Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av batmac
#1586721
Här är bilen jag kom hem med:

Bild

Ja, vad hände här? Jo det ska jag tala om för den som vill höra. Parkera arslet bekvämt, för detta kommer ta en stund.

Tesla Model 3 är trevlig, absolut, men något den inte har är bra utrymmen för två slimline grand danois (greyhounds). Vi visste det från start, men körde på ändå och har sedan bytet från Passaten tyckt det varit jobbigt. Både bagage och baksäte blir obrukbart, och jag behövde göra en trappa för att hundarna inte skulle hoppa in för fort och slå i ryggen. Därtill är det osäkert vid olycka, och tanken att behöva lyfta in 30kg hund i baksätet vid någon form av skada är något jag bävat inför (men som tur är inte hänt ännu). Utöver det så är det alltid läskigt att åka iväg ensam med den enda bilen och stå utan bil hemma om det skulle hända något med hundarna. Ni hör att jag fokuserar mycket eventuella scenarion med hundar här, men med veterinärsräkningar på norr om 50 000 förra perioden så är det inte helt ogrundat :-)

Så jag kände helt enkelt att det var dags för en andrabil. Siktade tidigt in oss på V/XC70 pga storleken. Det finns inte mycket som rymmer dessa hundar på ett bra sätt, och en V/XC70 ger i alla fall bästa förutsättningarna. Att det landade i en XC70 är främst för att jag alltid velat ha en, men det har aldrig blivit av.

Efter att ha velat mycket fram och tillbaka mellan årgångar, miltal, motor, budget och annat så bestämde jag mig till slut för att göra en ordentlig chansning. Förvisso en chansning med bra historik, men med norr om 40 000 mil på mätaren och ett utsatt pris för strax över 1kr/mil så var det en chansning. Resonerade att allt i den här prisklassen och miltalen kommer vara en chansning, så det var bättre att budgetera in några smällar och ta en med bra historik.

Så valet föll på en XC70 D5 AWD MY08 som rubriken säger. 42000 mil. Säljaren var sonen (eller dödsboet) till en herre som haft bilen senaste nio åren innan han gick bort. Innan dess hade sonen haft den själv i jobbet ca ett år. Så tio år i familjen. Till synes fullservad på verkstad trots sin ålder, och verkar ha gått igenom besiktningen utan efterkontroll alla år. Så det kändes som bra förutsättningar.

När man bor i Umeå så är alltid långt bort, även detta. Bilen fanns i Linköping så efter att ha stämt av med säljaren så satte jag mig på tåget och spenderade nästan hela dagen med det. Möttes upp på stationen och åkte sedan för att se på underverket. Vid en första koll tyckte jag, med min begränsade kunskap, inte att det var några större konstigheter. Gammal bil, såg väl ut som jag förväntat mig.

Tog en provtur, och när man kört uteslutande Tesla i ett år var det väl inte en angenäm upplevelse att sätta sig i en dieseldoris från 2008. Men jag tyckte inte den gick dåligt egentligen. Det enda jag reagerade på var ett lite pysande ljud när man inte höll nere bromsen. Jag gjorde en chansning och ringde Volvo-verkstaden som skött servicen och dividerade lite fram och tillbaka, och dom var väl rätt säkra på att det var ett litet läckage i nåt membran eller slang i bromsservon (jag minns inte exakt vad man sa här) men att det inte var någon fara att köra och en ungefärlig prisuppgift om man skulle byta. Tog en diskussion med säljaren och vi kom överens om en prissänkning så priset nu trillade ner till strax under 1kr/mil. Alltid något

Efter lite allmänt snack och ägarbyte och annat så tecknade jag försäkring och rullade iväg. Velade lite hur mycket man skulle kosta på den i försäkring, men valde ändå att köra på folksams största då det inte skilde så mycket i pris, tänkte att assistans kan vara trevligt och om en liten stund så kommer vi in på hur rätt jag hade. Planen för vägen hemmåt var att köra Linköping -> Norrtälje till att börja med då jag där skulle träffa en herre och köpa hundgrindar som jag lyckades pricka in också (alltid skönt att betala 750 istället för 3500 tänker jag). Därefter tänkte jag mig stopp för natten i Sundsvall.

