Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

#1539301
Mjukvaran är Mercedes eget. Det heter MBUX och kom första gången 2018. Namnet är en förkortning av Mercedes Benz User Experience.
Mycket går att röststyras, och vissa saker kan BARA röststyras. Man kan t.ex säga: "Hej Mercedes!" Bilens svar: "Vad kan jag hjälpa dig med?" Hur är vädret i Malmö? Då får man upp väderprognosen på högra skärmen och en röst som ger en kortfattad beskrivning. Man kan även få ett svar på en fråga som: Vad tycker du om AUDI? Eller be om ett skämt! Och mycket mer...
Jag lär mig mycket om detta system på youtube. En Engelspratande person som heter Nick O'Leary har mycket att lära ut som inte står i någon instruktionsbok. Där lärde jag mig hur man stänger av keyless när man tvättar bilen och har nyckeln kvar i fickan. Man behöver inte lämna den inne i bilen! En tryckning på stäng, och omedelbart två snabba på öppna, så är det bortkopplat. Sen öppnar man med fjärren.

Jämfört med min gamla XC60 så är skillnaden milsvid. Även mot XC40 helelbil är det stor skillnad. Ångrar inte att jag valde EQBn mot Volvon. Inte än i alla fall! ;-)

Jag KOMMER att sköta bilen som om jag köpt den, tvätta ofta och så vidare. Jag får bara inte in känslan att det är min bil i och med privatleasingen. Hoppas det kommer att bli bättre på den punkten.
#1539994
Ytterligare några bilder.
.
501.jpg
501.jpg (1.93 MiB) Visad 1851 gånger
Många knappar på ratten blir det! Men förvånansvärt enkelt ändå och det mesta går att komma åt härifrån.
På vänstra sidan av ratten, längst upp i mitten sitter en liten svart knapp/pekplatta. Med den pekplattan kan man ställa in allt på displayen framför ratten. På den högra sidan av ratten sitter också en pekplatta där man styr allt på den högra sidan av displayen. Den högra delen av displayen kan också styras från en annan större pekplatta som sitter i mittkonsolen, där Volvo har sin växelväljare. Mercedes har ju sin växelväljare som spak till höger om ratten där Volvo har sin torkarspak. Mercedes har alla dom funktionerna i blinkersspaken. Gick faktiskt fort att anpassa sig till det, kanske lite för fort. För när jag skulle köra en av barnens Volvo så startade jag torkarna när jag skulle lägga i växeln. :-)
.
502.jpg
502.jpg (2.15 MiB) Visad 1851 gånger
Knappar till klimatanläggningen finns kvar och det är lätt att ändra utan att behöva peka på en skärm. Det finns även en röstassistans som man kan använda om man vill. "Hej Mercedes!", Så undrar en kvinnoröst vad hon kan hjälpa till med. Hon kan mycket, till och med dra skämt, tala om hur vädret är i en stad och då även "alla" inställningar, navigeringar o.s.v.
.
503.jpg
503.jpg (3 MiB) Visad 1851 gånger
Energifördelning i bilen, här har jag startat upp, lekt med inställningar och stått stilla en bra stund. Lärorikt att se hur mycket kyla eller värme förbrukar i förhållande till övriga förbrukningar.

Och i denna bil syns damm väldigt tydligt, som ni ser. Pianosvart hjälper inte heller till. :-D
#1549891
Nu fem månader med bilen och jag älskar den! Det är väl i och för sig sällan man vill tillbaka till sin gamla bil.

Jag sade att jag skulle ta upp lite skillnader mellan min gamla XC60 och denna EQB.
Nyckeln är inte kopplad till inställningarna i bilen, så som t.ex stolsinställningen -Det gillar jag inte! Det var det på Volvon. På Mercedesen är det profiler som man väljer när man satt sig i bilen, där man kan välja väldigt många olika saker. Bl.a. urstegshjälp, vilket innebär att stolen går tillbaka en bit när man stänger av bilen och ska gå ut. Det innebär att stolen ändå åkt tillbaka så långt att jag kan komma in i bilen efter tanten kört. Hon är nästan 20 cm kortare än mig och sitter långt fram.

