Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

ORIENTERING ORIENTERING
Detta projekt avbröts. Se reinkarnationen i denna tråd:

Revelations: Maskirovkas 745: The Awakening.

Bild

Jag har fått överta morsans gamla 745:a nu när hon köpt en nyare V70.
Målet är att den ska vara i så gott skick som möjligt när jag tar körkortet(Teoriprov, halka och uppkörning kvar^^)

Data om Bilen
Modell: Volvo 745 GL
Årsmodell: 1988
Färg: Röd
Motor: B230

Helbild;
Bild
Silvertejpen på A-pelaren till höger om vindrutan skyddar den lilla metall som ännu inte blivit uppäten av rost. Mycket svårt rostangrepp.
Ska svetsa dit en lagning så snart som det är möjligt.

Taket;
Bild
Som synes illa oxiderat :(

Nuvarande projekt
Polering.
Bilen har stått ute i många år, och det har medfört att färgen och lacken är lite åtgångna. Blandannat har taket drabbats av kraftig oxidation.
Därför håller jag för närvarande på med att polera bilen. Detta gör jag med Autosol och Turtle's Nano-Wax.

Före:
Bild

Efter:
Bild

Bild
Vänster är Inte polerat. Höger Är polerat.

Som synes viss skillnad :D

Har ochså tvättar i motorrummet:
Bild
Visst ser det rent och fint ut =). var centimetertjockt lager av olja och damm på sina ställen i det utrymmet. Nära 20 år utan att nån tvättat där.

Annat mys som ska fixas asap

!!Framrutan; Sprucken tvärs över.!!
!!Handbroms; Rostig vajer.!!
!!Förarens A-stople är nästan igenomröten av rost.!!
Stereo; Skaffa en som kan spela CD-skivor.
Högtalare; En funkar.
Bakluckan; Går inte att öppna.
Höger bakdörr; Går heller inte att öppna
Bromsarna; Rost
!!Åtgärda Möglet i taket.!!
!!Laga trasig panel.!!

Trasig panel:Bild Mögel i taket; Bild

Sen kommer det stylas lite ochså. Tärningar, pedaler och bakrutetoning. 8)

Om det är någon som har förslag på hur man te.x byter trasiga paneler eller tar bort innantaket, så får Du mer än gärna skriva i tråden :D
Senast redigerad av 15 Maskirovka, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Lilja
Skriv gärna vad du fick betala för din framruta för jag är lite inne på att göra samma på min 745a. Den är så repig och sliten så man blir lätt bländad.
Användarvisningsbild
av Maskirovka
Har börjat fundera på om jag inte ska ta och göra en rudementär hemsida för projektet med att få den i skick.

edit: tack till grammse för notera ett smärre textfel^^
Senast redigerad av 1 Maskirovka, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Mattsvart
Taket har jag för mig bara ska vara att ta bort, efter att du tagit bort plastlisterna (panelerna) Det såg ganska enkelt ut att får bort när jag bytte till svart inreding i min ;). Panelerna sitter i skruvar gömda bakom ex klädhängarna "sladdhandtagen". Bara att skruva bort och ta loss. :P lycka till!!
Användarvisningsbild
av SE6M
Följer med spänning din renovering !

Lycka till !
Användarvisningsbild
av Nexus
Maskirovka skrev:Har börjat fundera på om jag inte ska ta och göra en rudementär hemsida för projektet med att gå den i skick.
Vart ska du *gå* med bilen för att få den i skick :wink: :wink:
Användarvisningsbild
av SE6M
Ja, han har nog lite att göra med bilen för att få den i "mint condition" igen... :wink:

Ett litet tips ang. innertaket...
Hade själv en Saab 99'a som innertaket var mycket dåligt på, tyget hängde ned och en stor bit var borta ur innertakets stoppning, men jag fyllde i med en bit skumplast (frigolit) och limmade fast det, klädde om med nytt tyg som jag penslade på kontaktlim på både tyg och takets stoppning.
Kan kanske vara ett alternativ till att byta taket. Blir ju lite billigare åtminstone.

Åtgärda rostig A-stolpe INNAN du sätter in den nya rutan, skär bort rosten och migga dit ny plåt, grunda med zink-spray så håller det längre.

Lycka till med din bil !

/Mats
Användarvisningsbild
av Maskirovka
SE6M skrev:Ja, han har nog lite att göra med bilen för att få den i "mint condition" igen... :wink:

Ett litet tips ang. innertaket...
Hade själv en Saab 99'a som innertaket var mycket dåligt på, tyget hängde ned och en stor bit var borta ur innertakets stoppning, men jag fyllde i med en bit skumplast (frigolit) och limmade fast det, klädde om med nytt tyg som jag penslade på kontaktlim på både tyg och takets stoppning.
Kan kanske vara ett alternativ till att byta taket. Blir ju lite billigare åtminstone.

Åtgärda rostig A-stolpe INNAN du sätter in den nya rutan, skär bort rosten och migga dit ny plåt, grunda med zink-spray så håller det längre.

Lycka till med din bil !

/Mats
tackar ^^

Tanken är, som du säger, att åtgärda A-stolpen innan det miggas plåt.
Zinkfärg har jag en burk i garaget. Ska passa på att måla lite sånt på några platser där det är lite rostangripet i samma vava som jag har den framme för att åtgärda A-stolpen.

Ska handla lite rost-ätare ochså. Idag ska det införskaffas ett nytt batteri.

Bytte tomgångsventilen och testkörde. D[…]

Var ut och testkörde nu. När hastighetsm[…]

Att fartspärren ligger på 89 eller 90 […]

Nä jag har inte tittat mer på det, jag […]