Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av batmac
#1557138
Plötsligt stod det såhär på skärmen för nån vecka sedan

Bild

Och ja, det datumet har ju passerat. Det hann också tidigareläggas, så i fredags eftermiddag var det dags i ett regnigt Göteborg.

Bild

Åkte dit, pratade med sälj, blev hänvisad till service, pratade med service, blev hänvisad till sälj, och fick till slut fram bilen.

Bild

Model 3 Long Range AWD 2020

-Uppgraderad Autopilot
-Helsvart premiuminteriör
-Solid Black (PBSB)
-18" Aero-fälgar (Båda uppsättningarna

Noterade att den hade trådlös mobilladdare installerad, samt att det gick att aktivera Summon i inställningarna. Trodde inte det var aktivt i Sverige då det stod under "kommer snart". Har inte testat iofs så kanske inte funkar.

Bild från lördagens frukostladdning vid McDonalds i Kristinehamn

Bild

Internet talade också om hur man kunde kika på andra streamingtjänster utöver Netflix och Disney+, så det fick bli lite HBO Max på ett av stoppen.

Bild

Nu är jag hemkommen till Umeå och bortsett från att jag av navigationen blev utlurad av på små grusvägar som inte ledde någonstans och därav hamnade i en laddkö vid en liten liten laddstation så flöt det på smidigt ändå.

Strax under 130 mil totalt, 7 laddstopp (ett på Circle K, resten Tesla) av varierande längd totalt ca 2h. Startade med 94% i Göteborg och kom hem med 58%, laddade upp mer än nödvändigt på sista stoppet då vi inte fått hem någon laddare än. Men förbrukningen hamnar iaf norr om 2,1kWh/mil. Dock mycket motorvägsfart, ganska mycket av det är 120km/h-sträcka. Även mycket blåsigt så lär varit en del motvind.

Totalt 226 kWh laddat, kostnad 1145kr. Priserna varierade från 3,15kr/kWh till 5,65kr/kWh där Circle K var dyrast. Tesla var billigare i söder än i norr.

Laddningen var inga problem, lite meck hos Circle K då jag skulle aktivera deras autoladdning men var igång efter ca 5 min så inget att haka upp sig på, engångsgrej dessutom. Toppnotering i laddhastighet 248kW hos Tesla i Söderhamn.

Så.. i övrigt då? Jag har några saker jag ska ta med Tesla och se vad dom säger.

1. Automatiska torkarna funkade inte, dvs inte alls. Hände ingenting, så fick köra manuellt. Kunde alltså inte ens ge dem en chans. Ser att plastbiten runt kameran sitter lite dåligt så jag misstänker att kabel/kretskort tagits lös under rekond eller service och sen missats. Nu när jag tänker efter kunde jag inte se någon front-kamera när jag kikade tog upp kamerorna, så det kanske är så.

2. Ratten tycks inte stå rakt

3. Bilen drar en aning åt sidan. Får väl se om dom kan tänka sig att dra till med en hjulinställning utöver att ordna ratten, det är ju trots allt bara en dag sen försäljning och vi har ett års garanti.

Så deras stora fina kontroll dom påstår sig göra kanske inte var så omfattande ändå, vem kunde ha anat ;-)

Får väl se om det blir så mycket till garagetråd, har inga enorma planer. Men lite saker blir det iallafall, först ska dock Passaten göras iordning för försäljningen. Fortsättning följer!

Just det, namnet Enemy är pga regnumret. Förhoppningsvis förblir vi vänner. Bilen hette F1an i appen när jag hämtade den. Snuskig göteborgare eller nån som bara tycker den är som en liten F1 bil? :oops:
Användarvisningsbild
av frasse4
#1557148
Vad ska man säga om Göteborgshumor .

Kolla hjulinställning och torkare med Tesla. Jag tycker torkarautomatiken på min fungerar lika bra (eller dåligt) som på alla bilar jag haft det med tidigare. Vid lätt regn får man klicka en gång ibland för att få igång dem första gången och kör man om en lastbil får man klicka en gång för att öka farten. Annars funkar de som de ska 95% av tiden. Men så han alla andra bilar jag haft också gjort, ända bak till min V70 -05.

