Sida 1 av 10

Dalmans 740 tic 1989 [R.I.P]

Postat: tor 01 jul 2010, 01:13
av Dalmans
har införskaffat mig något att roa mig med under semestern (att skruva med) och till vintern (att åka i)

Sålde en Ford Escort RS för 5500:- och åkte genast och köpte denna pärla för samma pengar.

Bilen har rullat 34 000 mil och motorn ska (har inget bevis på detta dock) ha renoverats vid 31000mil)
har alla mätare fungerande, all el fungerande (elhissar, taklucka osv), fräsh skinnklädsel, sommar och vinterdäck.
Dumpventil med ställbart laddtryck, öppet filter med avskärmning.

Det tråkiga i kråksången:
kopplingen som är totalt slut, bilen går att köra men så fort man drar på slirar det som aldrig förr, så det är det första som skall donas med, beställer troligtvis ny koppling och urtrampningslager från skruvat.se (ingen ide att köra begagnat när nytt går på under 2000:-)

hemmalackad, men ändå hyfsat.

tomgången går upp och ner som en jojjo, säljaren påstod att det var p.g.a. allt lullull med dump och så, någon som kan kommentera det utalandet?

Bild

Bild

Bild

Re: Dalmans 740 tic 1989

Postat: tor 01 jul 2010, 14:25
av Dieselsmurfe
Ser väldigt fin ut :) Hoppas att den inte jävlas för dig :) Nå stora planer med den?

Re: Dalmans 740 tic 1989

Postat: tor 01 jul 2010, 18:12
av ~Kalle~
Härligt, välutrustad också för att vara en 740 :P

Vita blinkers fram känns som ett måste.. :wink:

/Kalle

Re: Dalmans 740 tic 1989

Postat: tor 01 jul 2010, 18:40
av päpplet
Du verkar gilla 740 med slirande kopplingar :wink:

Re: Dalmans 740 tic 1989

Postat: tor 01 jul 2010, 20:24
av Dalmans
Vet inga stora planer iallafall, ska först och främst få den att gå som den ska, sen blir det nog små förbättringar/uppgraderingar allt eftersom.

ja vita blinkers står på önskelistan.

jag vet inte, har även ägt en 850 med tokslut koppling, känns som att dom förföljer mig.

Delar + haynesbok är iallafall beställt och skickat från skruvat.se.

Re: Dalmans 740 tic 1989

Postat: tis 06 jul 2010, 00:54
av Dalmans
Kopplingsbytet är förberett, har pallat upp bilen och lossat kardanstång, längre än så kom jag inte ikväll, imorgon kommer en kompis och hjälper mig med resten så förhoppningsvis blir det till att provåka imorgon kväll. har funderat ut lite saker som ska upp på denna bils önskelista.

- Rejäl städning in och utvändigt
- Vita blinkers fram
- Tona rutor
- Jagrullar-dekalerna som följde med på köpet av dekaler till 855:an
- Märkte idag att ett dimljus saknas, så ett nytt skall införskaffas.

Re: Dalmans 740 tic 1989

Postat: tis 06 jul 2010, 11:54
av Dalmans
Tog mig friheten att logga in när jag såg vad du hade skrivit...
Städningen i 740in är det väll jag som får stå för antar jag??? .... :P
men den frågan kan vi nog bli två om...

Sambon...

Re: Dalmans 740 tic 1989

Postat: tis 06 jul 2010, 20:35
av Dalmans
kopplingen bytt och bytet gick förvånansvärt smärtfritt.
provåkte den till sjön och tog oss ett dopp.
fan va fint hon pyser när man släpper på turbotrycket.

Uppmärksammade ett enormt skakande i ratten som inte var där när jag provkörde innan bytet. tror detta beror på att när jag köpte bilen satt ett vinterdäck på p.g.a. att den stått länge och ett sommardäck var tomt på luft.
fyllde på det med luft igår kväll och hällde ur några liter regnvatten, antar att jag kanske inte fick ur allt vatten och detta kan vara boven i dramat.

Efter badet satte vi oss i bilen och den ville inte starta. då batteriet som satt i var dåligt bytte jag till 855ans innan vi åkte och tanken vart direkt på om 740in drar ur strömmen.
men efter tre minuters vila och nytt försök hoppade bilen igång.

Re: Dalmans 740 tic 1989

Postat: tis 06 jul 2010, 20:42
av Dieselsmurfe
Låter ju bra att den rullar i alla fall. Så nu slirar det inte då du drar på? Hur gick det med tomgången?

Re: Dalmans 740 tic 1989

Postat: tis 06 jul 2010, 20:51
av Dalmans
fortfarande lite upp och ner med tomgången, men inte alls lika illa.
kopplingen var perfekt :)