Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av batmac
#1558337
Första erfarenheten av Tesla-service idag. Hade ett ärende gällande att bilen drog snett och att ratten inte var rak. Tog inte så lång tid, väldigt trevligt bemött. Kan väl konstatera att det var.. spännande värden. Det förklarar ju lite varför bilen inte riktigt går rakt kanske, och varför sommardäcken var sneslitna.

"Rear right alignment was really off. Front toe alignment was off. Performed four wheel alignment in order to
spare customers tires."
löd protokollet :-)

Bild

Så en hjulinställning gjordes idag, men bilen ska tillbaka för byte av spindelleder om jag inte missuppfattade. Vi var väl ganska överens om att detta skulle ha åtgärdats innan utleverans, så jag ska kontakta säljaren och höra om det inte vore rimligt att dom bytte ut dom två framdäcken också..
Användarvisningsbild
av frasse4
#1558459
Ja toe-out fram ger ju inte den bästa körupplevelse ;)
Användarvisningsbild
av batmac
#1558506
frasse4 skrev:Ja toe-out fram ger ju inte den bästa körupplevelse ;)
Hehe ja jag kan inte direkt nåt om sånt, men om hjulen "står helt snett" som servicemänniskan på tesla sa lite skämtsamt så kan jag tänkte mig att det inte är optimalt för däckslitage och köregenskaper :) Uppelver iallafall att den är trevligare på vägen efter hjulinställningen, får väl se hur lång tid det tar innan jag får tid för resten. Och om det blir någon strejk eller inte.


Antar att jag borde byta ut reklamskyltarna också :-)
Bild
Användarvisningsbild
av batmac
#1558932
Blev idag kontaktad av Tesla som följde upp på mitt mail kring leverans, feedback, hjulinställning osv. Det var ett trevligt samtal och kort sagt så får jag två nya sommardäck, bara att hämta ut i samband med nästa besök hos Tesla SC. Kontrollerade mitt ärende i appen efter samtalet och mycket riktigt, där fanns en notis om det.

Jag väntar dock fortfarande på en ny tid från SC, har inte fått någon återkoppling alls faktiskt sen det ärendet skapades i samband med förra besöket. Har den här gången tagit med samtliga punkter som jag vill att dom kollar på, så det kanske dröjer lite om dom ska kolla loggar osv. Egentligen samma saker som i startinlägget och lite till

- Plaststycket vid sätesjusteringen åker ut, nåt clips förmodligen.
- Tycker att den värmer dåligt, främst att man måste ha den inställd högt för att det inte ska kännas kyligt men vid ett par tillfällen har det även blåst kallt trots värme inställt
- Låter ofta som att fönstret vid förarplats är öppet, och det känns som att det drar kallt.
- Torkarna som inte aktiveras av kameran.

Så får vi se vad som händer. Väntar väl veckan ut och sen skriver jag en fråga i chatten om jag inte fått en tid. Vet inte hur det blir med deras strejk heller.

Har också beställt hem lite smått och gott från AliExpress, förhoppningsvis går serviceärendet snabbare än den leveransen :)
av Lövet
#1558939
Angående värmen tror jag du kan du kolla i servicemenyn om värmen fungerar korrekt: https://teslatap.com/articles/service-mode/

Det låter spontant som att något är knas, ställer jag min på 21 grader så blir det varmt i bilen. Behöver inte ha den högre ställd.
Användarvisningsbild
av batmac
#1558942
Lövet skrev:Angående värmen tror jag du kan du kolla i servicemenyn om värmen fungerar korrekt: https://teslatap.com/articles/service-mode/

Det låter spontant som att något är knas, ställer jag min på 21 grader så blir det varmt i bilen. Behöver inte ha den högre ställd.
Jämfört med Passaten där vi hade den inställt på 20 för behaglig temp, typ året runt utom när man var lite extra frusen av sig, så upplever jag att vi måste ha den på 25 minst i Teslan. Kan utöver det sitta utan större besvär med Max-värme i bilen.

Körde självtestet och den tyckte det var godkänt så om det är det enda som Tesla gör får vi nog ingen lösning.
av Lövet
#1558943
batmac skrev:upplever jag att vi måste ha den på 25 minst i Teslan. Kan utöver det sitta utan större besvär med Max-värme i bilen.
Nåt måste vara fel. När bilen kör avfrostning vill jag sitta med badbyxor i bilen...
Användarvisningsbild
av batmac
#1558971
Lövet skrev:Nåt måste vara fel. När bilen kör avfrostning vill jag sitta med badbyxor i bilen...
Ja, får väl se vad dom kommer fram till om jag får någon tid.
Användarvisningsbild
av batmac
#1559855
Kollade lite i Zaptecs historik nu vi månadsskifte, och enligt den har vi laddat/förbrukat 250kWh mellan 18-31 oktober. Jag har inte fört någon statistik hur mycket vi kört, men jag tycker det låter mycket. Förvisso mycket förvärmning och kallt ute så över 2kWh/mil och det är väl en del energiförlust vid laddning, men att vi skulle vara uppe och nosa i typ 7+ mil per dag låter märkligt. Har nollat trippmätaren nu så får väl hålla koll under november.

Förvisso drar väl Sentry kopiösa mängder ström också som jag förstått det. Men ändå.
av Lövet
#1559856
batmac skrev:Förvisso drar väl Sentry kopiösa mängder ström också som jag förstått det. Men ändå.
Sentry drar mellan 7-14% per dag. Det blir rätt mycket. https://www.notateslaapp.com/tesla-refe ... tery-drain 2kwh/mil låter ändå inte orimligt om det är kallt ute trots allt.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Seagrave

Tjena! Går det att limma eller täta m[…]

Hur som, börjar fundera på om man ska[…]

Felmonterade däck

Jag bytte däck för sisådär 1 […]