- tis 20 sep 2022, 13:57
#1512702
Av lite olika orsaker så ruttnade jag på att ta ut bil via jobbet. Det kändes dyrt när jag såg vad bilarna såldes för i efterhand samt att bilarna som erbjöds inte var så kul. ID4 och Enyaq må vara bra bilar men deras infotainment är fullständigt efterbliven. Så jag började titta på ett privat alternativ istället och valet föll på Tesla M3. Valde till 19" i övrigt ingenting, allt är liksom standard.
Intryck hittills
+ Fullständigt briljant infotainment. Bilen är verkligen "smart", den gör liksom rätt hela tiden. Den vet vad jag vill trycka på innan jag vill det själv så att säga. Dessutom finns ett profilsystem som fungerar till 100%. Man behöver helt enkelt inte ändra så mycket trots att det är olika förare som kör.
+ Briljant mobilapp. Den är oceaner bättre än allt annat på marknaden.
+ Trevligare ljudnivå än väntat. Det var mycket snack om buller men helt ärligt, det är inte sämre än vilken normal Audi A4 eller BMW 3-serie som helst. Naturligtvis är det lite bullrigare än en E-tron dock, framförallt över 110 km/h.
+ Rymligt bagage (när man väl krånglat in grejerna genom luckan)
+ All utrustning jag ville ha var standard
+ Räckvidden är helt outstanding, förbrukningen är 1/2 av Audin vid samma körning
- Stolarna är inte så bra, för kort sittdyna
- Bilen lever lite sitt eget liv. Om man vill samma sak som bilen är det inget problem, men när man inte vill det.... (Exempel: regnsensors känslighet, automatiska helljuset, automatisk rumpvärme osv)
- Det finns inget positivt med den konstiga instrumenteringen. Jag vill ha skärmen framför ögonen (även om man faktiskt vänjer sig fortare än väntat.)
- Dragkrok fanns inte som val när jag köpte och är inte lagligt att eftermontera (men jag kanske gör det ändå...)
Framtidsplaner: Kolfibervinge (beställd), tonade rutor (letar leverantör), dragkrok (om jag hittar en, det finns inte så många som säljer eftersom det är "olagligt")
Intryck hittills
+ Fullständigt briljant infotainment. Bilen är verkligen "smart", den gör liksom rätt hela tiden. Den vet vad jag vill trycka på innan jag vill det själv så att säga. Dessutom finns ett profilsystem som fungerar till 100%. Man behöver helt enkelt inte ändra så mycket trots att det är olika förare som kör.
+ Briljant mobilapp. Den är oceaner bättre än allt annat på marknaden.
+ Trevligare ljudnivå än väntat. Det var mycket snack om buller men helt ärligt, det är inte sämre än vilken normal Audi A4 eller BMW 3-serie som helst. Naturligtvis är det lite bullrigare än en E-tron dock, framförallt över 110 km/h.
+ Rymligt bagage (när man väl krånglat in grejerna genom luckan)
+ All utrustning jag ville ha var standard
+ Räckvidden är helt outstanding, förbrukningen är 1/2 av Audin vid samma körning
- Stolarna är inte så bra, för kort sittdyna
- Bilen lever lite sitt eget liv. Om man vill samma sak som bilen är det inget problem, men när man inte vill det.... (Exempel: regnsensors känslighet, automatiska helljuset, automatisk rumpvärme osv)
- Det finns inget positivt med den konstiga instrumenteringen. Jag vill ha skärmen framför ögonen (även om man faktiskt vänjer sig fortare än väntat.)
- Dragkrok fanns inte som val när jag köpte och är inte lagligt att eftermontera (men jag kanske gör det ändå...)
Framtidsplaner: Kolfibervinge (beställd), tonade rutor (letar leverantör), dragkrok (om jag hittar en, det finns inte så många som säljer eftersom det är "olagligt")
Åker: Tesla M3 AWD LR -22, XC70 -05 & BMW 335i M-Sport cabriolet -10
Tidigare: BMW 320xDAT -14, BMW 335i DCT cab -11, Audi E-tron S-line -20, V70 2,4 -03, Audi A4 2.0TDiQ S-line -19, Passat 2.0TDI 4M R-line -17, BMW E61 530xD -08, Subaru Outback 2,0d -11, V60 D3 Summum -11, Peugeot 308SW 1.2t Allure, BMW 540iA E60 M-Sport -08, V60 D5 AWD -11, V60 T3, VW Touran TDi, BMW 325i Touring M-Sport, BMW 525dAT, BMW 325iAT, Volvo V70II 3.2, BMW Z4 3.0, S40N T5 AWD, BMW 530i
Tidigare: BMW 320xDAT -14, BMW 335i DCT cab -11, Audi E-tron S-line -20, V70 2,4 -03, Audi A4 2.0TDiQ S-line -19, Passat 2.0TDI 4M R-line -17, BMW E61 530xD -08, Subaru Outback 2,0d -11, V60 D3 Summum -11, Peugeot 308SW 1.2t Allure, BMW 540iA E60 M-Sport -08, V60 D5 AWD -11, V60 T3, VW Touran TDi, BMW 325i Touring M-Sport, BMW 525dAT, BMW 325iAT, Volvo V70II 3.2, BMW Z4 3.0, S40N T5 AWD, BMW 530i