Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av frasse4
#1559867
Det finns en bra app som heter Tessie som erbjuder mycket mer funktioner än Teslas app. Den ger även detaljerade grafer över förbrukning och laddning mm. Kostar dock 35 kr/månad eller liknande. Väl värt tycker jag, de har säkert en provmånad eller likande.
Användarvisningsbild
av batmac
#1559868
Lövet skrev:Sentry drar mellan 7-14% per dag. Det blir rätt mycket. https://www.notateslaapp.com/tesla-refe ... tery-drain 2kwh/mil låter ändå inte orimligt om det är kallt ute trots allt.
Nej just 2kwh känns inte orimligt, det var just att om jag räknar med en sån förbrukning så blir ju 250kwh 125 mil, på 13 dagar är det nästan 10 mil om dagen och det kan vi inte ha snittat. Men förvärmning, energiförlust vid laddning och sentry kanske är förklaringen.
Användarvisningsbild
av batmac
#1559869
frasse4 skrev:Det finns en bra app som heter Tessie som erbjuder mycket mer funktioner än Teslas app. Den ger även detaljerade grafer över förbrukning och laddning mm. Kostar dock 35 kr/månad eller liknande. Väl värt tycker jag, de har säkert en provmånad eller likande.
Ja jag kanske får testa en månad och se, passar ju bra nu vid månadsskifte då.
Användarvisningsbild
av batmac
#1559951
Lövet skrev: tor 02 nov 2023, 13:11https://www.notateslaapp.com/tesla-refe ... tery-drain
Läste länken lite noggrannare nu och uppåt 7kwh per dag är ju helt riktigt rätt mycket, på 13 dagar runt 90kwh eller drygt 35% av de 250kwh då i värsta fall. Ska nog lägga in ett undantag för hemadressen och jobbet kanske.
Användarvisningsbild
av batmac
#1560794
Ikväll gjorde jag ett försök att åtgärda designfelet som gör att man riskerar epilepsianfall varje gång man använder blinkers på kvällstid, om man har sidokamerorna aktiverade vid blinkning dvs.

Problemet är att ljuset från blinkersen fångas upp av kameran och det blir ett jäkla blinkade på skärmen. Det finns en lång video här för den som är intresserad:



Sammanfattat så är det åtgärdat på senare årsmodeller, och det orsakas av tre små hål på kretskortet och något genomskinligt lim.

Lyckades utan alltför mycket skador på mig själv lossa plasten i hjulhuset nog mycket för att lirka in armen och komma åt spärren så jag kunde få ut hela enheten:

Bild

Tänkte jag skulle vara lite duktig och skydda den mot repor så det blev lite maskeringstejp

Bild

Började med två försiktiga hål på anvisad plats:

Bild

Men kände att jag inte skulle lyckas få in nåt att täcka med, så det spårade ur till lite fler hål. Här ser man kretskortet och ett par av hålen som behöver täckas över:

Bild

Smetade i massor av "PlastiDip Liquid Tape Electrical", testade funktion och täckte över hålen med Loctite kintsuglue. Mycket vackert

Bild

Resultatet nedan. Båda kamerorna övertejpade med svart tejp. Vänster åtgärdat, höger orörd



Nu får enheten ligga inne över natten och härda, så gör jag andra sidan imorgon.
Användarvisningsbild
av batmac
#1562043
Hade släpvagnspremiär härom kvällen när jag skulle hämta hem en ny tvättmaskin (varför göra det enkelt för sig med hemleverans och installation..). Tog mig 30 minuters googlande, svärande, filmande, lysande och kravlande på snötäckta backen bredvid släpet utanför IKEA innan jag fick dit kontakten till släpet. Var riktigt förbannat på den helt värdelösa konstruktionen på bilen, bedrövligt osmidigt.

I efterhand har jag dock studerat släpvagnskontaktens anatomi lite bättre och insett att klacken på släpets kontakt hade hamnat ett kvarts varv fel, i inringat område.

Bild

Jag visste inte ens att den roterade. Så när jag förde in kontakten så hamnade "handtaget" och locket i fas redan vid införandet, så att vrida om var ett helvette. Nu vet jag lite bättre iaf. Har oavsett beställt en vinklad adapter, så kan man göra det i lugn och ro hemma och sen bara haka på släpet när man hämtar det. Så hamnar inte kontakten rakt ner heller som det gör nu.

Bild

Nästa äventyr var att nyckeln inte gick att få ur låset på kroken... något varken jag eller tesla kontrollerade innan köp. Trist nog så verkar förra ägarna haft nyckeln i konstant (den satt i när jag plockade fram kroken första gången). Så vem vet hur länge den suttit där. Orkade inte krångla där och då, men nu idag så gick jag lös med låsolja och fick till slut loss den. Så nu får det mysa till sig med ännu mer olja ett tag, så smutsen kanske kan trängas ut. Sen blir det att vara noga med hur jag själv behandlar draget.

