Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av batmac
#1566279
Idag fick vi knappt någon värme alls. Började avfrostning, när den nådde upp till 22 grader började den sjunka igen trots att avfrostning fortfarande var på. Kalluft hela resan och insidan av rutan började frysa. Tesla SC fullbokat och ingen tid förrän mitten på februari. Har skrivit till dem igen men har inga förhoppningar. Även om vi skulle lyckas få en tid, och dom konstaterar fel på ptc, finns det ens några att byta till? Lätt uppgiven.

Har hört av mig till ecmtweaks för att få en prisuppgift via dem iaf, får väl se vad dom säger. Inte optimalt det heller med tanke på att det är nästan 30 mil till Sundsvall där dom håller till.
Användarvisningsbild
av batmac
#1570739
TL;DR: Går inge bra med service

Så i fredags var det då dags för besöket hos Tesla SC på tiden som varit inbokad sen i januari. Kl 08.15 var tiden, och då var bilen incheckad och jag slog mig ned inne i butiken och började jobba. Bortsett från värmeproblemet överlag så har jag också insett att värmen i stolen inte är långsam, den funkar inte alls. Så det var också på dagens agenda.

Klockan 10 så var bilen fortfarande inte inhämtad, och servicechefen kom förbi och informerade om att det var minst sagt kaos idag, och erbjöd mig en lånebil över dagen istället för att jag skulle sitta där och vänta. Så jag rattade hem i en Model Y Performance. Stora, breda jävla jul och friktionsdäck i snöoväder med massor av snömodd. Det var uppriktigt ganska obehagligt, vid ett tillfälle slirade det till ordentligt trots att jag bara körde rakt fram. Nåväl.

Dagen gick, vår bil rörde sig inte ur fläcken under förmiddagen. På eftermiddagen flyttades den närmare entrén, men inte in i hallen. När klockan närmade sig stängning så hade jag inte hört något, men rullade in mot stan ändå för jag hade inte lust att ha kvar lånebil jag inte vill köra och med skyhög självrisk.

När jag kom fram så fick jag veta att man inte hunnit med, man hade försökt fjärrfelsöka mellan andra bilar men inte hunnit klart med något egentligen. Dom ville behålla bilen till på måndag, men jag sa ifrån av ovan anledningar och sa att jag hellre kommer tillbaka på måndag morgon. Sa dock även att värmen faktiskt (som tur är) har fungerat överlag bra med senaste uppdateringarna, så det måste inte vara direkt på måndag morgon. Servicechefen sa att han skulle boka om tiden och sen höra av sig, sen gick vi ut och han gick ur serviceläget på skärmen och vi önskade varandra trevlig helg.

Väl hemma insåg jag dock att serviceläget i appen inte är bortkopplat... såå ingen styrning av värmen, laddporten och annat. Mindre bra. Slängde iväg ett meddelande i appen på chansning med det var såklart förgäves. Tänkte inte på om det hade hjälpt att ringa istället. Svängde in igår för att se om dom mot förmodan hade någon servicepersonal på plats, men icke. Sälj hade såklart inte behörighet i dom systemen.

Insåg dock sen att jag har bilen kopplad till Home Assistant och den kunde kommunicera via internet fortfarande. Det var även då det slog mig att jag fortfarande har Tessie, den funkade också fortfarande. Så det kvittar lite egentligen, men dom lär få fixa det till veckan.

Tillägg* Intressant att medan jag skrev det här så är serviceläget bortplockat från appen, så nu går det att styra igen.

Sen, vilken skillnad på bil och bil. Jag gjorde mig redo för att skita i bestyren jag skulle utföra efter att ha hämtat bilen då vädret var så dåligt. Men väl tillbaka i 3an så vara det ju bara att gasa. Den ligger som ett strykgärn på marken. Antar att tyngdpunkten, smalare däck och till viss del dubb gör skillnaden.


Nästa inbokade tid då? 5 mars kl 08.15... får se om det bara är en temporär flytt dock, han skulle som sagt höra av sig. Annars hinner väl vintern ta slut innan det blir nåt. Den som lever får se.

Inlägg utan bild är trist, så här är en random bild på bilen med det lilla trappsteget jag byggt åt hundarna

