Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av batmac
#1531425
Ja det där blev riktigt nice, tycker nog skärmen hade kunnat få vara lite större också. Knapparna kan man ju tycka vad man vill om, men bara det att möjligheten finns i mjukvaran är ju fantastiskt.
av Lövet
#1531426
batmac skrev:Ja det där blev riktigt nice, tycker nog skärmen hade kunnat få vara lite större också.
Det finns större skärmar också att köpa men jag tyckte 6 tusen är så mycket mer än 2 tusen och de visar nästan samma information, främst större och mera grafiskt. De större har en del funktionalitet som jag inte förstår logiken i heller. Touch (bakom ratten?!) och Carplay (spotify, navi mm finns native i bilen redan) så det känns konstigt att betala för det.
Bild
Bild
https://www.hautopart.com/collections/m ... up-display Hade de kostat lika mycket hade man förstås kunnat fundera på det, större är alltid bättre ;-)
batmac skrev:Knapparna kan man ju tycka vad man vill om, men bara det att möjligheten finns i mjukvaran är ju fantastiskt.
Jag glömde en av de största grejerna - man kan med hjälp av OBD appen då välja om man vill ha automatisk regnsensor och helljus vid autopilot då. Original är det automatiskt påslaget då. Och det vill man INTE. Ty regnsensorn är det sämsta med hela bilen! Den är helt obegripligt värdelös. Framförallt vid fint regn så går vindrutetorkarna konstant i auto-läge trots att man ser hur bra som helst igenom. Sjukast är ändå att själva farthållaren fungerar hur bra som helst med torkarna av - bilen är bara programmerad original för att inte tillåta det :/
av Lövet
#1532721
Ny liten modd - flexibelt skärmfäste.

Original är inte skärmen riktad mot föraren överhuvudtaget. Det skapar en massa reflexer men också att de bortre delarna av skärmen känns avlägsna att trycka på. Tur att eftermarknaden har lösningen även på det :)
CFADE66E-E8C1-47B6-BC86-64324F59F027.jpeg
CFADE66E-E8C1-47B6-BC86-64324F59F027.jpeg (2.2 MiB) Visad 1733 gånger
3BBFCFE0-1254-4D76-833D-086A5032C64C.jpeg
3BBFCFE0-1254-4D76-833D-086A5032C64C.jpeg (2.04 MiB) Visad 1733 gånger
FB7BD654-DA55-4788-A13A-18520679ADE2.jpeg
FB7BD654-DA55-4788-A13A-18520679ADE2.jpeg (404.43 KiB) Visad 1733 gånger
Resultat? 95% bra. Jag gillar vinkeln och det är helt rätt att se skärmen utan reflexer. Inga vibrationer, inget skak eller liknande. Nackdelen är att skärmen hamnar 2cm längre ned vilket blir något sämre.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1532743
Många modifieringar man "måste" göra på en tessla för att få den till en någotsånär användbar bil. ;-) ;-)
av Lövet
#1532757
Inte måste på något sätt men jag gillar att möjligheten finns att personalisera bilen efter egen smak
Användarvisningsbild
av batmac
#1555132
Vad är dina tankar nu då efter ett år med bilen? Ljudnivå, komfort, vinterkörning?

Just M3 LR AWD är en bil som ju trots allt börjar komma ner till nivåer där vi med bränslebesparingar osv nästan skulle kunna gå +- 0 på att byta ut vår Passat, sett över kommande 5 år med 2000 mil per år. Trillar den ner till runt 350k beggad och får lite billigare försäkring så är vi där tror jag.

Hundarna är dock svårplacerade i en 3, där vore Y bättre men då är det några hundratal tusenlappar till.
av Lövet
#1555163
batmac skrev:Vad är dina tankar nu då efter ett år med bilen? Ljudnivå, komfort, vinterkörning?

Just M3 LR AWD är en bil som ju trots allt börjar komma ner till nivåer där vi med bränslebesparingar osv nästan skulle kunna gå +- 0 på att byta ut vår Passat, sett över kommande 5 år med 2000 mil per år. Trillar den ner till runt 350k beggad och får lite billigare försäkring så är vi där tror jag.