Bild

Näst på tur så testar jag en lösning på något jag verkligen inte kommer överens med, dörrhandtagen. Tycker dom är så fruktansvärt osmidiga. Blir inte kompis med dom alls. Såg någon på Youtube som hade köpt handtag som man sätter på, och var nöjd. Så tänkte väl att för ett par hundralappar kan jag testa det. Det lilla lilla jag hunnit testa sen monteringen för några timmar den känns väldigt bra.

Bild

Och slutligen, något jag först trodde jag lämnat bakom mig när min Saab 900 skrotades men som återvände på min V70, och nu återigen. Hjulsidor/navkapslar! När man har råd med en bil i halvmiljon-klassen men inga coola fälgar så tar man till lite plast! Nä men tyckte det var en kul grej som såg bra ut på bild och video, så jag tänkte att jag testar det också. Fick dessvärre inte med den vita Tesla-loggan som man skulle få, utan den var helsvart. Ska se om den inte kan skickas i efterhand.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
av frasse4
#1562052
Jag var också ute och körde släp idag, men i andra änden då jag körde föräldrarnas gamla tvättmaskin till återvinning :). Håller med om att kontakten sitter dumt till, så en vinkel var ju smart, speciellt om man skulle köra med en adapter till 7-pol. Nyckeln låter jag alltid sitta i på min, själva draget är ju från Westfalia, hade samma på min Alfa och lät nyckeln sitta i hela tiden där också.
Användarvisningsbild
av batmac
#1562055
frasse4 skrev:Jag var också ute och körde släp idag, men i andra änden då jag körde föräldrarnas gamla tvättmaskin till återvinning :). Håller med om att kontakten sitter dumt till, så en vinkel var ju smart, speciellt om man skulle köra med en adapter till 7-pol. Nyckeln låter jag alltid sitta i på min, själva draget är ju från Westfalia, hade samma på min Alfa och lät nyckeln sitta i hela tiden där också.
Vi hoppas att någon annan vill ta våran gamla mot bortforsling, den är helt OK fortfarande och dessutom kombo tvätt/tork, men lite liten och rymningsbenägen :-)

Det kanske inte är så farligt att ha nyckeln i om man inte kör runt med draget hela tiden, det kan ju vara det som dom gjort också för den satt som fan, knappt att jag fick in olja mellan.
Användarvisningsbild
av batmac
#1562631
Så, nu har hela första månaden med laddning hemma passerat.

Vi har kört 132,7 mil med enligt bilen en snittförbrukning på 2,24kWh/mil och totalt 297kWh på den sträckan.

Laddboxen rapporterar 525kWh laddat/förbrukat den här månaden.

Så 297kWh körning och 228kWh uppvärmning, sentry och energiförlust.

Det ska då sägas att vi har kört myyycket värme. Det har varit neråt -10, snörekord för november sen 1948, och den har definitivt fått stå och värma onödigt länge. Jag har i stort sett aldrig satt mig i en kall bil, så den har även varit inställd på att behålla värmen när jag gått in på affärer och liknande.

Så drygt 750kr har elen kostat oss den här månaden vid 1,42kr/kWh. 5,6kr/mil om man slår ut det.

Nu är det svårt att jämföra med dieseldoris eftersom vi inte riktigt körde värmaren på samma sätt, men kikar jag på vintermånaderna senast i Spritmonitor så hade vi flertalet tankar över 0,9. Men 0,8 då.

133 mil x 0,8 x 22kr = 2340kr

Så ja, det är ju en trevlig liten sidoeffekt som inbillas kännas av i vardagsekonomin om inte annat, även om det sen äts upp av ökad försäkringskostnad när räkningarna ska betalas :-D
Användarvisningsbild
av batmac
#1563174
Livet blev lite lättare med vinkeladapter. Känns gedigen. Finns även på thingverse anpassat för biltema-delar om man är sugen på att bygga den själv. Eftersom jag inte har 3d-printer så skulle alltihop bli lika dyrt som att bara köpa den istället, så jag valde det spåret.

Bild

Bild

Bild

Hade onekligen också blivit bättre på att få till kroken, kunde göra allt på några få minuter sittandes på huk istället för att krypa på knä :-D
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Tack för svar! Jo, det blir nog en vana. Man[…]

Jag högtryckstvättar aldrig med full sty[…]

Vindrutespolning

Bytte spolarpump få nu fungerar det igen👍

Oljud under bilen

Blir tokig på den här biljäveln, h[…]