännen jag bor hos. så jag tänkte börja göra iordning på den. men då den hade stått så många år på gräs så ville jag inte göra för mycket innan jag hade provat besiktiga den. bilen gick som en påse nötter. misstände och levde rövare. så jag gav bort bilen till en kompis. han fixade avgasläckaget och provade besiktiga. 2(!) st 2or blev det :shock: avgasvärdet som tidigare samt att krängningshämmaren fram satt löst på båda sidor. men ingenting på rost, det tyckte jag var bra för att ha stått på gräs såpass länge. så jag började ångra att jag gav bort den. men nu hade kompisen köpt ny bil och denna stog bara. han hade lite småplaner att bygga en grp e (?) bil av den. men han var snäll att sälja den billigt till mig. fick betala mindre än vad det var påkostat på bilen. bytt olja. filter. tändstift. rotor. fördelarlock etc. så några dagar senare åkte jag och köpte bilen av honom.
Bilen misständer lite fortfarande. mest när man nyss startat bilen och sen hörs det på tomgång. men jag tror det är styrenheten som jävlas.
Planerna med denna bil är att sätta i baslådan och stereon jag hade i volvon. samt släppa ner den på marken. och få till en egen stil av "tyskstuket" fälgarna får jag vänta med med tanke på min inkomst. har ändå ett par halvfina 14" alu från mors polo. Sen hade jag tänkt att ta tag i den värsta rosten. finns ett hål som jag vet om. resten är ytrost :)
Blev väldigt mycket text nu :roll:
bilen är somsagt en "volvo" golf från -91. snikmodellen med smala stötfångare samt ingen servo. dock 1.8 liters motorn med förgasarinsprut (centralinsprut) på hela 90 hk 8)
har en gammal projekttråd så jag börjar med lite äldre bilder på den :)


hoppade tillbaka huven så den går att använda

sen tog jag bort huven för att lyckas få bort gångjärnen och passade på att sätta dit en bättre beg kylare.

gångjärnen, lite skeva

sen fick jag för mig att tvätta bilen 8)


sen fixade jag nya gångjärn och en framlampa. skulle ta med mig en ny huv med men den var totalt sönderrostad så jag fick behålla min gamla huv så länge.
dom nya gångjärnen. sportigt med rött \:D/

bytte till dom nya sommarfälgarna :D den finaste skärmkanten också



hade tänkt att rosta ner huven eller byta den för den var bucklig. därför den inte är tvättad på bilderna :roll:
gammal bild på the inside, ser dock likadant ut förutom stereolan :lol:

mätarhusbyte samt eljobb till steriolan :D

samt en helhets bild jag tog när jag var tvungen att flytta på ett släp som stog ivägen :roll: :mrgreen:

org plåtfälgarna är fula som stryk, därför får navkapslarna sitta kvar. drog dock över lite svart färg på dom så dom såg lite bättre ut

dom gamla bilderna är inte helt rättvisa, första vintern sen 2006 så har den dragit på sig lite mer rost
sen har jag satt i baslådan samt steget. ska bara skruvas fast. sonda 3 farads kondensator är införskaffad med. org högtalarna 3,5" i instrumentbrädan är inget att hurra för så antingen byter jag ut dom eller så tänkte jag modda om "pryllådorna" i dörrsidorna så mina fanatic 5,25 kan sitta där :)
lägger upp en lånad "bonusbild" från när kompisen hade bilen. finn ett fel :roll:

det är nog allt jag har just nu :) hoppas denna tråd om den ovanliga volvon från tyskland är intressant :D