Hundarna är dock svårplacerade i en 3, där vore Y bättre men då är det några hundratal tusenlappar till.
Bra fråga! Om jag ska sammanfatta det i en mening skulle jag skriva:
"Inte helt nöjd men inget annat lockar mig mer"

Låt mig gå igenom:

Ekonomiskt kommer den här bilen bli mycket sämre än det såg ut när jag köpte. Då var andrahandsvärdet helt magiskt, räntan var också låg. Klart det finns en viss besvikelse i att inse att bilen kanske kommer kosta mig 100k mer över en 3-års period. Dock är inte det en enormt stor grej, jag tror jag landar på en totalkostnad som helt enkelt ligger där en normal ny familjebil hamnar. Nånstans 6-8k i månaden inklusive allt.

Det är dock inte det som är det som mest irriterar utan det är faktiskt farthållaren och vindrutetorkarna. Farthållaren, eller rättare sagt hela Tesla Vision, ser hinder som inte finns på vägen och bromsar då in på ett rätt obehagligt sätt. Det kan vara bilar som ligger nära väglinjerna när man kör om, nånting i vägkanten, bilen läser fel skylt och sänker hastigheten - allt sammantaget försöker bilen vara "smart" men lyckas inte. Det stör massor. Vindrutetorkarnas automatik är också helt enkelt värdelös - det problemet kunde jag dock köpa bort genom att köpa en OBD-box från Enhance Auto och stänga av autotorkarna. Men det känns rätt stenålder att åka runt och dutta till vindrutetorkarna manuellt...

Ljudnivån är inte kalas men så illa är det inte. Kommer man från en Passat tror jag man kommer tycka att det är ganska lika. Min bror har en ny Kia Niro - den är precis lika ljudlig som Teslan. Förstås finns andra bilar som är tystare men de är ofta dyra helt enkelt.

Komforten är jag nöjd med - som förare. De gånger jag åker med som passagerare märker man att bilen är ganska "studsig". Bakom ratten är det dock kul som attan.

Vinterkörning har jag inga problem med. Jag vet inte riktigt vad problemet skulle vara, förvärmningen av bilen fungerar magiskt bra. Bara man kan ha sladden inkopplad mestadels så kommer bilen vara varm som en bastu invändigt när du vill åka. Tror aldrig jag behövt förvärma bilen mer än 15 minuter oavsett hur kallt det har varit. Själva köregenskaperna är hur bra som helst, det jag vet folk klagar över är att dörrarna kan frysa. Men det känns som att det måste vara helt sinnessjukt kallt för att det ska ske och förvärmning inte hjälpa.

Ekonomiskt så drar bilen 1.6 kwh mil i snitt och det ger ju en driftskostnad som är svårslagen tillsammans med att bilen nära nog har 0kr i servicekostnader (jag byter kupéfilter själv). När man betänker det inser man vilken total blåsning det är att andra märken tar 6-8 tusen för en elbilsservice där endsast en meningslös "inspektion" ingår tillsammans med bromsvätska och filter.

Jag har ingen aning om vad jag skulle kunna tänka mig att byta till och det är väl ett gott betyg? Allt annat är antingen dyrare eller väsentligt sämre på vissa områden.

Utrymmesmässigt klarar vi oss mycket bra men vi har inga hundar. Bagaget är stort men har liten öppning. Innerutrymmena är större (jag är 187cm) än man tror.

Jag tror du blir nöjd om du hittar en lösning på hur vovvarna ska transporteras :-)
Användarvisningsbild
av frasse4
#1555175
Jag köpte en begagnad M3 med 10k mil på mätaren. Jag är också nöjd, kvalitetsmässigt har den klarat 10k mil bra. Inredning och exteriört har ingen synbart slitage. Batteriet levererar fortfarande över 90 % kapacitet. Vindrutetorkarna har fungerat lika bra/dåligt som på alla bilar jag haft med autotorkare tillbaka till min V70 2005. Någon gång får man dutta för att hjälpa till, men 95 % av tiden fungerar det bra. Men jag vet att många klagat på funktionen. Jag håller med Lövet om att lastöppningen bak är liten, det skulle varit en Saab900-öppning som på Modell Y för lasutrymmet är djupt. Sedan är försäkringen dyr, och då kommer jag från att ha kört Alfa Romeo innan.

