Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1472467
Tvärställd motor, givetvis, tankeordvurpa där :-D
Hm, jag är fortfarande skeptisk till att AWD-systemet kommer palla "4-hjulsspinn", såvida vi inte pratar om isgator då :P
Och näe, det som går sönder i viscon är i första hand lamellerna som slirar sönder. "Kudde" skulle du ju kunna lösa precis som RWD-modellerna av volvo - med en mjuk hardyskiva. Jag tänker ändå att det är onödigt att ha kvar viscon när den är så lätt att ta bort. Spar ju en del vikt också :-D
Fast jag skulle ju köra på något helt annat AWD-system än volvo's... Antingen Quattro eller BMW's äldre X-drive system. BMW's är ju RWD-biased och rätt modulärt.

Men hey, du gör som du vill, ditt bygge, och det ska bli intressant att se hur du löser allt :-) Lyckas du få volvos äldre AWD att hålla så blir det hatten av från mig ;-)
Användarvisningsbild
av swede®
#1472506
Eftersom det här är Internet så får man passa sig vad man skriver eftersom ansiktsuttryck saknas, så jag börjar med att säga att följande jag skriver är inte personligt mot dig, jag gillar att du kommenterar och kommer med förslag, men jag tar för givet att "Jag Rullar" är ett diskussions forum så då diskuterar vi utan personliga känslor, ok?
Lucif3r skrev: ons 03 nov 2021, 21:22 Hm, jag är fortfarande skeptisk till att AWD-systemet kommer palla "4-hjulsspinn", såvida vi inte pratar om isgator då :P
Och näe, det som går sönder i viscon är i första hand lamellerna som slirar sönder.
När det gäller Vicon så har du faktiskt fel, låt mig förklara. Precis bakom viscon sitter det ett frihjul (alltså lilla klumpen bakom viscon men före bakaxeln). Frihjulet har 3 st uppgifter och är helt mekaniskt, när man glider på hyfsat plan motorväg så gör frihjulet att man har väldigt lite drivning på bakaxeln (därav snacket om att Volvo bara driver 5% på bakaxeln). Med andra ord "bränslesparade", vidare så har frihjulet till uppgift att frikoppla bakaxeln vid motorbromsning. Detta är för att minimera att bakvagnen får sladd på halt väglag vid motorbromsning, alla som kört bakhjulsdrivet vet att på hala vägar om man motorbromsar kraftig och svänger samtidigt så kommer bakända ut i sladd. Sist men inte minst så har frihjulet till uppgift att låsa sig när man backar, då får man 50/50 drivning mellan fram och bakaxel. Om man t.ex kör fast så ska man ju försöka backa sig lös, då menar Volvo att man skall få full drivning på alla hjulen.
Så fundera på vad som händer med frihjulet om du har en 4-500hk Volvo som du motorbromsar lite först för att sedan ge full gas, tänkt på krafterna som går genom ett frihjul som är designat för högst kanske 300 hk?
Så när någon gör en video på en sönderskuren visco och frihjul där det visar sig att frihjulet är helt och viscon trasig, då kommer jag att hålla med dig. Men än så länge är det bara spekulationer för när en Volvo awd slutat driva på bakhjulen så hissas bilen upp och kardan snurrar men bakhjulen står still, då säger alla att viscon är trasig. Men hur många har kunskap om frihjulet eller har skurit isär paketet och konstaterat vad som verkligen hänt?

Om vi går till andra bilmärken, när jag bodde i USA i 10 år så körde jag DSM på 201m nästan varje vecka. 1991 Mitsubishi Eclipse GSX, 2 liter turbo och awd. Eclipsen använde exakt samma drivlina som EVO 1-3 enda skillnaden var slutväxeln, finns än idag inga viscokopplingar som gått sönder i dessa bilar. Mitsu svaga punkt var mittendiffen inne i lådan och vinkelväxeln, men viscon höll alltid. Om man ser till storlek så är själva ytan av kopplingsmaterial ungefär samma mellan Mitsu och Volvo, Mitsu har större diameter men är bara runt 40mm tjock (bred) Volvo har mindre diameter men är betydligt längre.
Finns många andra bilmärken där viscon inte är några problem t.ex Syclon-Robban för er Svenskar. Sen finns det en kille i USA som kör 6-700 hk på hjulen med en Volvo 850 AWD där han svetsat frihjulet och den viscon håller ihop, så ursäkta mig för att inte köpa resonemanget här i Sverige att det är viscon som är problemet ;-)
Lucif3r skrev: ons 03 nov 2021, 21:22 Fast jag skulle ju köra på något helt annat AWD-system än volvo's... Antingen Quattro eller BMW's äldre X-drive system. BMW's är ju RWD-biased och rätt modulärt.
Jo jag fattar men då försvinner ju min ide, plus att detta är ett budget bygge. Har inte direkt djupa fickor ;-)
Lucif3r skrev: ons 03 nov 2021, 21:22 Men hey, du gör som du vill, ditt bygge, och det ska bli intressant att se hur du löser allt :-) Lyckas du få volvos äldre AWD att hålla så blir det hatten av från mig ;-)
Var beredd att ta av dig hatten då, för det kommer att hålla tro mig. Jag gör inget om jag inte tror på det och har sett att det håller från andra. Eftersom jag bott så länge i USA så söker jag allting från det landet, om det funkar eller om det går sönder.
20211104_063444.jpg
20211104_063444.jpg (431.75 KiB) Visad 714 gånger
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1472600
Då är tanken att det ska bli en riktig sleaper förstår jag. Champagnefärgad och gubbe me hatt som gör synfältet dimmigt för fnissnissar.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av swede®
#1472613
GLIZ skrev: tor 04 nov 2021, 19:28 Då är tanken att det ska bli en riktig sleaper förstår jag. Champagnefärgad och gubbe me hatt som gör synfältet dimmigt för fnissnissar.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Hahaha nästan rätt, fel färg blir kritvit ;-) ;-)
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1472615
Funkar också.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 13
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]