Tar mig iväg, inga problem alls på vägen. När jag rullar in på gården i Norrtälje så börjar det. Först kommer DSTC service erfordras, sen bromsfel stanna snarast. Jahaja.. slutför affären och startar sen igen. Felet är inte kvar så jag bestämmer mig för att köra till Coop i närheten, och på väg dit kommer felen tillbaka, följt av parkeringsbroms service erfordras, strålkastarfel service erfordras, kylvätskesystem service erfordras och en hastighetsmätare som är stendöd. Bilen går fortfarande dock.

Bild

Börjar få lite panik och ångra att jag är så jävla dum att jag tror att jag ska lyckas med ett bilköp av den här kalibern, som sig bör, men slänger iväg ett meddelande till säljaren och börjar googla på problemet och försöka hitta mer info. Han gör samma sak på sin sida. Det är sent på kvällen vid det här laget och inte mycket öppet. Jag försöker få tag i verktyg för att bara kunna lyfta av minuspolen på batteriet en stund, men hittar inget. Driver runt lite och försöker hitta hotell i närheten. Inget öppet eller ledigt. Känns inte alls bra nu.

Står på en nattöppen Cirkle K och beskådar alla EPA- och moppeungdomar. Dom finns här nere också. Ser en bärgare och går fram och frågar om han möjligtvis har lite verktyg jag kan få låna en snabbis. Han är väldigt trevlig och tar sig en kik. Han noterar att batteriet är jättevarmt och han tycker att jag ska ringa mitt försäkringsbolag och höra (hjälpte inte att rycka minuspolen). Då slår det mig att jag faktiskt valde assistansförsäkring. Jag tackar bärgaren (som inte är rätt bärgare för mitt bolag så han kan inte hjälpa mer) och ställer mig i kö till jourtelefonen.

Efter en ganska lång stund kommer jag fram till jouren och förklarar läget och frågar vad dom kan göra. Dom ber mig att höra med bärgarna om dom kan hjälpa mig till något hotell i närheten (kan ju hända att jag missat nåt) och annars är det fritt fram att ta taxi till hotell på Arlanda (som jag hittat tidigare men inte vågat köra till) och sen återkomma nästa morgon för att lösa en hyrbil. Tackar för hjälpen och inväntar bärgare inne på Cirkle K. Tar en stund men sen dyker två trevliga lirare upp. Dom kollar lite, och provkör även bilen lite och tycker den går bra. Bärgaren hade själv en XC70 P3 så jag passade på att fråga lite och han sa väl ”det märks att den har lite mil på sig, men den drar på som den ska och växlar bra”. Så det kändes lite betryggande. Vi kom överens om att vi tar den till Mekonomen i hopp om att dom har lite mindre att göra än Volvo i närheten. Lämnar av den där, sen ringer jag till hotell på arlanda och dubbelkollar så det finns rum, sen ringer jag taxi. Får vänta 50 minuter på att en taxi ska komma, och sen tar det lika lång tid till för att komma till hotellet. Klockan 02:39 checkar jag in.

Kliver upp klockan 07:00 för att kunna ringa verkstaden direkt dom öppnar. Visar sig att Mekonomen har fullsmockat med jobb, han rekommenderar en annan verkstad som jag kanske kan ha tur med. Dessvärre inte, minst en vecka bort där också. Ringer Volvo på chansning och där kunde man inte riktigt säga när man skulle ha tid att kolla, men vi resonerade oss fram till att man kanske skulle testa att byta batteriet till att börja med. Blev lovad att få låna verktyg iallfall så jag kunde byta själv på parkeringen. Det som satt i var ett biltema-batteri som varit helt urladdat minst en gång, och det gick som sagt väldigt varmt så jag tyckte det var värt en chansning. Valde att istället för hyrbil ta en taxi tillbaka till verkstaden och köra den till Volvo. Felet uppstod inte alls på vägen dit intressant nog.

