Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
#1555234
Har diskuterats i tusemtals trådar detta, och alla är vi olika, jag själv räknar pengarna som borta då jag köper bilen och den dagen jag byter/säljer får jag reda på värdeminskningen, inget jag räknar in under bilens livstid i min ägo. Min nuvarande är betald för några år sedan och kostar mig idag, service, soppa, skatt och försäkring, inget annat
Användarvisningsbild
av Derank
#1555235
och det finns inga pengar att spara genom att köpa en fabriksny bil för 500k tror man det då lurar man sig själv.
Användarvisningsbild
av batmac
#1555237
Lövet skrev:Jag vill påstå du räknar lite konstigt på sina ställen ;) Det är inte lånet du ska räkna med utan värdeminskningen och räntekostnaden. Bilen blir inte billigare per månad för att man lägger upp lånet på längre tid eller höjer kontantinsatsen (vilket din kalkyl ger). Det svåra är just att estimera hur mycket bilen kommer sjunka i värde framåt, att Passaten skulle ha 0kr i värdeminkskning för evigt är nog lite optimistiskt. Just nu hålls priserna på beg uppe av valutakursen och stor export men det kommer inte hålla för evigt. Hur kul kommer det vara att tanka för 26kr/litern framöver? Har svårt att se att priserna på dieselbilar kommer hålla sig uppe på den nivå det ligger nu. Tycker du tänker rätt i att försöka utnyttja det.
Nej absolut, ovan är ju verkligen bara faktiska pengar jag ser försvinna varje månad, värdeminskningen är ju såklart en kostnad. Men jag tycker vardagsekonomin är det som är skönast att ha koll på även om man såklart lurar sig själv, men det måste ju finnas pengar att betala lånet med :) Det jag har gjort är att jag har räknat billånen på 5 år med 0 restvärde, och vår passat är helt betald efter dom två första, därav 0. Men ja, den lär ju riskera att rasa ner i värde istället.
Lövet skrev:Med det sagt, är det ens realistiskt att byta till en M3 om du har hundar som ska med? Det kanske är en ID4 du ska titta på istället.
Det är att ha dom i baksätet som gäller isåfall med en M3. Saken är ju att oavsett (el)bil så kommer en av dem att behöva sitta i baksätet, dom får inte plats båda två i bagaget. Det är därför jag inte är helt såld till att börja med. Både opraktiskt och osäkert rent krasst. Men det är å andra sidan inte så ofta vi kuskar runt hundarna nu för tiden, så det kanske skulle gå an. Sen är jag inte speciellt sugen på en ID4 egentligen, eventuellt en Enyaq då. Men det är som du säger det där med att betala för svindyr service på en elbil också. Är med i ett par grupper på FB för ID-bilarna och Enyaq och det rapporteras ganska mycket skumma problem tycker jag, men även långsam laddhastighet. Nu är det egentligen inget större problem då laddning hemma lär utgöra typ all laddning.
Användarvisningsbild
av batmac
#1556517
En fundering kring att styra regen med s3xy buttons. Du har väl två val i bilens inställningar, men kikar jag på s3xy button verkar det vara 5 steg. Kan du komma lägre än teslas "low" inställning om du går på lägsta med knappen?
av Lövet
#1556534
batmac skrev:En fundering kring att styra regen med s3xy buttons. Du har väl två val i bilens inställningar, men kikar jag på s3xy button verkar det vara 5 steg. Kan du komma lägre än teslas "low" inställning om du går på lägsta med knappen?
Ja, man kan stänga av regen helt. Jag använder det nån gång imellanåt för att bromsa bort rosten på skivorna. Med regen i normalläge så använder man knappt stålbromsarna alls annars.
Användarvisningsbild
av batmac
#1556536
Lövet skrev:Ja, man kan stänga av regen helt. Jag använder det nån gång imellanåt för att bromsa bort rosten på skivorna. Med regen i normalläge så använder man knappt stålbromsarna alls annars.
Nice. Men det går tillbaka till default nästa start av bilen som jag förstod det? Läste att dom inte ville sätta persistent utifall någon uppdatering dummade till det. Går det att sätta att knappen går direkt till 0 också eller måste man toggla sig igenom? Tänker så man vet att om man tryckt en gång så är den på 0.

Det är främst för vinterkörning jag tänker det kan vara bra, speciellt för att få bilen att bete sig mer som en "vanlig" bil för sambons skull som inte kör ofta alls. Själv ska jag nog försöka vänja mig vid att ha regen på, det finns ju en poäng med den.
av Lövet
#1556539
batmac skrev:Nice. Men det går tillbaka till default nästa start av bilen som jag förstod det? Läste att dom inte ville sätta persistent utifall någon uppdatering dummade till det. Går det att sätta att knappen går direkt till 0 också eller måste man toggla sig igenom? Tänker så man vet att om man tryckt en gång så är den på 0.
Den nollas nog vid omstart. Inte riktigt tänkt på det. Min är satt så att snabbt tryck ger 50% och långt tryck ger 0%.
Användarvisningsbild
av batmac
#1556540
Lövet skrev:Min är satt så att snabbt tryck ger 50% och långt tryck ger 0%
Låter bra, blir väl så illa tvungen att köpa ett par stycken
av Lövet
#1556545
batmac skrev:
Lövet skrev:Min är satt så att snabbt tryck ger 50% och långt tryck ger 0%
Låter bra, blir väl så illa tvungen att köpa ett par stycken
I sammanhanget är det en liten kostnad. Bara att kunna stänga av automatiken i vindrutetorkarna är värt varenda öre.
Användarvisningsbild
av batmac
#1556550
Lövet skrev: sön 01 okt 2023, 17:10I sammanhanget är det en liten kostnad. Bara att kunna stänga av automatiken i vindrutetorkarna är värt varenda öre.
Hehe ja men när det kommer flera i sammanhanget små kostnader blir det till slut stora kostnader :-)

Hur menar du med torkarna, en snabbknapp för att stänga av dem helt?

Kul att se att den är igång igen, om […]

Felmonterade däck

Ditt sätt att mäta säger inte s&a[…]

Att ladda från motorn lönar sig inte, f[…]

Hur som, börjar fundera på om man ska[…]