Sida 1 av 75

740GLT 16V 1988

Postat: ons 14 apr 2010, 00:08
av päpplet
Några bilder på mitt nyförvärv som får ersätta den gamla 740GLen som är lite för rostig för att hålla liv i länge till. Jag orkar inte då jag har en uppruttnad amazon att svetsa på istället :lol:
Jag blev tipsad om den här för 4000kr och fick reda på att den skulle vara rostfri under och något bulig här och där.
Jag fick den för 3000 vid snabb affär och en rostfri blyertsgrå 16 ventilare var ju inte det sämsta man kunde få för dom pengarna :P

Bild

159 vilda hästar mot min gamlas 116 med hälften nödslaktade som det kändes :-(O)
Bild

En liten bula på huven där förre ägaren fastnade med snöret till garageporten i backspegeln när han backade ut så porten slog ner, ja ni ser nog vart...
Bild

och samme ägare som backade/blev påkörd av en lastbil
Bild

Bild

Jag har varit under idag och kollat lite och bara hittat ett rosthål i golvet stort som en femma :lol: Lite annat mot min andra rosthög som har både femmor och femhundringar i hålstorlek...

Finns lite fix som byta lambdasond, svetsa ihop avgasröret som jag körde av på ett brunnslock 5 min efter att jag köpt den, byta handbromsbackar och skivor bak, byta kamrem, byta batteri, byta bussningar till växelspaken och en skabbig och olik inredning. Men fortfarande så verkar den helt ok för 3000 :mrgreen:

Planen är att få den besiktad och fixa till all ytrost som börjar komma både under och på sidorna och försöka räta ut några bulor. Byta inredning till en i samma färg är också med på listan. Beige/blått är inte snyggt blandat men jag skulle helst haft tag på en hyfsad svart inredning. Eller rött kanske skulle passa till karossfärgen...

Re: 740GLT 16V 1988

Postat: ons 14 apr 2010, 01:16
av Nightmare89
:D Det här ser intressant ut å grattis till nya bilen! :wink:

Re: 740GLT 16V 1988

Postat: ons 14 apr 2010, 01:17
av Ståhl
mycket trevligt! :wink:

Re: 740GLT 16V 1988

Postat: ons 14 apr 2010, 07:12
av ~Kalle~
Lite småfix men det grejar du :P

Re: 740GLT 16V 1988

Postat: ons 14 apr 2010, 21:19
av cybermunk
Småfix lever man för :) Vad ska man med bil till om det inte finns något man kan göra på den?

Re: 740GLT 16V 1988

Postat: ons 14 apr 2010, 21:25
av päpplet
Gav upp på att byta lambdan och svetsade ihop avgasröret igen och tog en längre provtur. Märkte att den släpper på ettan och tvåan utan problem och ettan släpper den på utan koppling :lol:

Tror synkningen på 2an är slut för det är nästan omöjligt att växla ner till 2an utan skrap och skorr :roll:

Hur tål den här motorn hård körning? Känns som den är alldeles för rolig att köra så den kommer nog bli dyr i drift :mrgreen:

Re: 740GLT 16V 1988

Postat: tor 15 apr 2010, 19:10
av päpplet
Fick en hylsa svarvad idag som svetsades fast i avgasröret så lambdan fick en ny plats. Lyckades naturligtvis hitta ända platsen där den kunde sitta dumt till och det var mitt under växellådsbalken :roll:
Så nu är alla felkoder borta och den går faktiskt rent och fint på tomgång nu och fick lite ork på låga varv :lol:

Bara handbromsen och byta lite lampor kvar nu inför besiktning och en tvätt kanske inte skulle skada :mrgreen: Ända jag är fundersam på är motorns tickande men det kanske blir lite bättre efter ett oljebyte...

Glömde tyvärr ta bild på arbetet men det finns kvar till nästa gång jag ska ner i gropen :wink:
Bild

Bild

Vacker färgkombination? :mrgreen:
Bild

Re: 740GLT 16V 1988

Postat: tor 15 apr 2010, 19:20
av cybermunk
Polkagrisinredning? Ser lite skumt ut, men det finns det ju bot på :)
Trevlig bil i övrigt. :)

Re: 740GLT 16V 1988

Postat: tor 15 apr 2010, 19:57
av eccy243
Ser ju fin ut. Har faktiskt spanat in en 16 valve:are själv. Funderar på om man ska "byta ner sig". :wink:
Motorns tickande. Det är inte spridarna du hör?
Snygg placering av kontrollerna till fönsterhissarna. :lol:
Och den inredningskombon såg ju inte dåligt skum ut...

Re: 740GLT 16V 1988

Postat: tor 15 apr 2010, 21:18
av päpplet
Jag fick höra idag att spridarna ska låta mycket på dom så allt är nog i sin ordning :D
Jo kontrollerna sitter lite lustigt i framdörrarna. I förardörren är det dessutom så mycket kablar bakom att den går inte in helt. Någon som har ett par främre handtag för elhissar att avyttra för en mindre summa pesetas? :wink: Bak sitter dom där dom ska.

Jag hatar färgkombinationen och bak är det lika runt bakrutan :roll: Jag har ju visserligen en 745a med blå inredning men ska jag byta vore det ju fint med en hel instrumentpanel utan sprickor om man ändå ska jävlas att byta. Svart vore ju som sagt det bästa