Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av frasse4
#1488441
Jag teasade lite om denna bilen i min andra garagetråd om min 940 i Thailand som jag haft i 7 år och kört över 3000 mil med. Den bilen har fungerat mycket bra, men jag har saknat lite att det bara varit en basmodell. Så jag sneglade lite på en 760 Turbo eller en 940 Turbo, men fastnade för att jag ville ha en 850 Turbo. Så jag hängde lite på nätsidor efter vårt senaste besök 2020 och hittade en fin 850 Turbo -94 i februari 2020. Så jag fick en kontakt i Thailand att köpa den åt mig och sedan kom Covid... Så bilen blev stående ca 2 år innan vi lyckades komma ner till vårt hus igen.

Det är alltså en vinröd 850 Turbo av -94 års modell. Jag tror det kan vara en väldigt tidig turbo, enligt en pressrelease jag hittade på Wikipedia, daterad oktober 1993 så ska modellen börja säljas i slutet av oktober 1993. Genom VIN-numret så kunde Volvocars se att min bil är byggd 14-15 oktober 1993 i Gent och levererad till Thailand 17 december samma år. Dessvärre kunde Volvocars inte få fram när första Turbon byggdes.
20220114_081856.jpg
20220114_081856.jpg (302.2 KiB) Visad 5196 gånger
20220114_081922.jpg
20220114_081922.jpg (378.22 KiB) Visad 5196 gånger
1994 är lite av ett mellanår för 850, då GLT och Turbo fick en ny front och ny bakstötfångare, men har kvar de äldre bakljusen.
20220113_113838.jpg
20220113_113838.jpg (383.38 KiB) Visad 5196 gånger
Man kan också se att den har det tidiga utförandet på intercooler där laddluften tas över motorn, senare vändes dragningen då det kunde ge isbildning.
20220103_071022.jpg
20220103_071022.jpg (349.97 KiB) Visad 5196 gånger
HÖgerstyrd såklart :) 16200 mil har den gått. Finns delvis dokumenterad service från tidigare ägare.
av Lövet
#1488443
frasse4 skrev: då det kunde ge isbildning.
Haha, inget problem i Thailand kanske! ;-) Vad kostar en dylik i svenska pengar? Har fått för mig att bilar är lite dyrare i Thailand. Men å andra sidan är den ju garanterat rostfri :party:
Användarvisningsbild
av frasse4
#1488447
Ja bilar har generellt högt andrahandsvärde, men exotiska bilar med komplicerad teknik som börjar närma sig 30 år tillhör inte de kategorin . Jag gav runt 25 000 kr, vilket jag skulle säga är svårt att hitta en likvärdig i Sverige för. Jag skulle nog tro att priset på dessa bilar lär stiga i framtiden.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1488452
En bil helt i min smak, ska bli skoj att följa
Fattas bara ett "S" märke nu med ;-)
Användarvisningsbild
av MartinS
#1488464
Kul! Det är ju lite av en ikon en vinrödmet turbo från 94, definitivt en av de första, skoj!
Användarvisningsbild
av Perra83
#1488534
Häftigt!! Skapligt udda bil i Thailand kan ja tycka men kul att du köpte den.
Dessa ligger mig extra varmt om hjärtat då min första bil va en 854 Turbo -95.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1488581
Kul att ni gillar den. En sak som är lite synd är att det inte är den ursprungliga motorn. Dock tror jag att bytet är gjort före länge sedan då det är registrerat i bilens "blåa bok" (registreringsbevis). Den registrerade motorn är en B5254t = 2.5 L lättrycksturbo istället för B5234FT som satt från början. Detta visste jag i förväg, men jag var nyfiken på hur de gjort då 2.5:an har nya styrsystem som inte lirar rakt av mot en -94:a. På plats konstaterade jag att det var som jag misstänkte att de bara bytt motorn (eller kanske själva motorblocket) och lämnat styrboxen från 2.3:an. Tydligen är detta ganska vanligt i USA har jag läst och tycks fungera bra om man kör med 2.3:an spridare.

