Sida 1 av 4
"min" tråd om min nyinköpta T6:a
Postat: tor 24 jan 2008, 17:10
av stuve
Halloj, nu har jag haft min nyinköpta bil i ca 1 vecka s80 t6 -99 14000mil .. Jag tänkte fortlöpande skriva ner här lite vad som händer med den..både problem och vad som jag gör åt den.
Det kan vara kul att få det dokumenterat, för jag brukar ALLTID hitta måndagsexempel..hoppas nu bara de går bättre denna gång, första volvon som man äger och allt.
Ni får gärna hjälpa till och fylla på om det är några av problemen som ni tror er veta vad det kan vara =)
Börjar med att jag hämtade bilen på fredagen och sedan påbörjade en färd på 25 mil. Köpte den av handlare och får således 3 mån garanti. Det som var negativt med bilen när jag köpte den och de jag fick ner priset på var ett klonk fram höger sida, samt att ena sätet fram är lite slitet på moccadelen, typ nopprigt.
Förutom att man var less på klonket så märkte jag att den drog 1.12 dessa 25 mil efter e4an, lite väl högt. men men.
Re: "min" tråd om min nyinköpta T6:a
Postat: tor 24 jan 2008, 17:16
av stuve
Lämnade in bilen på måndagen efter helgen för att gå igenom den och se om dom hittar något fel på den..och hittar då NATURLIGTVIS mer som inte är som de ska!
De som jag trodde var stab-staget fram visar sig vara fjäderbensstaget.
Ena katalysatorn skramlar de i, den måste bytas....
och nåt som jag hade märkt på tillbakavägen hem efter långtrippen, bilen tappar gaspådrag ibland..och mycket riktigt visar de sig en felkod på gasspjället när dom kopplar in datorn..
Efter att ha kollat upp detta på internet och de visat sig att många fått detta åtgärdat på garanti så åker jag till volvo och tjatar, dom är villig att ta in bilen på felsökning för att undersöka det, så det skall jag börja göra imorgon.
ang fjäderbensstaget och katten skall ja försöka få ta de på garanti av firman jag köpte bilen av!! man blir ju less... suck
Re: "min" tråd om min nyinköpta T6:a
Postat: tor 24 jan 2008, 17:56
av stuve
hmm. nästa sak som jag reagerar på! har inte hunnit köra bilen så mycket, och speciellt inte så mycket på kvällstid. men nu reagerade jag på en till sak.
TIdigare så har jag märkt att när jag startar bilen, speciellt när den är kall så hör man själva "plingandet" att man inte har bälte på sig låta lite konstigt ibland, de blir liksom som att den typ hackar fram ljudet, dubbelplingar ibland osv, svårt att beskriva.
NU iallfall när jag startade bilen när jag skulle åka hem så var det samma symptom, men nu ser jag oxå att själva instrumentbelysningen samt halvljuset i takt med plingandet liksom "blinkar" lite svagt, dvs att det blir som typ spänningsfall!! och gasar jag och gasar jag lite så ser man att det tänds mer medans man gasar och svagare när man släpper gasen. Vad kan nu detta vara för nåt?!?
Re: "min" tråd om min nyinköpta T6:a
Postat: tor 24 jan 2008, 19:29
av ~Kalle~
stuve skrev:hmm. nästa sak som jag reagerar på! har inte hunnit köra bilen så mycket, och speciellt inte så mycket på kvällstid. men nu reagerade jag på en till sak.
TIdigare så har jag märkt att när jag startar bilen, speciellt när den är kall så hör man själva "plingandet" att man inte har bälte på sig låta lite konstigt ibland, de blir liksom som att den typ hackar fram ljudet, dubbelplingar ibland osv, svårt att beskriva.
