TL;DR: Går inge bra med service
Så i fredags var det då dags för besöket hos Tesla SC på tiden som varit inbokad sen i januari. Kl 08.15 var tiden, och då var bilen incheckad och jag slog mig ned inne i butiken och började jobba. Bortsett från värmeproblemet överlag så har jag också insett att värmen i stolen inte är långsam, den funkar inte alls. Så det var också på dagens agenda.
Klockan 10 så var bilen fortfarande inte inhämtad, och servicechefen kom förbi och informerade om att det var minst sagt kaos idag, och erbjöd mig en lånebil över dagen istället för att jag skulle sitta där och vänta. Så jag rattade hem i en Model Y Performance. Stora, breda jävla jul och friktionsdäck i snöoväder med massor av snömodd. Det var uppriktigt ganska obehagligt, vid ett tillfälle slirade det till ordentligt trots att jag bara körde rakt fram. Nåväl.
Dagen gick, vår bil rörde sig inte ur fläcken under förmiddagen. På eftermiddagen flyttades den närmare entrén, men inte in i hallen. När klockan närmade sig stängning så hade jag inte hört något, men rullade in mot stan ändå för jag hade inte lust att ha kvar lånebil jag inte vill köra och med skyhög självrisk.
När jag kom fram så fick jag veta att man inte hunnit med, man hade försökt fjärrfelsöka mellan andra bilar men inte hunnit klart med något egentligen. Dom ville behålla bilen till på måndag, men jag sa ifrån av ovan anledningar och sa att jag hellre kommer tillbaka på måndag morgon. Sa dock även att värmen faktiskt (som tur är) har fungerat överlag bra med senaste uppdateringarna, så det måste inte vara direkt på måndag morgon. Servicechefen sa att han skulle boka om tiden och sen höra av sig, sen gick vi ut och han gick ur serviceläget på skärmen och vi önskade varandra trevlig helg.
Väl hemma insåg jag dock att serviceläget i appen inte är bortkopplat... såå ingen styrning av värmen, laddporten och annat. Mindre bra. Slängde iväg ett meddelande i appen på chansning med det var såklart förgäves. Tänkte inte på om det hade hjälpt att ringa istället. Svängde in igår för att se om dom mot förmodan hade någon servicepersonal på plats, men icke. Sälj hade såklart inte behörighet i dom systemen.
Insåg dock sen att jag har bilen kopplad till Home Assistant och den kunde kommunicera via internet fortfarande. Det var även då det slog mig att jag fortfarande har Tessie, den funkade också fortfarande. Så det kvittar lite egentligen, men dom lär få fixa det till veckan.
Tillägg* Intressant att medan jag skrev det här så är serviceläget bortplockat från appen, så nu går det att styra igen.
Sen, vilken skillnad på bil och bil. Jag gjorde mig redo för att skita i bestyren jag skulle utföra efter att ha hämtat bilen då vädret var så dåligt. Men väl tillbaka i 3an så vara det ju bara att gasa. Den ligger som ett strykgärn på marken. Antar att tyngdpunkten, smalare däck och till viss del dubb gör skillnaden.
Nästa inbokade tid då? 5 mars kl 08.15... får se om det bara är en temporär flytt dock, han skulle som sagt höra av sig. Annars hinner väl vintern ta slut innan det blir nåt. Den som lever får se.
Inlägg utan bild är trist, så här är en random bild på bilen med det lilla trappsteget jag byggt åt hundarna