Kommer fram och förklarar läget. Lyckas då pricka in Gunnar och Gunnar är en klippa (och finns du här på forumet så ska du ha stort tack). Han har tidigare varit mekaniker och är där för att tvätta sin bil bara som jag förstår, men han deltar i diskussionen och tycker även han att batteriet kan vara värt att byta. Sen går han och plockar fram verktyg, följer med ut till bilen och byter batteriet innan jag ens fattar vad som hänt. Fantastiskt trevlig människa. Jag kör iväg för att se om det hjälpte, men dessvärre inte. Bara några hundra meter bort återkommer felet så jag rullar tillbaka. Inser mig besegrad och lämnar in nycklarna till Volvo som ska kika på den när det finns tid. Personen i disken säger att det skulle kunna vara styrenheten till haldexen, för dom har haft några sånna senaste tiden med liknande symptom. Låter billigt och bra. :bored:

Börjar planera min resa tillbaka till Umeå. Hittade av en händelse en bil som skulle från Stockholm till Umeå hos Hertz Freerider, så jag högg den för att slippa åka tåg igen, och få chansen att testa någon trevlig Volvo. Det var alltså XC60n som inlägget startade med som jag fick köra upp. Bortsett från att den kändes så jäkla slö så var det en väldigt trevlig upplevelse. Hästlängder bättre än Teslan på filkörning och adaptiv farthållare. Inte ens i samma liga. Så följsam och så responsiv i gaspådrag och broms. Räckte med att blinka ut eller in för att den skulle börja anpassa hastigheten. Tesla måste tycka upp sig och släppa lite av FSD-datan även till Europa.

Några timmar senare när jag är på väg upp ringer tekniker från Volvo. Dom har haft tid att felsöka idag trots allt och kommit fram till att det mycket riktigt är styrenheten till haldexen som stör ut övriga nätverket. Kopplar dom förbi den så funkar allt. Dom har felsökt två timmar för att komma fram till detta (vilket jag i sig tycker är konstigt när det var första gissningen dom hade.. men men) och det kostar 19k att byta den inklusive felsökning. Jag frågar om det inte går att få tag i någon begagnad men det säger dom att det sällan gör, och att det inte är säkert den går att programmera in en begagnad enhet. Jag tycker det låter konstigt, men jag ger klartecken för byte. Han meddelar att det ser ut att vara lite leveranstid på delen men att dom hör av sig när den är klar. Drar iväg ett meddelande till säljaren (eftersom han ville hållas uppdaterad) och han ringer upp och tycker hela situationen såklart är väldigt jobbig. Jag har absolut noll anledning att tro att detta var något som han försökt dölja. Han swishar tillbaka en summa pengar som plåster på såren, vilket jag såklart är väldigt tacksam för. Priset för bilen slutar på 83 öre/mil (35000kr för den som är nyfiken och inte orkar räkna matte).

När jag kommer hem så söker jag lite på det och hittar att det både finns begagnade enheter och även dom som reparerar dem för under 5000kr. Känns lite bittert, men inser att det kommer bli ett sånt jäkla härj att försöka lösa den logistiken när bilen står 60 mil bort. Hade bilen stått här hemma hade jag absolut försökt mig an det spåret, men jag orkar inte. Dagen efter (igår) så ringer Volvo igen, då har dom tydligen redan lyckats byta enheten och nu går bilen som den ska utan fel. Jag frågar om dom kört den ordentligt eftersom jag trots allt kört Linköping -> Norrtälje utan fel, och dom säger att dom testat ordentligt och den går att hämta.

Så, där står jag nu. Funderade på att åka ner idag igen men kände att jag måste ge det några dagars vila först. Det är ju en bit.

Några ljusglimtar i hela detta är att alla människor jag stött på varit fantastiskt hjälpsamma. Allt från försäkringsbolaget, bärgare, säljaren, verkstadspersonal och Gunnar. Jag är också glad att jag teckande stora försäkringen. Hittils är det nästan 4000kr som täcks av försäkringsbolaget, och dom täcker även resan ner för att hämta bilen sen.

