Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1551605
Lättast är nog att skaffa en härva för 850 och mäta sig fram.
Multimeter. Vet inte vad den funktionen heter. PiP .

Finns nog inget schema att hitta för att göra en cross over.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1551860
Man måste va klurig när man gör det ingen annan gjort.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1551888
Fast adaptera 850-härva till "annan bil" är ju långt ifrån något nytt. Det görs ju "dagligen" med alla T5-byten i 2/7/900-serien t ex. Kopplingsscheman finns via google, pinout för ECU'n finns i VIDA, och google, osv..
Användarvisningsbild
av swede®
#1551960
Lucif3r skrev:Fast adaptera 850-härva till "annan bil" är ju långt ifrån något nytt. Det görs ju "dagligen" med alla T5-byten i 2/7/900-serien t ex. Kopplingsscheman finns via google, pinout för ECU'n finns i VIDA, och google, osv..
Jo precis, men jag tänkte för att snabba upp det lite. Att man fick redan på vilka pins som man måste använda, härvan kommer från en absolut fullutrustad 850 med all avgasrening som fanns att få det året. Så min härva använder fler pins på ECU än en mindre utrustad bil. Men jag har redan kommit en bit på vägen så jag löser det, inga problem för el är min favorit efter bygga motorer och växellådor.

Jag hoppar runt lite så just nu håller jag på att montera lite för att få mer lediga kvm i garaget ;-)

IMG_20230819_120223.jpg
IMG_20230819_120223.jpg (1.38 MiB) Visad 1104 gånger
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1552038
Lucif3r skrev:Fast adaptera 850-härva till "annan bil" är ju långt ifrån något nytt. Det görs ju "dagligen" med alla T5-byten i 2/7/900-serien t ex. Kopplingsscheman finns via google, pinout för ECU'n finns i VIDA, och google, osv..
Joo.
Men T5 till 460 den är ny.
Det funkar nog inte på samma sätt.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1552161
GLIZ skrev:Det funkar nog inte på samma sätt.
Det gör det. Spelar ingen roll om du monterar det i en 940, 460, lådbil, eller rakt på ett batteri på ett löst stativ. Samma saker krävs för att motorn ska starta och gå, varken mer eller mindre.

Enda skillnaden är ju vad man kan och inte kan plocka bort från bilens orginal-el(460 i det här fallet), och vilka kablar från tändningslåset man ska tjuva sig in på. Men det är ju ett kapitel som inget 850-schema i världen täcker :-D

850 är gamla bilar, alla system är så att säga fristående och oberoende av varandra, till skillnad mot modernare diton som får tokspel om den upptäcker fel typ av lampa. Enda "extra utrustning" som ECU'n öht. kan påverka är start/stopp av AC-pumpen. Visst, den skickar viss information såsom hastighet, temperatur osv till (850) instrumenthuset, och säger åt ECC-panalen att pumpen är på eller av, men skiter fullständigt i om signalerna når fram eller inte. Därav, oberoende :-)
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1552170
Mhmmm.
Då ska det väl va relativt lätt att leta fram vad man ska koppla och var med "pip" på multimetern. Visst det underlättar med ett schema men då behöver man väl scheman för båda modellerna. Kollade runt lite snabbt för att se om jag kunde hitta något användbart till hans projekt men det såg skralt ut. Dom som crossat motor, modell och fabrikat tidigare har nog gjort ett eget sök på sladd och stift i kontakterna och sedan "kasserat" det i högen kan behövas en annan gång och då kan ju ett sådant blad komma till pass. Det va det han (glömt vad han heter) la ut en fråga på men T5 - 460 är det nog ingen som har. Då kan ju "pip" vara ett bra verktyg. Det va så jag menade med att det nog är lättast att göra så.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]