Volvo 854 GLT -92 Eller Volvo 744 GLT 16V -88?
Postat: sön 17 jan 2010, 02:33
Tja!
Jag har en 744 GLT som jag har påbörjat att laga, Det som är kvar att göra: Service på motorn, kamrem och balansremsbyte, byta bromsvätska, byta bakaxelkåpa och packning plus olja, byta Avgasrör halvsats. Tvätta inredning. Svetsa klart ena tröskeln och en bit på golvet. Sen är den redo för besiktning. Men då återstår lite mek som att sätta i ny högtalare och tvätta inredningen mm
Men för en vecka sedan fick jag en Volvo 854 GLT 20V 1992 där topplockspackningen har gått! Jobbet som man måste göra för att få 850 i form igen är: Ny sotningssats, toppbultar, kylare, kamremsbyte, vattenpump, drivrem, vindrutan är spruken behövs bytas, byta bromsvätska, torkarblad, abs ringar fram är sönderrostade, strålkastare höger, backspegel höger har stoppet gått av när man fäller ut spegeln så kan den nästan rotera 180 grader. Kirra fälgar och sommardäck. Bilens färg är röd och är solblekt, en polering behövs göras innan börjar man åka omkring i den. Sen en tvätt inuti bilen och kasta in en stereo och den e färdig!
Fördel med 740: Är att jag redan har samlat på mig lite delar och kostnaden att få den lagad är mindre jämfört med 850. Ac, bakhjulsdriven. Men där funkar inte bensinmätarn och ja tror att fläkten håller på att ge upp!
Fördel 850 fungerande bensinmätare, modernare bil + säkrare : ABS, Airbags, Sips, framhjulsdriven. Bättre långfärdsbil och är 5vxl, Medans 744 GLT är 4vxl med overdrive vilket inte känns så pålitligt mot en mekanisk 5vxl låda.
Vilken Bil Ska Jag Laga?
Jag har en 744 GLT som jag har påbörjat att laga, Det som är kvar att göra: Service på motorn, kamrem och balansremsbyte, byta bromsvätska, byta bakaxelkåpa och packning plus olja, byta Avgasrör halvsats. Tvätta inredning. Svetsa klart ena tröskeln och en bit på golvet. Sen är den redo för besiktning. Men då återstår lite mek som att sätta i ny högtalare och tvätta inredningen mm
Men för en vecka sedan fick jag en Volvo 854 GLT 20V 1992 där topplockspackningen har gått! Jobbet som man måste göra för att få 850 i form igen är: Ny sotningssats, toppbultar, kylare, kamremsbyte, vattenpump, drivrem, vindrutan är spruken behövs bytas, byta bromsvätska, torkarblad, abs ringar fram är sönderrostade, strålkastare höger, backspegel höger har stoppet gått av när man fäller ut spegeln så kan den nästan rotera 180 grader. Kirra fälgar och sommardäck. Bilens färg är röd och är solblekt, en polering behövs göras innan börjar man åka omkring i den. Sen en tvätt inuti bilen och kasta in en stereo och den e färdig!
Fördel med 740: Är att jag redan har samlat på mig lite delar och kostnaden att få den lagad är mindre jämfört med 850. Ac, bakhjulsdriven. Men där funkar inte bensinmätarn och ja tror att fläkten håller på att ge upp!
Fördel 850 fungerande bensinmätare, modernare bil + säkrare : ABS, Airbags, Sips, framhjulsdriven. Bättre långfärdsbil och är 5vxl, Medans 744 GLT är 4vxl med overdrive vilket inte känns så pålitligt mot en mekanisk 5vxl låda.
Vilken Bil Ska Jag Laga?