Avslutar med den enda bilden jag själv tagit på bilen

Bild

Fortsättning följer!
Senast redigerad av 2 batmac, redigerad totalt 0 gång.
#1587229
Kl 03:45 kom taxin imorse.
Kl 00:27 parkerade jag på uppfarten igen.

Bilen betedde sig bra hela vägen upp. Gammal känns den såklart och långfärd utan adaptiv farthållare är lite tröttsamt. Men man åker bekvämt och den käkar milen på E4an bra.

Några ytterligare bilder:

Bild

Bild

Bild

Bild

Sista bilden visar ett prio-område relativt omgående, väldigt matta lyktor. Får se om det går att slipa och polera upp eller om det är byte som gäller. Ska nog även slänga i ett par nya lampor, men även se över om jag inte ska skicka på en LED-ramp från start också. Färd i mörker upp var ingen höjdare.

Sen blir det ett oljebyte så snart jag hinner med, senast utfört i början av 2023 enligt bok. Det ska vara utfört i våras enligt säljare, men eftersom jag inte har några "bevis" för det så får det bli ett byte. Inga stora summor.

Den ska besiktas senast november, så det blir också att göra bort.

Hundgrindarna ska såklart också monteras.
#1587230
batmac skrev: tor 22 aug 2024, 01:03 Bilen betedde sig bra hela vägen upp. Gammal känns den såklart och långfärd utan adaptiv farthållare är lite tröttsamt. Men man åker bekvämt och den käkar milen på E4an bra.
På den tiden kostade adaptiv farthållare <20tkr extra, därför många valde bort det och valde och lägga på annat eller enbart skippade det när man hade den vanliga konstant-farthållare. Kan man ens eftermontera adaptive-farthållare?
#1587278
UnleashFusion skrev: Kan man ens eftermontera adaptive-farthållare?
Känns tveksamt. Även om man skulle lyckas med konststycket att hitta och montera alla delar kan jag tro att den inte kommer vilja ladda in mjukvaran, iaf inte från Volvo. Känns inte riktigt som ett rimligt projekt :P
#1587279
Försäkringsbolaget bekräftade idag att samtliga omkostnader jag skickat in kring assistans, dvs hotell, tågresor, taxiresor osv är godkänt. Det är ändå 4500kr som är skönt att slippa stå för. Glad att jag valde stora försäkringen för dom där tiorna mer :-D

Gav mig på första lyktan idag. Aldrig gjort förr så det var spännande. Körde våtslippapper för hand 400, 800, 1200 och 2000. Sedan använde jag biltemas konformade polersvampar eller vad det heter för skruvdragare samt medlet från deras kit för lyktrenovering. Allt för att slippa lägga allt för mycket pengar på det, några hundra till så är jag uppe i vad det kostar att lämna in. Men det är ju lite roligt att testa själv också.

Jag hade nog kunnat anstränga mig mer, får se hur nummer två blir. Men iaf:

Före:
Bild

Efter:
Bild

Jämförelse:
Bild

Har börjat kika på nya xenonlampor också. Vparts och Xenonkungens egna för typ 600-700kr/par känns lockande, men frågan är ju om NightBreaker är värt det dubbla (från tyskland)..


edit* Äh fick feeling och gick ut och tog en omgång på den andra också. Hoppas det duger för besiktningen