Även om andrahandsvärdet sjunker ytterligare är jag inte så orolig, det är ju från den marknaden jag ska köpa nästa bil.

Mjukvaran känns färdig, man är inte en obetald testpilot. Jag lämnade bilen 5 veckor i somras när jag var på semester och när jag kom tillbaka var det bara att köra. De flesta moderna ICE-bilar hade ju haft dött startbatteri då.
Användarvisningsbild
av batmac
#1555222
Det där med farthållaren låter ju inte så kul, det känns ju som att det om något är nåt som dom borde vara bra på. Det är inget jag hört från andra Tesla-ägare. Förvisso hör man väl sällan något negativt öht, kanske är en del av ägandet :-D ;-)

Men i övrigt låter det ju bra. Som du säger Lövet så är inte vår Passat någon direkt tyst bil heller, så jag tror inte att jag skulle vara alltför brydd, och egentligen skulle jag inte behöva AWD, men det är väldigt skönt. Speciellt när vi nu bor i hus en bit utanför stan, och som alltid så är akutveterinär 1h bort. Passaten har varit fantastiskt på vintern. Men gällande torkarna, det går alltså inte att stänga av autofunktionen alls utan att skaffa OBD-grejen du skaffat? Jag brukar inte använda autotorkare, eller automatiskt helljus, men för oss är det ju bara att slå av.

Tycker det är så himla svårt hur man ska tänka. Vi lär ju inte någonsin få mer för vår bil än vi skulle få just nu, marknaden är vansinnig. Som jag skrev i min tråd så köpte polaren en likadan bil som vi har härom veckan, men med 10k mil på mätaren, för 260k. Vi gav 250 för 2,5 år sedan med 5500 mil på mätaren. Samtidigt som det finns en trygghet i att ha haft den ett tag och veta vad som är gjort, vilka kostnader man har.

I mina kalkyler (som förvisso är rätt bristfälliga då dem inte tar hänsyn till värdeminskning, däck eller reparationer, utan bara "vardagskostnader") så skulle vi på en Tesla för 375k gå back 5000 per år vid 2000 mil, utslaget över 5 år, jämfört med att behålla vår Passat. Nu är jag inte den som är den som måste gå plus, men om vi ska kompromissa (t.ex med lastutrymmen) och dessutom inte spara pengar så tja.. Kör vi dessutom mindre än 2000 mil så blir det än mindre till Teslans fördel. Däremot kanske vi istället kör mer eftersom vi inte har ett dieselpris att bry oss i, ja då ser det ju istället bättre ut. Sen finns det väl femton tusen varianter av restvärden, räntor osv..

Samtidigt som det helt klart finns funktioner som lockar, t.ex kyla och värme via appen, vettigt infotainment, roligare bil, slippa tanka.

Nä jag vet inte jag :-)

Detta är lite trams som jag dragit ihop
Bild
av Lövet
#1555231
Jag vill påstå du räknar lite konstigt på sina ställen ;) Det är inte lånet du ska räkna med utan värdeminskningen och räntekostnaden. Bilen blir inte billigare per månad för att man lägger upp lånet på längre tid eller höjer kontantinsatsen (vilket din kalkyl ger). Det svåra är just att estimera hur mycket bilen kommer sjunka i värde framåt, att Passaten skulle ha 0kr i värdeminkskning för evigt är nog lite optimistiskt. Just nu hålls priserna på beg uppe av valutakursen och stor export men det kommer inte hålla för evigt. Hur kul kommer det vara att tanka för 26kr/litern framöver? Har svårt att se att priserna på dieselbilar kommer hålla sig uppe på den nivå det ligger nu. Tycker du tänker rätt i att försöka utnyttja det.

Med det sagt, är det ens realistiskt att byta till en M3 om du har hundar som ska med? Det kanske är en ID4 du ska titta på istället.

Fjållträsk

Montering av hardwire-kittet till nya dashcamen, t[…]

Fungerar låset? Kolla sladdarna mellan lucka[…]

Kan det vara någon glapp eller något[…]