Sida 1 av 1

Bobzi's Volvo740 -88 Motorkonvertering/Styling tråd

Postat: tor 30 dec 2010, 23:13
av Bobzi
Ja Som trådens namn lyder ! Just nu har bilen B230K med B230A förgasare och sådant krimskrams.. Så planen är att konvertera till B230F med LH2.2 Om jag minns rätt från min donatorbil volvo 745-88

Just nu är jag ganska oinformerad men planen är att ta elstammen från 745an (och få med elhissar :-)-) ) och smeta på min 740. Tips mottages varmt !

Bild får komma på kärran så fort det blir dagsljus.

Planer för Kärran då..
*Motorkonvertering B230A till B230F.
*Fixa lite Rost
*945 front.
*850R Vinge
*Hova bakljus.

Listan lär fyllas på.

Planer för sommaren/vinter 2011
*T5 Motor.

Re: Bobzi's Volvo740 -87 Motorkonverterings tråd

Postat: tor 30 dec 2010, 23:44
av Ståhl
Är donatorbilen en 88b så är det lh2.4.

Sen är jag ingen vidare elexpert när det gäller fördragna kablar.
Men du kan ju kolla så du inte har fördraget för elhissar i dörrarna redan?
Så slipper du byta hela kabelstammen för det. Då behöver du bara flytta över knappar och hissar.

Rätta mig om jag har fel :roll:



Sen vill vi se lite bilder också! :-)-)

Re: Bobzi's Volvo740 -87 Motorkonverterings tråd

Postat: tor 30 dec 2010, 23:46
av Bobzi
Bilen är en tidig 88 så inget lh 2.4 tyvär :(.

JA bilder lägger jag upp imorgon, inte allt för kul att se en svart bil ! :mrgreen:

Men det vore ju en fördel om man slipper byta hela elsystemet

Re: Bobzi's Volvo740 -87 Motorkonverterings tråd

Postat: fre 31 dec 2010, 07:21
av Dalmans
spännande.

safta på med många bilder så skaru se att tråden blir välbesökt!

Re: Bobzi's Volvo740 -87 Motorkonverterings tråd

Postat: fre 31 dec 2010, 10:51
av TheFlyingDutchman
Låter fint det! (Även sommar/vinter planer!!!! :D)

Re: Bobzi's Volvo740 -87 Motorkonverterings tråd

Postat: tor 17 mar 2011, 13:11
av Bobzi
Uppdaterar lite sent här.. Bilen såldes då jag började rensa den.. på TOK för mycket rostlagning.. köpte grisen i säcken med andra ord.. men men.. Hittade dock detta objekt på en kompis gård som nu är hemma :)'

Tusen kronor var det väl värt för att rädda denna från skroten ? Den saknade växellåda och lampor vid köpet. Nu är låda i iallafall.

Bild

Lite polering behövs..

Bild

Front.

Bild

Hjärtat.. Planad och Trimkam. Går Gött när motorn går som den vill.

Har just nu lite problem med denna, den hade först fel LMM, 016 satt i. Satte i rätt typ 007. Rätt tomgång nu samt ingen svartrök. Men ibland så går den bara på 2-3 burkar och sen kanske för att gå på alla 4, då går den som aldrig förr... Har bytt rotor, fördelarlock, tändkablar, provbytt styrbox, nya stift, ny olja och filter, nya kablar för jordpunkter osv... Inga resultat..

Vad mer ska man prova ?