Bild
Senast redigerad av 1 batmac, redigerad totalt 0 gånger.
#1587287
batmac skrev: tor 22 aug 2024, 18:47 Har börjat kika på nya xenonlampor också. Vparts och Xenonkungens egna för typ 600-700kr/par känns lockande, men frågan är ju om NightBreaker är värt det dubbla (från tyskland)..
Hmm kollar jag lichtex.de (https://lichtex.de/OSRAM-D1S-66140XNN-N ... r-Duo-Pack) kostar nightbreaker +200 cirka ~€150(med frakt) och just nu finns denna hos xenonhuset: https://www.xenonhuset.se/sv/d1s-d1r/65 ... gKBKvD_BwE +220%(tar sådant med nypa salt) men reducerat pris 900kr/st) så cirka 300kr dyrare men det är väl upp till dig :P

eller kanske Philips: https://lichtex.de/philips-d1s-85415xv2 ... 158_5359_2
https://www.xenonhuset.se/sv/d1s-d1r/14 ... -ljus.html
#1587288
UnleashFusion skrev:
Hmm kollar jag lichtex.de (https://lichtex.de/OSRAM-D1S-66140XNN-N ... r-Duo-Pack) kostar nightbreaker +200 cirka ~€150(med frakt) och just nu finns denna hos xenonhuset: https://www.xenonhuset.se/sv/d1s-d1r/65 ... gKBKvD_BwE +220%(tar sådant med nypa salt) men reducerat pris 900kr/st) så cirka 300kr dyrare men det är väl upp till dig :P
Jo alltså det är ju dessa som är alternativet:

https://vparts.se/se/d1s-standard-xenon ... 1s-45.html

Billigt och förmodligen fullständigt dugligt. Men man hör ju gott om NightBreaker, och enligt reklamen är det ju faktiskt dubbelt så bra så samma pris per ljus ;-) :-D
#1587291
batmac skrev: tor 22 aug 2024, 19:57
UnleashFusion skrev:
Hmm kollar jag lichtex.de (https://lichtex.de/OSRAM-D1S-66140XNN-N ... r-Duo-Pack) kostar nightbreaker +200 cirka ~€150(med frakt) och just nu finns denna hos xenonhuset: https://www.xenonhuset.se/sv/d1s-d1r/65 ... gKBKvD_BwE +220%(tar sådant med nypa salt) men reducerat pris 900kr/st) så cirka 300kr dyrare men det är väl upp till dig :P
Jo alltså det är ju dessa som är alternativet:

https://vparts.se/se/d1s-standard-xenon ... 1s-45.html

Billigt och förmodligen fullständigt dugligt. Men man hör ju gott om NightBreaker, och enligt reklamen är det ju faktiskt dubbelt så bra så samma pris per ljus ;-) :-D
ja tänker man pris/lampa så vparts oslagbart, samt känns garanti-ärende mycket lättare på vparts än t.ex lichtex. Så jag hade nog gått på vparts och kanske i framtiden kört på nightbreaker.. ELLER så gör man tvärtom och verkligen provar dessa "premium" när man kan :party: :P
#1587459
Det blev lamporna från Vpart. För mellanskillnaden och några kronor till slog jag till på deras kit för LED-konvertering av helljuset också. Dyker upp på måndag, så blir väl montering då.

Idag har jag monterat hundgrindarna, skjöt från höften då jag varken fick med skruv eller anvisningar. Men jag tror det blir bra. Nu kan huvudsyftet med bilen uppfyllas. Ska ta och försöka skaffa nån formklippt madrass också.

Bild


Handtaget till bakluckan fjädrar inte tillbaka av sig själv pga att pinnen rostat.

Bild

Nytt alltihop kostar drygt 2000kr, på skroten finns det för runt hälften (men förmodligen risk för exakt samma sak dock). Men jag hittade någon som bara bytt själva pinnen utan större problem, så ska försöka få tag i en ersättare på nån lokal järnhandel (eller i värsta fall beställa) och ge mig på det jag också.

Såg även att vinterdäcken var gamla nu, 2016. Så kan nog bli att kosta på den en ny uppsättning också. Det är ändå friktion på fälgarna nu och jag har hellre dubbat.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Har varit med om (på olika bilmärken) a[…]

Vilken mjukvara har ni?

Screenshot_20250426_014444_Volvo Cars.jpg Det &[…]

Pilot 225:or och 120km/h höjer förb[…]

Lufttryck sommardäck

jag kör 2,4 runt om på xc60in och har s[…]