Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#1512702
Av lite olika orsaker så ruttnade jag på att ta ut bil via jobbet. Det kändes dyrt när jag såg vad bilarna såldes för i efterhand samt att bilarna som erbjöds inte var så kul. ID4 och Enyaq må vara bra bilar men deras infotainment är fullständigt efterbliven. Så jag började titta på ett privat alternativ istället och valet föll på Tesla M3. Valde till 19" i övrigt ingenting, allt är liksom standard.

Intryck hittills

+ Fullständigt briljant infotainment. Bilen är verkligen "smart", den gör liksom rätt hela tiden. Den vet vad jag vill trycka på innan jag vill det själv så att säga. Dessutom finns ett profilsystem som fungerar till 100%. Man behöver helt enkelt inte ändra så mycket trots att det är olika förare som kör.

+ Briljant mobilapp. Den är oceaner bättre än allt annat på marknaden.

+ Trevligare ljudnivå än väntat. Det var mycket snack om buller men helt ärligt, det är inte sämre än vilken normal Audi A4 eller BMW 3-serie som helst. Naturligtvis är det lite bullrigare än en E-tron dock, framförallt över 110 km/h.

+ Rymligt bagage (när man väl krånglat in grejerna genom luckan)

+ All utrustning jag ville ha var standard

+ Räckvidden är helt outstanding, förbrukningen är 1/2 av Audin vid samma körning

- Stolarna är inte så bra, för kort sittdyna

- Bilen lever lite sitt eget liv. Om man vill samma sak som bilen är det inget problem, men när man inte vill det.... (Exempel: regnsensors känslighet, automatiska helljuset, automatisk rumpvärme osv)

- Det finns inget positivt med den konstiga instrumenteringen. Jag vill ha skärmen framför ögonen (även om man faktiskt vänjer sig fortare än väntat.)

- Dragkrok fanns inte som val när jag köpte och är inte lagligt att eftermontera (men jag kanske gör det ändå...)

Framtidsplaner: Kolfibervinge (beställd), tonade rutor (letar leverantör), dragkrok (om jag hittar en, det finns inte så många som säljer eftersom det är "olagligt")
730FB1D6-A1BD-4B05-ABD2-FE6806C66386_1_201_a.jpeg
730FB1D6-A1BD-4B05-ABD2-FE6806C66386_1_201_a.jpeg (3.31 MiB) Visad 4970 gånger
FDCBCC7A-2CCB-4EE1-B951-2C468874AB21_1_201_a.jpeg
FDCBCC7A-2CCB-4EE1-B951-2C468874AB21_1_201_a.jpeg (2.71 MiB) Visad 4970 gånger
Användarvisningsbild
av StefanN
#1512706
Lövet skrev:- Det finns inget positivt med den konstiga instrumenteringen. Jag vill ha skärmen framför ögonen (även om man faktiskt vänjer sig fortare än väntat.)
Undrar om det va detta som gjorde att jag valde bort M3 redan tidigt? Jag kan nog inte riktigt vänja mig där ännu men man kanske måste göra det framöver.
av Lövet
#1512709
StefanN skrev:
Lövet skrev:- Det finns inget positivt med den konstiga instrumenteringen. Jag vill ha skärmen framför ögonen (även om man faktiskt vänjer sig fortare än väntat.)
Undrar om det va detta som gjorde att jag valde bort M3 redan tidigt? Jag kan nog inte riktigt vänja mig där ännu men man kanske måste göra det framöver.
Det har dock fördelar. En är att man får väldigt trevlig framåtsikt eftersom instrumentbrädan blir så låg, en annan är att hastighetsmätaren kan sitta väldigt högt upp så man behöver inte ta blicken från vägen längre än om instrumenteringen låg innanför ratten. Det är nästan tvärtom men rörelsen i sidled blir ovan. Men en sak som jag tycker är jättetråkig är att på nåt sätt för mig är det "mysigt" med instrumenteringen på natten som lyser lite stiligt framför en. Det är helt borta nu, man får inte samma känsla alls. Det som skulle lösa alla problem är en HUD, men det finns inte på någon Tesla märkligt nog.
av Lövet
#1512711
DOdell skrev:Skulle vara lärorikt om du kunde ta någon bild på det du stör dig på. Är inte helt haj på tesla. Men utsidan e allt bra fin!
Bild
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1512717
Sen när blev det olagligt med dragkrok på M3?
Alla dessa har, dessutom finns det som tillval på Teslas hemsida...
https://www.bytbil.com/bil?Makes%5B0%5D ... ring=False

Trevlig bil för övrigt, känns väldigt rymlig på förarplatsen.
Dock känsliga hjulhus på de begagnade jag har kikat på...
av Lövet
#1512773
fjohan82 skrev:Sen när blev det olagligt med dragkrok på M3?
Jag skriver lite för snabbt. Det är inte tillåtet att eftermontera pga bilarna typas annorlunda. Det går att beställa från fabrik och då typas den med krok men när jag beställde fanns inte det tillgängligt, därför är inte min bil godkänd för krok. På grund av det förfarandet (som jag inte förstår varför de gör, alla andra märken typar alla bilar med krok) så är eftermarknaden för krokar ganska dålig. Det finns, ibland, men oftast med krok enbart för cykelhållare.

Jag är själv inte särskilt bekymrad över det här med typgodkännandet. Det skiljer ingenting fysiskt mellan bilar som får ha krok och de som inte får det. Det är enbart ett pappersproblem och jag är rätt säker på att polis eller liknande inte kommer engagera sig för fem öre i det.
av Lövet
#1514679
Första lilla modden gjord. Performance-vinge i äkta kolfiber. Valde matt kolfiber eftersom listerna i övrigt är matta. Själva kolfibern skulle säker bli tydligare/snyggare om man valde en blank finish men då hade jag behövt foliera rutlisterna blanka också tänkte jag.
19911BCA-F117-4A0D-99F5-73CC98B60941_1_201_a.jpeg
19911BCA-F117-4A0D-99F5-73CC98B60941_1_201_a.jpeg (829.67 KiB) Visad 4430 gånger

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]