Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1538011
Efter ett års väntan dök den upp.

Den ersätter en Volvo XC60 T5 Summum Classic Savile grå metallic från 2017.
Börjar med några bilder så ni får bilda er en uppfattning om vad detta är. Det är i grunden en GLB som gjorts om till en helelbil. Bilen är, på ett par centimeter när, lika stor som Volvon den ersätter.

Till att börja med så tänkte jag göra några jämförelser, vad som är bättre och vad som är sämre.
Volvon var nästan fullutrustad medan EQBn har en del som jag inte valde. Det kommer jag till sedan.

Jag börjar med några bilder.
.
IMG_2463w.jpg
IMG_2463w.jpg (2.89 MiB) Visad 3912 gånger
.
IMG_2486w.jpg
IMG_2486w.jpg (2.92 MiB) Visad 3912 gånger
.
IMG_2490w.jpg
IMG_2490w.jpg (2.76 MiB) Visad 3912 gånger
#1538233
Grattis får man väl ändå säga! En nära vän har sedan något år en EQC och det är onekligen en riktigt trevlig bil.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1538283
Gillar storleken på denna men känns lite knasigt av MB att utgå från en ICE-bil och konvertera till el
#1538297
Micce1980 skrev:En fullvärdig ersättare det där ;-)
Tack, men jag förstår vad du egentligen menar. ;-) :-D
.
grillchips skrev:Grattis får man väl ändå säga! En nära vän har sedan något år en EQC och det är onekligen en riktigt trevlig bil.
Tack!
Om man jämför EQA, EQB och EQC storleksmässigt så är EQB 22 cm längre än EQA. EQC är endast 8 cm längre än EQB. Bredden på bilarna är samma, och på höjden är EQB 5 cm högre än dom andra två.

EQC är betydligt mer påkostad med lyxigare inredning och då till ett betydligt högre pris.

EQB har en ”boxigare” formgivning där prioriteten ligger utrymme. En mer upprätt framruta än dom andra två och samma med bakrutan. Därför kan man få EQB som sjusitsig.

Alla dessa tre är baserade på modeller som från början har bensin eller dieselmotorer. Batteriet i EQA gör att baksätet är väldigt lågt, man sitter nästan med knäna i armhålan. EQB är betydligt bättre men ändå lite sämre än ”fosilvarianten”. Det är ännu lite bättre i EQC men där hamnar huvudet 5 cm närmare taket.
.
frasse4 skrev:Gillar storleken på denna men känns lite knasigt av MB att utgå från en ICE-bil och konvertera till el
Snabbaste sättet att komma in i matchen, om man ska vara ärlig. Många bilfabrikanter vaknade väldigt sent och då blir detta en nödlösning. Det är faktiskt väldigt många som gjort likadant. EQC ser ut att läggas ner efter detta året.
#1538788
Några bilder på hur bilen ser ut invändigt.
.
1725.jpg
1725.jpg (4.08 MiB) Visad 3672 gånger
Jag jämför nu mot min förra XC60 Classic 2017.
Bredden på bagaget är några cm smalare. Med baksätet i sitt bakersta läge är det inte heller lika djupt. Kör man fram baksätet blir det ungefär samma.
.
.
1729.jpg
1729.jpg (3.75 MiB) Visad 3672 gånger
Baksätet går alltså att skjuta ca 15cm i längsled, ryggstödets lutning går också att justera.
.
.
1731.jpg
1731.jpg (3.79 MiB) Visad 3672 gånger
Passagerarsätet är också elmanövrerat, precis som förarsätet. Kontrollerna sitter i dörren där man också sätter på värmen i stolen.
.
.
1735.jpg
1735.jpg (3.66 MiB) Visad 3672 gånger
Lårstödet går att ställa i längdled. Fyrvägsknappen på stolen är justering av svankstödet.
.
.
1740.jpg
1740.jpg (3.24 MiB) Visad 3672 gånger
Öppning av bagageluckan sitter i dörren.
.
.
1742.jpg
1742.jpg (4.13 MiB) Visad 3672 gånger
Jag har sett betydligt snyggare fäljar, är designade för att ge lågt luftmotstånd. Dessa är 18" och tillvalen var inte mycket bättre. Tur att det är så mycket svartmålat. :-)
.
.
1744.jpg
1744.jpg (5 MiB) Visad 3672 gånger
Ingen frunk här inte. Hade varit ett bra ställe att ha laddkablarna på.
.
.
1783.jpg
1783.jpg (2.38 MiB) Visad 3672 gånger
Mycket viktigt, tydligen. :-D
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1538794
Sjukligt trevlig kärra det där. Vad är planen, att hålla putsen uppe och addera något skoj?
#1538799
Micce1980 skrev:Sjukligt trevlig kärra det där. Vad är planen, att hålla putsen uppe och addera något skoj?
Planen är givetvis att hålla på med bilvård även på denna. Ska lägga ett lackskydd nu i det närmaste.
Kommer inte bli några modifieringar, bara skydd vid insteg och bagageinlastning.

Eftersom det blev privatleasing och inget köp så känner jag inte att det riktigt är min bil. En märklig känsla som jag inte gillar! Ångrar det lite nu, men med den kampanjen som Mercedes hade då så kunde jag inte motstå detta pris. Blir att "stå ut" i tre år. Pengarna jag fick för Xc60n (som nu är såld av den Holländska firman) har placerats på säkert vis och finns kvar om tre år. :-) Då SKA jag köpa nästa bil!!!
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1538914
@EbbevonVolvo, Är det ekonomiskt fördelaktigt så varför inte :) Kommer bli spännande och se vad det blir om tre år med

Ja skydden är att föredra :-)
#1539154
@EbbevonVolvo, vi privatleasar vår Mini Cooper-elbil och ja, jag kan hålla med i att det inte känns som ens egna bil (för det är det ju inte, till syvende och sist). Men man kommer ändå långt på att bara hålla putsen uppe tycker jag. :) Låst ränta på privatleasingen? Den lilla detaljen hade vi inte en tanke på med vår kärra som nu kostar en tusing mer i månaden än vad vi signade upp på. Kompisen med den lite finare mercan jag talade om tidigare privatleasar sin också men lyckades låsa den - det var dock innan skiten träffade fläkten så att säga. Läropengar. :)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Har precis hämtat en my24. Elvärmaren […]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]