metalHJ's otursbil, Golf IV -98 "Krockmagneten"
Postat: tis 30 sep 2008, 22:07
Tänkte kasta in en tråd om min stora förbannelse genom mina år som bilägare! Trots märket= VW Golf anser jag detta kunna bidra med en del till även Volvo freaks
-)
Jag kommer börja med en övergripande story av det berörda objektet, VW Golf IV TDI/90Hk -98
Det hela börjar med att jag under en längre tid efter bekräftelse av fast anställning, längtat efter att för första gången få köpa mig en "riktig" bil. Alltså ingen skrothög, som kan förfalla vilken dag som hellst. Drömt, sagt och gjort. Bilen inhandlas i Örebro av mycket trevlig och pålitlig privatförsäljare, och jag har aldrig vart mera nöjd med ett bilköp än detta :) tänker jag för stunden. Inköpet sker i Maj månad 2007, jag åker runt en 2500 mils glädjefyllda mil inkl. semestrande upp till norra sverige under sommarsemestern.
Oktober månad kommer, jag har precis flyttat till ny lägenhet och ny stad pga. ändrade omständigheter. Ser fram emot att möblera nya lägenheten med nya möbler, och med lite fantasi och kreativitet inreda nya lyan! Efter cirkus en vecka boendes i nya lägenheten, kommer ytterligare en vanlig arbetsdag och jag sätter mig i bilen på morgonen för att som alla andra dagar: åka till jobb. Något stressad p.g.a. att jag kom iväg lite sent åker jag iväg. På 70 sträckan med wireräcke strax utanför Katrineholm, tittar jag bort någon sekund och snabbare än jag hinner reagera kör jag rakt in i wireräcket. Bilen studsar frenetiskt mot räcket, jag tappar vänster hjulupphängning och börjar kana på underredet och jag tappar styrförmåga och ena bromskretsen. Slutligen står jag stilla mitt på vägen, och har fortfarande inte insett vad som inträffat, är bilen verkligen smälld? sover jag fortfarande? vad gäller försäkringen? Efter några samtal är polis på plats, bärgare strax därpå och jag är snart hemma igen för att sansa mig och fundera över vad som ska göras.
Bilen var "givetvis" inte helförsäkrad, så innerst inne var jag införstådd med att jag själv skulle få ta hela smällen ekonomiskt. Även om jag försökte få min tilläggsförsäkring att täcka en del, sprack det och jag fick snabbt ta ställning till om jag skulle reparera eller inte. Slutligen bestämmer jag mig efter några veckors funderande och räknande, jag reparerar bilen för jag var så fäst vid den! Garage ordnas, inköp av delar börjar och snart var hela projektet i full rulle. All fritid vintern/våren 07/08 gick åt till bilen, och en hel del finansiering. Det var under denna tiden jag införskaffade mig en 245'a att ha som temporär bil, medans Golfen reparerades.
Skadorna var ganska allvarliga, mycket plåtjobb vilket betyder ganska tidskrävande jobb! Vänster tröskel, A-stolpe, förargolv osv. var illa däran. Dörren, skärmen och stötfångare köptes in nytt! Ny hjulupphängning ordnas (Hela fjäderbenet inkl. dämpare och fjäder)


Bilen efter krocken!

Jag kommer börja med en övergripande story av det berörda objektet, VW Golf IV TDI/90Hk -98
Det hela börjar med att jag under en längre tid efter bekräftelse av fast anställning, längtat efter att för första gången få köpa mig en "riktig" bil. Alltså ingen skrothög, som kan förfalla vilken dag som hellst. Drömt, sagt och gjort. Bilen inhandlas i Örebro av mycket trevlig och pålitlig privatförsäljare, och jag har aldrig vart mera nöjd med ett bilköp än detta :) tänker jag för stunden. Inköpet sker i Maj månad 2007, jag åker runt en 2500 mils glädjefyllda mil inkl. semestrande upp till norra sverige under sommarsemestern.
Oktober månad kommer, jag har precis flyttat till ny lägenhet och ny stad pga. ändrade omständigheter. Ser fram emot att möblera nya lägenheten med nya möbler, och med lite fantasi och kreativitet inreda nya lyan! Efter cirkus en vecka boendes i nya lägenheten, kommer ytterligare en vanlig arbetsdag och jag sätter mig i bilen på morgonen för att som alla andra dagar: åka till jobb. Något stressad p.g.a. att jag kom iväg lite sent åker jag iväg. På 70 sträckan med wireräcke strax utanför Katrineholm, tittar jag bort någon sekund och snabbare än jag hinner reagera kör jag rakt in i wireräcket. Bilen studsar frenetiskt mot räcket, jag tappar vänster hjulupphängning och börjar kana på underredet och jag tappar styrförmåga och ena bromskretsen. Slutligen står jag stilla mitt på vägen, och har fortfarande inte insett vad som inträffat, är bilen verkligen smälld? sover jag fortfarande? vad gäller försäkringen? Efter några samtal är polis på plats, bärgare strax därpå och jag är snart hemma igen för att sansa mig och fundera över vad som ska göras.
Bilen var "givetvis" inte helförsäkrad, så innerst inne var jag införstådd med att jag själv skulle få ta hela smällen ekonomiskt. Även om jag försökte få min tilläggsförsäkring att täcka en del, sprack det och jag fick snabbt ta ställning till om jag skulle reparera eller inte. Slutligen bestämmer jag mig efter några veckors funderande och räknande, jag reparerar bilen för jag var så fäst vid den! Garage ordnas, inköp av delar börjar och snart var hela projektet i full rulle. All fritid vintern/våren 07/08 gick åt till bilen, och en hel del finansiering. Det var under denna tiden jag införskaffade mig en 245'a att ha som temporär bil, medans Golfen reparerades.
Skadorna var ganska allvarliga, mycket plåtjobb vilket betyder ganska tidskrävande jobb! Vänster tröskel, A-stolpe, förargolv osv. var illa däran. Dörren, skärmen och stötfångare köptes in nytt! Ny hjulupphängning ordnas (Hela fjäderbenet inkl. dämpare och fjäder)


Bilen efter krocken!