Förbrukningen lät hög, men ställer du farthållarne på 125-130 så kanske det stämmer. 120 på mätaren är ca 119 gps så den är ganska exakt. Jag har snittat 168 Wh/km senaste 10000 km med min och jag har dessutom 19", dock med något stretchade 235 däck.
Användarvisningsbild
av batmac
#1557225
frasse4 skrev:Förbrukningen lät hög, men ställer du farthållarne på 125-130 så kanske det stämmer. 120 på mätaren är ca 119 gps så den är ganska exakt. Jag har snittat 168 Wh/km senaste 10000 km med min och jag har dessutom 19", dock med något stretchade 235 däck.
Höll skyltad hastighet, men jag skulle tro att vädret gjorde sitt. Den verkar ha snittat 1,8 under under alla mil, och nu när vi kört våra vanliga sträckor så har jag sett siffror ner under 1,5. Om dom nu stämmer dvs. För vårt körmönster blir det nog bra det där.
svergie2 skrev:Kul, grattis! Det var en bit hem från Göteborg
Tack :) Hade väldigt bra timing så var på konferens i Göteborg förra veckan, så behövde inte åka extra iallafall
Användarvisningsbild
av batmac
#1557363
Det börjar trilla in lite roliga saker nu. Först ut S3XY Buttons

Bild

Och sen lite mer lyse nu när det börjar bli mörkt. Köpte först ALC-kablaget, men läste att det inte fungerar efter senaste uppdateringen till bilen då nån signal ändrades. Kändes alldeles för bökigt att få hem nån uppdateringsenhet osv, och det lär säker hända igen. Så valde att köra på XBB istället, där kan ju uppdateringarna tryckas ut via appen iallafall om det skulle vara nåt.

Bild

Får väl se när det blir av att installera. Just knapparna dröjer nog inte så länge men rampen kanske får bli till helgen.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1557431
Grattis och lycka till med din nya elbil, i form av en Tesla. Tur att alla inte tycker om samma saker och bilmärken. ;-) Jag tycker det känns lite ”obekvämt” att köra just Tesla, och att fattas en display framför ratten. Men med resultatet av försäljningen som Tesla visat så är det mig det är fel på. :-D Hoppas du kommer att trivas med din nya bil!!
Användarvisningsbild
av batmac
#1557481
EbbevonVolvo skrev:Grattis och lycka till med din nya elbil, i form av en Tesla. Tur att alla inte tycker om samma saker och bilmärken. ;-) Jag tycker det känns lite ”obekvämt” att köra just Tesla, och att fattas en display framför ratten. Men med resultatet av försäljningen som Tesla visat så är det mig det är fel på. :-D Hoppas du kommer att trivas med din nya bil!!
Tack :)

Nu är det ju inte så att jag på något vis är frälst av Tesla, jag hade nog på många sätt hellre haft en "vanlig" bil, definitivt en kombi, men när man börjar kryssa i drag,fyrhjulsdrift och elbil under 400 så börjar det bli lite begränsat. Tycker vissa saker är helt tappade, tex avsaknad av spak för torkarna. Tycker inte heller autopiloten är något att hurra över, speciellt att den då vill ha allt i auto och jag vill egentligen bara ha filhållningen.

Med tanke på vägen Tesla verkar gå så är det inte sannolikt att nästa bil är en Tesla, jag tänker främst på blinkers på ratten osv, om nu inte Musk gör en helomvändning som med flygplansratten och tillåter att man får välja själv. Men det känns tveksamt. Med lite tur så kanske övriga tillverkare då kommit lite framåt gällande applösningar osv.

-------

Idag började för övrigt autotorkarna fungera, vet inte om Teslas support går in och petar på saker oanmält (vi har skapat ett ärende) eller om det bara var en tillfällighet sist.

