Sida 1 av 1

Volvo 854 GLT -92 Eller Volvo 744 GLT 16V -88?

Postat: sön 17 jan 2010, 02:33
av Compactmannen
Tja!

Jag har en 744 GLT som jag har påbörjat att laga, Det som är kvar att göra: Service på motorn, kamrem och balansremsbyte, byta bromsvätska, byta bakaxelkåpa och packning plus olja, byta Avgasrör halvsats. Tvätta inredning. Svetsa klart ena tröskeln och en bit på golvet. Sen är den redo för besiktning. Men då återstår lite mek som att sätta i ny högtalare och tvätta inredningen mm

Men för en vecka sedan fick jag en Volvo 854 GLT 20V 1992 där topplockspackningen har gått! Jobbet som man måste göra för att få 850 i form igen är: Ny sotningssats, toppbultar, kylare, kamremsbyte, vattenpump, drivrem, vindrutan är spruken behövs bytas, byta bromsvätska, torkarblad, abs ringar fram är sönderrostade, strålkastare höger, backspegel höger har stoppet gått av när man fäller ut spegeln så kan den nästan rotera 180 grader. Kirra fälgar och sommardäck. Bilens färg är röd och är solblekt, en polering behövs göras innan börjar man åka omkring i den. Sen en tvätt inuti bilen och kasta in en stereo och den e färdig!

Fördel med 740: Är att jag redan har samlat på mig lite delar och kostnaden att få den lagad är mindre jämfört med 850. Ac, bakhjulsdriven. Men där funkar inte bensinmätarn och ja tror att fläkten håller på att ge upp!

Fördel 850 fungerande bensinmätare, modernare bil + säkrare : ABS, Airbags, Sips, framhjulsdriven. Bättre långfärdsbil och är 5vxl, Medans 744 GLT är 4vxl med overdrive vilket inte känns så pålitligt mot en mekanisk 5vxl låda.

Vilken Bil Ska Jag Laga?

Re: Volvo 854 GLT -92 Eller Volvo 744 GLT 16V -88?

Postat: sön 17 jan 2010, 10:12
av Marlboroman
Det rent ekonomiska talar ju för 740in. Tycker man att bakhjulsdrift är roligt och man ständigt måste leka och man inte bryr sig om framkomligheten så är ju 740in det givna valet.
Men vill man åka skönare och ha en bil som är säkrare att köra framfrallt vintertid så är ju 850in valet trots utgifterna för att få den i ordning.

Re: Volvo 854 GLT -92 Eller Volvo 744 GLT 16V -88?

Postat: sön 17 jan 2010, 14:31
av crumpets
Varför inte reparera båda och sälja den du tycker minst om? :) En bil där såpass mycket är nybytt borde du ju kunna fåtillbaka kostnaden för allra minst.

Re: Volvo 854 GLT -92 Eller Volvo 744 GLT 16V -88?

Postat: sön 17 jan 2010, 22:33
av Compactmannen
Nybytt? Jag har inte lagat 850:n.

Det är 740 som jag för tillfället svetsar golv på!

Bara för att få 850 motorn att gå igen kostar det 4000kr. Sen behöver jag sommardäck och fälgar till 850 och byta abs ringar fram. Det kmr att lägga iväg med pengar för att få 850:n i bruksskick igen. Framrutan är ju ingen kostnad för mig för en polare kan byta ut rutan mot en ny. Men jag är osäker på om det är värt att lägga ner tid och pengar på att laga 850:n.

Re: Volvo 854 GLT -92 Eller Volvo 744 GLT 16V -88?

Postat: tor 21 jan 2010, 00:53
av Compactmannen
Nu har jag bestämt mig för vilken bil jag ska laga och det blev 744an! :D

Re: Volvo 854 GLT -92 Eller Volvo 744 GLT 16V -88?

Postat: tor 21 jan 2010, 11:54
av ~Kalle~
Kom ihåg att uppdatera tråden med bilder också! :wink: