Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av Halvordsson
#1519116
I dagarna bytte jag upp mig rejält i bilvärlden.
Sålde av min 2012 V70 R design D3 och köpte mig en hederlig 244 av 1988 års modell.
Nöjd som tusan med det beslutet!
Nu kan jag fixa själv istället för att lämna till verkstad var å varannan stund….

Bort med den!
A771E79E-9723-47D4-9A84-5897F58B48FB.jpeg
A771E79E-9723-47D4-9A84-5897F58B48FB.jpeg (5.52 MiB) Visad 4295 gånger
Välkommen ”the flying brick”
721BA0F3-9DE7-4D0F-928E-938D37066881.jpeg
721BA0F3-9DE7-4D0F-928E-938D37066881.jpeg (195.95 KiB) Visad 4295 gånger
8DEE84E2-A8A8-400F-A81D-C0E7C87AE4CB.jpeg
8DEE84E2-A8A8-400F-A81D-C0E7C87AE4CB.jpeg (192.29 KiB) Visad 4295 gånger
Användarvisningsbild
av Cotag
#1519171
Min far hade en -76a. Någon gång runt -90 fick jag, som långhårig entusiastisk yngling, uppdraget att byta koppling på nämnda.
Infästningsställena för växellådsbalken var totalt upprostade. Det blev en övning i att akta sig för gamla bilar framöver.

Hoppas din ser bättre ut undertill än -76an gjorde för 30+ år sen.
av Halvordsson
#1519200
Lucif3r skrev: sön 13 nov 2022, 13:19 Härligt :-D Ser ut att vara i rätt bra skick också :-)
Helt okej! Finns att göra med både kaross och annat men är ju skitkul (och enkelt) att skruva 240 å svetsa gick jag 3 år å lärde mig så det ska väl vara nästan lika enkelt det 😁
av Halvordsson
#1519201
Cotag skrev: sön 13 nov 2022, 16:08 Min far hade en -76a. Någon gång runt -90 fick jag, som långhårig entusiastisk yngling, uppdraget att byta koppling på nämnda.
Infästningsställena för växellådsbalken var totalt upprostade. Det blev en övning i att akta sig för gamla bilar framöver.

Hoppas din ser bättre ut undertill än -76an gjorde för 30+ år sen.
Det hoppas jag med Men jag är inte rädd för att svetsa 👌🏻
av S80_140HK
#1519454
Härligt beslut! Rent ekonomiskt är det ju en klar vinst, även fast 240 är törstigare så slipper man alla runtomkring-kostnader (tex verkstadsbesök) :-)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1519571
Halvordsson skrev:Helt okej! Finns att göra med både kaross och annat men är ju skitkul (och enkelt) att skruva 240 å svetsa gick jag 3 år å lärde mig så det ska väl vara nästan lika enkelt det 😁
Ja så är det ju alltid. Det är ju allt annat än en ny bil - på gott och ont :-)
Användarvisningsbild
av StefanN
#1519593
Ja, du får återkomma om vilket håll du bytt efter en trafikolycka. Den bilen skulle jag inte vilja sitta i om man möter en på fel sida.
av S80_140HK
#1519658
StefanN skrev:Ja, du får återkomma om vilket håll du bytt efter en trafikolycka. Den bilen skulle jag inte vilja sitta i om man möter en på fel sida.
Ojdå, här var vi negativa. Jag har själv aldrig ägt en bil nyare än 2007, även om min sambo har en V70 -12 som bruksbil. Själv åker jag för det mesta 240 eller 940, sällan jag sitter och funderar på frontalkrockar oavsett vilken bil jag åker i. Kommer nog inte bli någon nyare bil heller så länge det finns bensin/etanol att få tag på.
av Volvoold
#1521592
S80_140HK skrev:
StefanN skrev:Ja, du får återkomma om vilket håll du bytt efter en trafikolycka. Den bilen skulle jag inte vilja sitta i om man möter en på fel sida.
Ojdå, här var vi negativa. Jag har själv aldrig ägt en bil nyare än 2007, även om min sambo har en V70 -12 som bruksbil. Själv åker jag för det mesta 240 eller 940, sällan jag sitter och funderar på frontalkrockar oavsett vilken bil jag åker i. Kommer nog inte bli någon nyare bil heller så länge det finns bensin/etanol att få tag på.
Det är intressant det här med säkerhet. En del vill gärna ha en ny/nyare bil, och gärna en stor Volvo, som "alla andra" har, och använder detta argument för att övertala frun om att gå med på att byta bil.

Men när man väl bytt bil, (om inte förr) så håller många inte avståndet till framförvarande, och framför allt oftast inte heller den lagstadgade hastigheten. Sedan kanske man också smsar med mobilen, därför att jag klarar det, det är bara "alla andra" som inte gör det, och som behöver följa lagen. Så ibland är säkerheten viktig men ofta inte.

Dessutom så råkar den nya bilen nödbromsa kraftigt i ytterfilen på motorvägen för att den tex reagerar på nån annan bil i annat körfält, med stor risk för krock i och med att bakomvarande bil helt naturligt inte förväntar sig att bilen framför ska tvärnita.

Jag har själv råkat ut för detta när jag provkörde en nyare Volvo. Som tur var var det ingen bil bakom mig. Detta slipper jag oroa mig för i min 940.

Dessutom så avrådde den lokala Mekonomen Verkstad mig att byta till nyare bil, inte ens en nyare Toyota Avensis, utan tyckte att jag skulle behålla bilen. (Nyaste V70 stod inte så högt på hans driftsäkerhetslista)

Jag kör själv 940 Classic med mycket låga mil, som har genomgått största proffesionella rostskyddsbehandlingen. Och som därför är mycket finare, (även under) än många nyare "säkrare" bilar.

Däremot håller jag med om att rosten försämrar krockskyddet. Men det gäller ju även på nyare modeller som inte tål rost så bra. Kolla tex på nyare V70/V60 samt V90, SPA-plattformen.

Sedan har vi ju risken att en nyare internetuppkopplad bil kan bli "hackad". Det slipper jag också. 😊

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]