Har noterat att passagerardörren fram inte gått att öppna utifrån vid några tillfällen, men inte kommit på något samband. Det har varit när jag sitter i bilen och någon ska kliva in på passagerarsidan som handtaget helt enkelt inte fungerat. Läste att den inte ska låsa om den känner av en mobilnyckel, har vid några tillfällen fått upp att mobilnyckel är avstängt i appen (men det har ändå gått att köra iväg och i appen står den som aktiv).. Får väl se hur det artar sig.
Användarvisningsbild
av batmac
#1557634
Idag blev det kabelhärj när OBD-adapter + XBB dongel och s3xy commander kopplades på. Kanske får göra nåt litet skydd för dem, även om vi inte har passagerare bak så ofta.

Bild

Sen blev det testinkoppling av ramp med XBB-relät och det var inga konstigheter

Bild

Hoppas kunna montera på riktigt imorgon.
av Lövet
#1557690
batmac skrev:Idag började för övrigt autotorkarna fungera, vet inte om Teslas support går in och petar på saker oanmält (vi har skapat ett ärende) eller om det bara var en tillfällighet sist.

Har noterat att passagerardörren fram inte gått att öppna utifrån vid några tillfällen, men inte kommit på något samband. Det har varit när jag sitter i bilen och någon ska kliva in på passagerarsidan som handtaget helt enkelt inte fungerat. Läste att den inte ska låsa om den känner av en mobilnyckel, har vid några tillfällen fått upp att mobilnyckel är avstängt i appen (men det har ändå gått att köra iväg och i appen står den som aktiv).. Får väl se hur det artar sig.
Tror inte Tesla gör något i smyg. Nåt du kan testa är att starta om infotainment genom att hålla in båda rattknapparna 5s. Det löser massa olika problem. Tror annars bara på slumpen.

Angående mobilnyckeln så åtminstone på iPhone så är problemet att bluetooth "sover" imellanåt och man måste dutta till telefonen för att nyckeln ska aktiveras. Det har också hänt att min bil tappat nyckelnkopplingen och man fått para ihop kort och telefon igen. Dock var det 100% trasigt då, inte tillfälligt.

Du har också löst en av mina funderingar nämligen om man kan köra flera extra tillbehör i obd-uttaget samtidigt. Skönt, då slipper jag fundera på det ;)
Användarvisningsbild
av batmac
#1557723
Lövet skrev:Tror inte Tesla gör något i smyg. Nåt du kan testa är att starta om infotainment genom att hålla in båda rattknapparna 5s. Det löser massa olika problem. Tror annars bara på slumpen.
Ja omstarten hade jag testat, så får väl gå på slumpen. Ska ta bort det ur serviceärendet iallafall.

Lövet skrev:Angående mobilnyckeln så åtminstone på iPhone så är problemet att bluetooth "sover" imellanåt och man måste dutta till telefonen för att nyckeln ska aktiveras. Det har också hänt att min bil tappat nyckelnkopplingen och man fått para ihop kort och telefon igen. Dock var det 100% trasigt då, inte tillfälligt.
Grejen för mig var att meddelandet dök upp precis efter att jag låst upp bilen och satt mig, och det gick ändå att starta och åka iväg. Inbillar mig att det började dyka upp efter vi satte pin-kod för körläget men jag vet inte. Spelar ingen större roll när det ändå funkar, men intressant meddelande.

Lövet skrev:Du har också löst en av mina funderingar nämligen om man kan köra flera extra tillbehör i obd-uttaget samtidigt. Skönt, då slipper jag fundera på det ;)
Yes det gick så bra så, har fått igång några knappar idag och kört XBB samtigt. Inte den snyggaste lösningen med splitters och donglar men det är vad det är
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Spontant känns det som att D4 är valet ([…]

Byter termostat - säljer bilen - köparen[…]

Kul att se att den är igång igen, om […]

Felmonterade däck

Ditt sätt att mäta säger inte s&a[…]