Volvo 264 GLE 1978
Postat: tis 23 feb 2010, 15:14
Presenterade för ett tag sedan min Volvo S90 3.0 1998, och nu är det dags att visa upp min andra bil - en Volvo 264 GLE från 1978.
Jag har haft bilen sedan i juli 2001, så man kan väl säga att jag känner henne ordentligt. Köpte bilen i Billeberga utanför Landskrona, betalade 12.000 kronor för en nästintill rostfri bil med en mycket välmående PRV-sexa. Fram till 2007 körde jag bilen som bruksbil, men naturligtvis bara under sommaren. Därefter har den fått stå, eftersom motorn började knacka.
Vi bytte motor (till en annan PRV-sexa - det skall vara original, inga B21ET- eller B23E-motorer, här inte!) hösten 2009, men tidsbrist gjorde att vi inte hann klart innan vädret blev för dåligt. Nu står den med den nya motorn i, men inte helt färdigmonterad. Det saknas nå'n packning här och där, vi har en del skruvar att skruva i och slangar/kablar att sätta på rätt plats innan vi kan provstarta den. När snön har försvunnit är tanken att bilen åter skall rulla. Senaste besiktningen var 2007, så det finns nog en del annat småplock också innan bilen kan rulla som vanligt igen...
Men bilen är fortfarande relativt rostfri, helt komplett, och en fröjd att titta på!

Våren 2007, när det fortfarande var fart på bilen.

Bild tagen sommaren 2009. Lite dåligt med luft i däcken.

Samma fototillfälle som ovan.

Motorbyte i november 2009.

Den nya motorn, som nu sitter i.
Jag har haft bilen sedan i juli 2001, så man kan väl säga att jag känner henne ordentligt. Köpte bilen i Billeberga utanför Landskrona, betalade 12.000 kronor för en nästintill rostfri bil med en mycket välmående PRV-sexa. Fram till 2007 körde jag bilen som bruksbil, men naturligtvis bara under sommaren. Därefter har den fått stå, eftersom motorn började knacka.
Vi bytte motor (till en annan PRV-sexa - det skall vara original, inga B21ET- eller B23E-motorer, här inte!) hösten 2009, men tidsbrist gjorde att vi inte hann klart innan vädret blev för dåligt. Nu står den med den nya motorn i, men inte helt färdigmonterad. Det saknas nå'n packning här och där, vi har en del skruvar att skruva i och slangar/kablar att sätta på rätt plats innan vi kan provstarta den. När snön har försvunnit är tanken att bilen åter skall rulla. Senaste besiktningen var 2007, så det finns nog en del annat småplock också innan bilen kan rulla som vanligt igen...
Men bilen är fortfarande relativt rostfri, helt komplett, och en fröjd att titta på!

Våren 2007, när det fortfarande var fart på bilen.

Bild tagen sommaren 2009. Lite dåligt med luft i däcken.

Samma fototillfälle som ovan.

Motorbyte i november 2009.

Den nya motorn, som nu sitter i.