I Mercedesen finns inte fartkameravarning i navigeringen. Det gillade jag inte heller. Nu löste det sig med att lägga en fil med PIO-databas på ett USB-minne och i navigatorns inställningar välja att läsa in den filen när bilen startas. Så då var det problemet löst.

Kartorna uppdateras OTA (Over the Air). Man kan välja autozoom på kartorna, så vid snabb körning zoomar den ut, i stan så zoomar den in. Den adaptiva farthållaren kan man få att läsa skyltar och kartor så den anpassar farten till gällande hastighet. Den bromsar även in när den närmar sig en rondell eller korsningar där man har lämna företräde. Bilen har också filhållningshjälp i cirka 10 sekunder, sen måste man röra ratten. Har inte provat med ”flasktricket” ännu.

Alcantara i stället för skinn. Riktigt skönt, blir inte för kallt eller varmt. Stolarna fram har även justerbart lårstöd. Rattvärme gick inte att beställa, men ratten blir inte iskall så det fungerar ändå hjälpligt. Drag gick inte heller att välja p.g.a. batteriernas placering.

Det ingick både textilmattor, gummimattor och vändbar matta i bagaget. Det gjorde det inte på Volvon. Knapparna i ratten känns lyxigare än Volvons plastiga. Öppningbart panoramatak valde jag inte för att hålla nere priset. Soliga vårdagar så saknade jag det lite grann. Ljudanläggningen är mycket mycket bättre än vad den var i Volvon. Det går även att spela högupplösta FLAC-filer från ett USB-minne.

Volvon hade den snygga Savile Grå Metallic som visade sig vara otroligt känslig för damm, smuts. Allt syntes, vilket jag inte räknat med. Så då bestämde jag mig för att då kan jag lika bra ha en svart bil denna gång. Kan inte vara värre, tänkte jag. På något konstigt, märkligt sätt syns damm och skit mindre på denna svarta bil! En mycket positiv överraskning.

Sparksensorn till bakluckan fungerar helt perfekt, missar aldrig. Volvon gick inte att få med den funktionen. Mercedes fjärrnyckel är hal som en tvål och knapparna ligger inte försänkta, så det är inte bra. Fick köpa ett gummiskal på Amazon som avhjälpte dom nackdelarna.
MB-Fj-01.jpg
MB-Fj-01.jpg (2.86 MiB) Visad 1440 gånger
.
MB-Fj-02.jpg
MB-Fj-02.jpg (2.88 MiB) Visad 1440 gånger
Fjärrnyckeln har en funktion som gör att man kan stänga av Key-less och då även tvätta bilen utan att bilen låses/låses upp hela tiden. Tryck och håll kvar på lås samtidigt som man trycker två snabba på lås upp kopplar tillfälligt bort Key-less. Det gillar jag också!
#1550319
Bilen har nu gått 637 mil Nu glömde jag att köra igång en app som heter Mercedes me Eco Coach direkt vid köpet. Tog tre veckor, så jag har inte statistiken för den tiden. Så mars är inte komplett, men förbrukningen stämmer vad gäller antal kWh/100km.
El mars 61kWh. 21.1 kWh/100km
El april 231kWh. 18.6 kWh/100km
El maj 254kWh. 17.7 kWh/100km
El juni 180kWh. 16.6 kWh/100 km
El juli 130kWh. 16.5 kWh/100km
El augusti 56kWh. 17.5 kWh/100km hitintills
Totalt sedan 21 mars 912kWh. 17.7 kWh/100km

Det finns massa intressanta data/information om t.ex. lägsta och högsta förbrukning som uppmätts på en resa. Antal laddningar, körd tid, parkerad tid, osv. Dessa kallas personlig balansräkning.

