Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
#1571339
Då ena bussningen till krängningshämmaren i bak separerat (tydligen ganska vanligt?) fick det bli ett byte. Ganska ok meck, men toleranserna på bussningen jag fick tag på hade lite att önska. Men lite slipande och borrande löste biffen, men lite bökigare än jag sett framför mig innan jag skred till verket. Bra att den blev bytt innan krängsningshämmaren började skava på nivomaterna....

Tog en sväng på 10 mil i veckan när jag skulle göra lite ärenden, det är en mysig bil med förvånansvärt mycket komfort trots att den är 27 år gammal....
Användarvisningsbild
av MartinS
#1573381
Efter att ha bruksat bilen en dag med 15-20 mil så tycker jag att den slår av gasen lite väl hyrt när man släpper pedalen. Mätte upp spjällägesgivaren mot Bosch referensvärden och den höll sig inte enligt specifikationen. Ny på väg, skall bli spännande om det gör någon skillnad avseende körbarheten.

Har också provat att ta ut kopplingsgaffeln för att kontrollera skick på den, kulan och plaststyrningen. Men jag gick bet, lyckades inte få ut den med lådan på plats, även om det sägs att det skall gå. Tips någon?

Bytte vätska i kopplingscylindrarna/ledningarna också, hade lite stök innan jag insåg att det fanns en behållare i behållaren för kopplingsvätskan, sen gick det fint:)
av S80_140HK
#1573544
Roligt att se en S90 som blir ompysslad istället för slaktad. Det börjar bli ont om dessa på marknaden. :-(
Användarvisningsbild
av MartinS
#1573548
S80_140HK skrev:Roligt att se en S90 som blir ompysslad istället för slaktad. Det börjar bli ont om dessa på marknaden. :-(


Jag tyvärr, speciellt som bil, de flesta som finns kvar verkar bli traktorkonverterade....
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1573575
Ja, och manuella är ju extra åtrovärda att slakta, eftersom växellådan passar perfekt på en T5a. Men där ligger ju även 850 94-95T5 i riskzonen, eftersom det är den motorn folk vill ha :-(
Blir alltid lite sorgsen när man ser folk slakta helt felfria bilar för något annat ändamål. Och så dessa A-traktorer då.... Hysterin efter gamla RWD volvos har väl lagt sig lite efter införandet av ECU spärrar som gör det lättare att konvertera nyare åbäken men...

Visst kan det anses "tråkigt" att puttra runt i en relativt snart 30år gammal orginalbil men... Samtidigt lite speciellt eftersom dom inte växer på träd längre
Användarvisningsbild
av MartinS
#1574181
Jag tycker det är en härlig känsla, det är som att transporteras tillbaka 30 år i tiden, att då få åka runt i en fullmatad S90 var rätt lyxigt, lite av den känslan infinner sig. Jag får en skön retrokänsla när jag åker runt i den.

Jag har reparerat stolsvärmereläet på förarsidan nu, det var minst 6st dåliga lödningar i det. Det är något underdimensionerat med tanke på strömmen som passerar det (~10A). Jag har också bytt ut spjällägesgivaren, det blev som en ny bil, mycket mjukare och mer avslappnad motor vid gasuppsläpp, där den rykte lite tidigare.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1576307
Ända sedan köpet har jag varit sugen på att uppgradera det fjärrstyrda C-låset till ett originallarm. Dokumentation kring det är sedan länge bortglömt så jag har fått leka detektiv, genom frågor på diverse forum, läsa elscheman och jämföra artikelnummer i Vida. Men nu sitter det på plats iallafall, bara småsaker kvar.

Så för att uppgradera till larm byter man helt enkelt ut styrenheten "Remote Control" mot larmenhet (sitter under Stereon och nås från förarens pedaler om man tar bort plastkåpan), det röda är den som satt och den svarta är larmenheten. Larmenheten för min bil skall heta antingen 9148882 eller 9166157. Jag fick tag på den förstnämnda på bildelsbasen för en spottstyver. Den är märkt C och F samt har en "C-anslutning" på enhetens ovansida.
realä.jpg
realä.jpg (122.7 KiB) Visad 267 gånger
Larm1.jpg
Larm1.jpg (112.33 KiB) Visad 267 gånger
Det som kvarstår efter det är monterat är att lära om fjärrkontrollerna, det gör man genom att sitta i bilen med stängda dörrar. Slå av/på tändningen 5ggr i smabb följd, stanna med tändningen på vid sista gången. Då blinkar lysdioden på högtalagallret snabbt. Tryck då på första fjärrkontrollen, då lyser dioden fast i 1-2sek, sedan blinkar den snabbt igen, tryck då på den andra fjärren.. Efter den också kvitterats med 1-2sek fast sken så slår du av tändningen. Nu är dom inkodade.

Nu återstår att montera horn och huvkontakt. Dom finns på torpedväggen respektive vid vänster huvlås. Se bilder nedan. Dessa har jag inte skaffat ännu, men jag tror vilket horn som helst går bra, lite svårare med huvkontakten för att få det snyggt, vi får se vad jag hittar.
larmhornkontakt.jpg
larmhornkontakt.jpg (103.79 KiB) Visad 267 gånger
Bilagor
latmhuvkontakt.jpg
latmhuvkontakt.jpg (78.59 KiB) Visad 267 gånger
Användarvisningsbild
av Perra83
#1576330
Oj oj det där väcker gamla minnen! Jag gjorde samma sak på min första bil en 854 Turbo -95. Om en månad är det exakt 20år sedan jag köpte den. I alla fall så monterade jag fjärr-lås med larm. Samma larmrelä och allt. Tror att jag köpte allt från skroten, glaskross och huvlås mm. Fick köpa till en fjärr från Volvo för typ 500kr. Allt programmerades precis som du beskriver och allt fungerade klockrent. Volvo Guard II tror jag det hette.
Det fanns en sida som hette Backspegeln där det fanns många mektips.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1576352
Jag tror tillgången på kunskap och produkter var lite större för 20 år sedan:)
Nytt avgasrör B234F

Var på Biltema och lämnade tillbaka all[…]

Överhettad passat b5

Du säger att du "kollade kylarvattnet&qu[…]

@lennarte , @Perra83 , Att det gör s&ari[…]

Casual dating at its finest – join the leadi[…]