Bild
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1570762
Den där strejken/blockaden påverkar nog mer än vad Tesla påstår. Strejktråden på Teslaforumet vill påstå att arbetet pågår som vanligt. Jag skulle inte tro det…
Användarvisningsbild
av frasse4
#1570764
Ja Peter Esse har ju en ny video om sin egen Tesla som han inte kan få lagad. Tesla känns ju som att de är duktiga på att runda blockaden för att få ut nya bilar, men inte riktigt lika sugna på att hjälpa till att laga. Det har iof varit Teslas melodi hela tiden att ha så lite med sina köpare att göra som möjligt efter att köpet gått igenom.
Användarvisningsbild
av batmac
#1570766
frasse4 skrev:Ja Peter Esse har ju en ny video om sin egen Tesla som han inte kan få lagad. Tesla känns ju som att de är duktiga på att runda blockaden för att få ut nya bilar, men inte riktigt lika sugna på att hjälpa till att laga. Det har iof varit Teslas melodi hela tiden att ha så lite med sina köpare att göra som möjligt efter att köpet gått igenom.
EbbevonVolvo skrev: sön 18 feb 2024, 19:30 Den där strejken/blockaden påverkar nog mer än vad Tesla påstår. Strejktråden på Teslaforumet vill påstå att arbetet pågår som vanligt. Jag skulle inte tro det…
Den påverkar onekligen väntetiderna iallafall. Leveranser av delar också får jag förmoda. Sen är väl Umeå en av städerna, eller till och med den staden, med störst andel strejkande. Uppfattningen jag får är dock att på många andra håll är det mer business as usual än här.

Just i Esses fall är det ju skadeverkstäderna där skon klämmer, men dom skulle ju få lite dispens nu iaf.
Användarvisningsbild
av batmac
#1572300
Nytt försök med service idag :P

Hade ingen lånebil bokat så tänkte bara sitta kvar och jobba på plats. Fick förvisso 800kr i uberkrediter så hade kunnat ta mig hem igen, men inte tillbaka sen :-D Men det fanns en lånebil idag också, model 3 den här gången iaf, så tog den.

Runt lunch blir jag uppringd av servicechefen och det första han säger är att han har lite dåliga nyheter. Kul tänkte jag, då är det väl nåt av det jag rapporterat som dom inte tänker ta på garanti. Men nej, då visade det sig att reservdelen dom beställt varit till fel stol så det gick inte att byta. Stolen var redan urmonterad (och tydligen jobbig att montera tillbaka..?) så nu ska dom har kvar bilen till tidigast fredag eftermiddag, men förmodligen måndag.

Såg att man konstaterat gällande plastkåpan i framrutan:

"Can't be adjusted any further, clipped in on all clips, front window not original, no further adjustment possible"

Och gällande värmen:

"Re-configured the PTC heater to rod-detection, reset the ECU. Performed HVAC and Thermal test all passes. No issue found with the heating at this pointm, looking at the time stamp it shows that it was around -30degrees at that time, if the louvers are frozen at that point the vehicle has reduced heating. No further steps can be taken at this point. No issues found."

Så ja, vad ska man göra där då. Gick ju rakt av att jämföra med lånebilen. Om jag sätter den på max-värme och full fläkt så blir det rätt varmt. Gör jag samma i min bil så blåser den svalt. Bara det är väl ett tecken på att det är fel. Ska se till att verkligen testa olika scenarion med lånebilen nu när vi har den. Det är en 2019 så även den med PTC.

Går bra nu :D

Snö

Bild
av Lövet
#1572301
Trist att höra om dina problem :(
Användarvisningsbild
av batmac
#1572303
Lövet skrev: ons 06 mar 2024, 00:24 Trist att höra om dina problem :(
Det är vad det är, men ja jag har väl ångrat det här bilbytet några gånger under hösten/vintern av olika anledningar. Dessvärre slängde jag iväg lite förfrågningar i affekt och kan konstatera att inbytespriserna ligger ca 100k under vad vi betalade i oktober och den smällen kan vi inte riktigt ta just nu heller. Men fick lite eld i baken att amortera extra iaf :-D

Problemet är ju rätt lätta att leva med sen dom fixat till värmen rätt bra med mjukvaran, men nu är snart vintern över även här uppe och vad händer nästa vinter när garantin är slut och elementet brakar på riktig? ”Rapporterat inom garantitid” känns tveksamt hittils.
av Lövet
#1572346
batmac skrev:Problemet är ju rätt lätta att leva med sen dom fixat till värmen rätt bra med mjukvaran, men nu är snart vintern över även här uppe och vad händer nästa vinter när garantin är slut och elementet brakar på riktig? ”Rapporterat inom garantitid” känns tveksamt hittils.
Just att du har en bit att åka till verkstad krånglar ju till det en del tyvärr. Jag tror ändå att de försöker seriöst att hitta felet, låter lite så.
Användarvisningsbild
av batmac
#1572360
Lövet skrev: ons 06 mar 2024, 13:09Just att du har en bit att åka till verkstad krånglar ju till det en del tyvärr. Jag tror ändå att de försöker seriöst att hitta felet, låter lite så.
Jag har bara 30 min till Tesla inne i Umeå så den biten är inga problem. Jag tänker mer att om den rasar helt nästa vinter så tänker dom säga att det inte hänger ihop med nuvarande. Men vi får väl se.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Hur som, börjar fundera på om man ska[…]

Seagrave

Tjena! Går det att limma eller täta m[…]

Felmonterade däck

Jag bytte däck för sisådär 1 […]