En annan spännande sak jag hittade när jag sökte på styrboxens nummer är att den kommer upp som 240 hk och inte 226 hk som det borde vara på en -94. Kikar jag på det jag tror är datumkoden (se bild nedan) är både ECU och TCM daterade 1994 dock. Kanske fanns T5-R programvaran framme redan vid lanseringen och skickades med på exportmodeller?
20211229_073718.jpg
20211229_073718.jpg (314.72 KiB) Visad 5049 gånger
Användarvisningsbild
av frasse4
#1488746
Ok, hur fungerade bilen då? Jo jättefint ett tag, drog på jättebra ingen blårök eller tickande ventiler vid uppstart. Vi har döpt henne till Elin.

Dock visste jag att den gick varm en gång kort efter att jag köpt den då kylfläkten inte startade. Var såklart orolig för topplockspackningen, men den klarade sig den gången...
IMG-20200323-WA0001.jpg
IMG-20200323-WA0001.jpg (256.45 KiB) Visad 4998 gånger
Fick denna bilden då :-(

Jag noterade att tempmätaren var lite av och på i instrumentpanalen och en dag när vi stod i en kö började det ryka från motorhuven, fast tempmätaren låg fint i mitten. Jag lät Elin svalna, fyllde på vatten och tjuvkopplade fläkten på positionsljuset så vi kom hem.
Screenshot_20220105-213105_Video Player.jpg
Screenshot_20220105-213105_Video Player.jpg (360.17 KiB) Visad 4998 gånger
Dessvärre var detta vad som mötte mig, kass topplockspackning, troligen pga av att den kokade.

Efter att ha googlat hittade jag en bilverkstad utanför Bangkok som sysslade uteslutande med Volvos, de kunde även fixa transport ca 20 mil dit.
20220104_073512.jpg
20220104_073512.jpg (445.87 KiB) Visad 4998 gånger
Denna roliga skapelse plockade upp henne
IMG-20220104-WA0000.jpg
IMG-20220104-WA0000.jpg (326.04 KiB) Visad 4998 gånger
Syns ju att det är rätt plats i alla fall :-D

Jag fick lite bilder. Ny topplockspackning, planad topp, nya ventiltätningar nya kamaxelpackningar, ny kamrem och spännare
IMG-20220105-WA0005.jpg
IMG-20220105-WA0005.jpg (372.15 KiB) Visad 4998 gånger
IMG-20220105-WA0002.jpg
IMG-20220105-WA0002.jpg (370 KiB) Visad 4998 gånger
De passade även på att byta det nedre motorfästet, yttre damasker på drivaxlarna på båda sidor och en tätning mot växellådan
IMG-20220105-WA0008.jpg
IMG-20220105-WA0008.jpg (258.6 KiB) Visad 4998 gånger
IMG-20220105-WA0010.jpg
IMG-20220105-WA0010.jpg (237.52 KiB) Visad 4998 gånger
Så nu ska Elin väl klara sig från några större reparationer ett tag
20220113_113843.jpg
20220113_113843.jpg (383.24 KiB) Visad 4998 gånger
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1488758
Har du någon uppfattning om hur mycket billigare arbetskostnaden för dom jobben är där? Reservdelspriserna på originaldelar kan väl inte skilja så mycket?
Användarvisningsbild
av frasse4
#1488765
Arbetskostnaden var strax under 2000 kr, delarna skulle jag säga kostade samma som i Sverige. De använda allt Volvo original, fick till och med med en halv flaska Volvo original kylarvätska. De hade bilen i 5 dagar.
Bruten fjäder framvagn

Fick ett fjäderbrott på en V40 för[…]

XC - Rear axle sensor

Har endast upplevt problemet en gång tidigar[…]

Motor 960 3,0 rycker ibland

När jag håller jämn fart vid ca 10[…]

Tack för svaren! Har helt ärligt inte or[…]