NU iallfall när jag startade bilen när jag skulle åka hem så var det samma symptom, men nu ser jag oxå att själva instrumentbelysningen samt halvljuset i takt med plingandet liksom "blinkar" lite svagt, dvs att det blir som typ spänningsfall!! och gasar jag och gasar jag lite så ser man att det tänds mer medans man gasar och svagare när man släpper gasen. Vad kan nu detta vara för nåt?!?
En vild gissning: Dåligt batteri! ??:-/
/Kalle
Re: "min" tråd om min nyinköpta T6:a
Postat: tor 24 jan 2008, 20:20
av stuve
ja ska mäta upp de imorgon och se, man kan ju hoppas de så de inte är nåt allvarligare.
Re: "min" tråd om min nyinköpta T6:a
Postat: tor 24 jan 2008, 21:56
av stuve
stuve skrev:ja ska mäta upp de imorgon och se, man kan ju hoppas de så de inte är nåt allvarligare.
update, var ute nu och testade lite..tomgången ligger på 600, är inte de lite väääl lågt? tänkte om de har med gasspjället att göra och för att den ligger så lågt så blir de så med strömmen?
Re: "min" tråd om min nyinköpta T6:a
Postat: tor 24 jan 2008, 23:45
av stefnil29
Tjena,
Din S80 bör inte dricka mer en max 0,9 landsvägskörning.
Har en kompis som äger en S80 T6 -99 och den dricer inte mer en 0,9 landsvägskörning. Värt att kolla upp
Re: "min" tråd om min nyinköpta T6:a
Postat: fre 25 jan 2008, 07:31
av Totte_T6
stuve skrev:stuve skrev:ja ska mäta upp de imorgon och se, man kan ju hoppas de så de inte är nåt allvarligare.
update, var ute nu och testade lite..tomgången ligger på 600, är inte de lite väääl lågt? tänkte om de har med gasspjället att göra och för att den ligger så lågt så blir de så med strömmen?
Här är lite info saxat ur Vadis...
Generatorns uteffekt är beroende av motorns varvtal. Vid tomgång levererar generatorn endast ca hälften av maximal uteffekt. Vid körning på tomgång med många effektförbrukare inkopplade kan batteriets återladdning påverkas negativt d.v.s. batteriet laddas inte. Vid kyla är batteriets förmåga att ta emot laddning sämre än vid rumstemperatur. Detta innebär att med motorn på tomgång en längre tid, med stora effektförbrukare inkopplade kan batteriet laddas ur.
Tomgångsvarvtal varierar beroende på motortemperatur.
>>slutsaxat!
Normal tomgångsvarvtal är för mig 750-800rpm med varmkörd motor och varma kattar!
då är motortemp visaren mitt på mätskalan den ska defenitivt inte ligga över denna gräns.
Att belysning varierar är mer eller mindre normalt då spänningen kan "hoppa" mellan ca 12-12,5V till 14-14,5V mellan tomgång och körvarvtal 1500-2500rpm
men har du ett halvtaskigt batteri så ökar variationen givetvis...kanske ner till 10-11V vid tomgång.
Tråkigt att du har så mycket strul i början på din "T6 karriär", men det väl alltid så med en beggad bil man får kallt räkna med (lite?)utgifter för reparationer
särskilt vid 15-20k mil

Re: "min" tråd om min nyinköpta T6:a
Postat: fre 25 jan 2008, 08:02
av Brainy
Flyttar tråden till Garaget då den inte innehåller någon specifik fråga utan behandlar allt som händer med bilen.
Släng gärna in foton på pärlan också så vi andra får se.
mvh
Anders
Re: "min" tråd om min nyinköpta T6:a
Postat: fre 25 jan 2008, 08:25
av rickardrules
Asså, jag vill inte göra dig besviken, men dem där S80 från -99-02 Ska man helst undvika.
Dem har ofta mycket problem, speciellt elfel, som inte alltid går att lösa!
Motorn (T6) väger mycket, därför blir det ofta problem i framvagnen som är underdimensionerad.
Härlig bil när allt funkar, men man måste ha en djup plånbok för dessa bilar.