Det finns en som kallas Trender & Jämförelser, som bl.a. visar hur man presterat mot WLTP och andra med likadan bil.
IMG_5465.png
IMG_5465.png (373.67 KiB) Visad 1364 gånger
Det är jag som är blå gubbe.

Man kan även utmana en annan bilägare om vem som kan göra 20 körningar med minst förbrukning.

Jodå, jag och ”tanten” ligger under WLTP förbrukningen. Vi hade också en väldigt låg förbrukning på vår Volvo XC60 T5, lägst på Spritmonitor. Jag har gått en utbildning i Eco-körning som någon annan betalade. Så den har man haft nytta av. Lite annorlunda nu med elbil, men inte några stora saker.
#1550321
Just eco-drivning är något fler borde tänka på men hamnar väl tillbaka i gamla rutiner hela tiden sen. Ligger på 0.62 enligt färddatorn, kör inte snålast i trafiken men släpper gasen tidigt då denna bil rullar bra.

Kul med nya kärran. Den verkar genuint trevlig på många plan
Användarvisningsbild
av Derank
#1550435
Problemet för min egen del med ecodriving är att det är så jäkla tråkigt, jag trycker på det som går i alla lägen mer el mindre, för jag orkar helt enkelt inte såsa runt som en 100åring. Det räcker de gånger jag skjutsar min mor då kör jag försiktigt och långsamt och rullar frammmmm saaaakta osv.

Min XC60 drar väl ca det dubbla av din
Användarvisningsbild
av frasse4
#1550444
Eco-driving med elbil handlar mest om att hålla nere hastigheten. Kör man ryckigt så får man i alla fall hem mycket i bromsåtervinning till batteriet.
#1550445
@Derank, Är lugnare i bilen sedan 2019 när jag köpte hoj igen så där kan man köra av sig lite mer :)
#1550448
frasse4 skrev:Eco-driving med elbil handlar mest om att hålla nere hastigheten. Kör man ryckigt så får man i alla fall hem mycket i bromsåtervinning till batteriet.
Tyvärr får man inte 100% tillbaka vid bromsåtervinning. Det blir givetvis förluster. Skulle vara intressant att veta hur mycket, när jag sökt svar på det så varierar svaret mellan 95% och 50%. Men låg hastighet är bra , om man inte kör allt för långsamt. Värme eller kyla samt övrig elförbrukning är i princip samma oavsett hur fort man kör, så kryper man fram i 10km/h så blir det en större faktor.

Min bil kan visa hur stor del som går till körning, hur mycket som går till värme/kyla och den tredje är övrig förbrukning som belysning, datorer, skärmar, ljudanläggning osv. Det får jag som tre ”klockor” som visar hur många % som går till respektive. Finns en del att lära sig där också.

Vindrutetorkare drar faktiskt ganska mycket ström och i samband med regn så blir däckens rullmotståndet betydligt högre. Elvärme i fram och bakruta är också storförbrukare.
#1550451
Derank skrev:Problemet för min egen del med ecodriving är att det är så jäkla tråkigt, jag trycker på det som går i alla lägen mer el mindre, för jag orkar helt enkelt inte såsa runt som en 100åring. Det räcker de gånger jag skjutsar min mor då kör jag försiktigt och långsamt och rullar frammmmm saaaakta osv.

Min XC60 drar väl ca det dubbla av din
Jag ser ecodriving som en sport. Gäller då att få en så låg förbrukning som möjligt. Säkert därför som det finns den där möjligheten att utmana någon i låg förbrukning. Men det passar inte alla, eller hur? :-D :-D
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Felmonterade däck

Jag bytte däck för sisådär 1 […]

Oljud under bilen

Tycker det låter både fram o bak, ska […]

silen blir sådär på ett par tusen[…]

Service Renault Scenic 2003

Nu är jag färdig med bilen (tills vidare[…]