Helrenovering av motor i min V70 T5 AWD, Mycket bilder!
Postat: mån 21 jan 2008, 02:43
.. som sagt har hafft ett rejält knack i motorn som uppkom en tid tillbaka så bilen har stått. Fick ett ryck och rev ner toppen som VOLVO sade var fel på efter ett besök med v70:n på trailer hos dom. visade sej att det inte var det felet efter att ha på deras garanterande köpt en ny begagnad topp.
Men iallafall... renoveringen började i måndags, den 7:e januari och så här har det gått hittills:
Dag 1:
Började riva ner hela bilen, huven bort hela fronten bort o sen fortsatte jag tills toppen var ner riven.... men innan det var jag till biltema o köpte garagedomkraft, motorstativ och pallbockar modell större, bara att se på bilderna..
Försöker lägga dom i rätt ordning:



















DAG 2:
Idag byggde jag ihop motorstativet, åkte o köpte en motorlyft, kom tillbaka och skruvade bort det sista på motor o lådan, sen var det dags för motor o växellådsfästena att skruvas bort. Men innan det vart jag tvungen att skruva bort fördelningslådan till 4hjulsdriften, efter det var det bara att lyfta ur motor och låda. Särade på motor och lådan och satte upp blocket i motorstativet och tog kvällen efter det.
Innan jag gjorde allt detta ringde jag och beställde allt nytt jag skulle behöva till detta. med andra ord följande:
LGSPEED:
H-Profil stakar
6 Puckad sinterlamell
Sachs 707 Tryckplatta
VOLVO:
Ram/Vevlager
S60R Topplockspackning
Insug/Turbo/Grenrörspackningar (ALLA)
Kolvar/Kolvringar/Bussningar
Lim
Oringar vid tändstiften
Vev/Kamaxeltätningar
Urtampningslager
Topplocksbultar
Kamrem
Spänn/Löprulle
Vattenpump
Spännhjul till multiremmen
Multirem
Bränslerör
Nya plastkåpor vid kamrem
Ny Lmm
Nya stift
Nytt luftfilter
Ny Vevhusventilations"burk"?!?
Nya slangar från vevhusventilationen
Ny termostat
Nya packningar till Kondensorn
Nytt batteri
Nya vaccumslangar till turbo
Nytt Sportavgassystem 3" Rostfritt
Nya ventiltätningar
Ny Rotor
Ny Knacksensor
Nya Packboxar till växel/Fördelningslådan
Ny motorolja
Ny Glyckol
Ny Växellådsolja
+ Diverse packningar och packboxar till blocket vid oljepump o liknande
Har säkert glömt nått....
Sen har jag för ca 50 mil sedan, med andra ord 3,5 månader sedan köpt en sprak ny 16T turbo till den, Öppen dump, Öppet filter, Laddtrycksmätare i a-stolpe, nya 18" med sprak nya dunloppdäck, Nya SVARTA Klarglas fram med tillhörande blinkers, ny XC-Grill, Ny takvinge lackad o klar osv...













DAG 3: (IDAG)
Började med att riva tråget för att se vad det var som hade hänt .. ville känna på stakarna. Sagt och gjort.. det gjorde jag och får känna på välrldens glapp på 4 cylinderns stake, och det var inget dåligt glapp heller. Kommer lägga upp videos på detta sen. Resten av dagen bestod i huvudsak av rengörning av block och toppen. ville bara visa lite bilder som jag tror talar för sej själva ang hur ram o vevlagren såg ut... se o njut eller nått...
Men nått jag lade märke till.. var hur skitigt det var över allt dör inne, riktigt skitigt var det som ni ser på bilderna!

























Men iallafall... renoveringen började i måndags, den 7:e januari och så här har det gått hittills:
Dag 1:
Började riva ner hela bilen, huven bort hela fronten bort o sen fortsatte jag tills toppen var ner riven.... men innan det var jag till biltema o köpte garagedomkraft, motorstativ och pallbockar modell större, bara att se på bilderna..
Försöker lägga dom i rätt ordning:



















DAG 2:
Idag byggde jag ihop motorstativet, åkte o köpte en motorlyft, kom tillbaka och skruvade bort det sista på motor o lådan, sen var det dags för motor o växellådsfästena att skruvas bort. Men innan det vart jag tvungen att skruva bort fördelningslådan till 4hjulsdriften, efter det var det bara att lyfta ur motor och låda. Särade på motor och lådan och satte upp blocket i motorstativet och tog kvällen efter det.
Innan jag gjorde allt detta ringde jag och beställde allt nytt jag skulle behöva till detta. med andra ord följande:
LGSPEED:
H-Profil stakar
6 Puckad sinterlamell
Sachs 707 Tryckplatta
VOLVO:
Ram/Vevlager
S60R Topplockspackning
Insug/Turbo/Grenrörspackningar (ALLA)
Kolvar/Kolvringar/Bussningar
Lim
Oringar vid tändstiften
Vev/Kamaxeltätningar
Urtampningslager
Topplocksbultar
Kamrem
Spänn/Löprulle
Vattenpump
Spännhjul till multiremmen
Multirem
Bränslerör
Nya plastkåpor vid kamrem
Ny Lmm
Nya stift
Nytt luftfilter
Ny Vevhusventilations"burk"?!?
Nya slangar från vevhusventilationen
Ny termostat
Nya packningar till Kondensorn
Nytt batteri
Nya vaccumslangar till turbo
Nytt Sportavgassystem 3" Rostfritt
Nya ventiltätningar
Ny Rotor
Ny Knacksensor
Nya Packboxar till växel/Fördelningslådan
Ny motorolja
Ny Glyckol
Ny Växellådsolja
+ Diverse packningar och packboxar till blocket vid oljepump o liknande
Har säkert glömt nått....
Sen har jag för ca 50 mil sedan, med andra ord 3,5 månader sedan köpt en sprak ny 16T turbo till den, Öppen dump, Öppet filter, Laddtrycksmätare i a-stolpe, nya 18" med sprak nya dunloppdäck, Nya SVARTA Klarglas fram med tillhörande blinkers, ny XC-Grill, Ny takvinge lackad o klar osv...













DAG 3: (IDAG)
Började med att riva tråget för att se vad det var som hade hänt .. ville känna på stakarna. Sagt och gjort.. det gjorde jag och får känna på välrldens glapp på 4 cylinderns stake, och det var inget dåligt glapp heller. Kommer lägga upp videos på detta sen. Resten av dagen bestod i huvudsak av rengörning av block och toppen. ville bara visa lite bilder som jag tror talar för sej själva ang hur ram o vevlagren såg ut... se o njut eller nått...
Men nått jag lade märke till.. var hur skitigt det var över allt dör inne, riktigt skitigt var det som ni ser på bilderna!
























