Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1462315
Kikat lite närmare på bilskrället idag.
Det som behövs i bromsväg bak är; Bromssköldar båda sidor, dom var tämligen upprostade, Expander för handbroms höger sida, höger handbromswire, nytt wirefäste på bakaxeln, ok, belägg, skivor, bromsslangar.
Det som behövs i bromsväg fram är; Bromssköldar båda sidor, osäker på om dom är bortrostade eller avplockade, okhållare, ok, belägg, skivor, bromsslangar.
Bakoken jag fick med var tyvärr bortom räddning, jag kan inte få loss kolvarna en endaste millimeter ens med 10bar tryckluft. Ska kika om jag har kvar mina gamla bakok från V70in, se om dom går att få loss och använda istället.

Kikade under bilen också, den såg överlag fin ut faktiskt. Lite rost runt domkraftsfästena. Ett tankband verkar saknas, misstänker en läckande bränsleledning någonstans vid tanken också, undersökte inte något närmare.
Trösklarna såg och kändes bra, balkarna likaså. Ingen synlig rost på golvet heller.

Övrigt: Höger framskärm är sopslut, både bucklig och upprostad, inte värt att ens försöka laga. Vänster framskärm är rätt rostig, men går att rädda om man vill.
Vänster "batterihylla" har en del rost, inget akut, men bör åtgärdas iaf innan det blir lika illa som det var på 945an. Tutan lös med sin frånvaro också :P
Alla 4 dörrar är rätt rostiga från midjelisterna och ner.
Skärmkanterna bak har lite rost, inget genomgående(än). Förvånadsvärt fina faktiskt.
Tak, stolpar, torpedplåt, bakskärmar och bagagelucka är helt fria från synlig rost.

Så egentligen det enda som behöver svetsas är baljorna bak och vänster batterihylla. Resten kan man ju bara byta rakt av till något som inte är rostigt. Det känns bra faktiskt. 945an är ju lite tråkig då den har rätt mycket rostfläckar på ikke-utbytbara partier(ovanför vindrutan, a-stolparna, D-stolparna..). Som sagt, den här är typ raka motsatsen till 945an :P

Summa summarum, inget direkt oväntat. Lite tråkigt med bakoken, och att ena expandern saknades, men så är det. Det döljer sig garanterat fler överraskningar när man börjar gräva djupare, jag vet t ex fortfarande inte varför instrumenthuset ligger löst brevid. Men något instrumentfel bör det ju vara... :P

I veckan har jag tänkt att börja demontera bakänden och ta tag i rosten i baljorna. Så får jag fundera över hur jag ska gå vidare efter det på smidigast sätt...
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1462430
Hehe jo jag har ju det :P Men det var väl typ det som var tanken med denna bil, att ha något att skruva på i lugn och ro utan tidspress och samtidigt lära sig lite nya metoder.
Låter väl lite löjligt, men jag tyckte 945an var "för lätt", utan direkt möjlighet att bygga vidare på den(för ny för motor/växellådsbyte t ex). Jag menar, det enda jag gjorde på den var att svetsa batterihyllan och byta bakdämparna, samt lite vanlig service, och vips gick den igenom bes...
Nä, det känns mer motiverande att fixa till en bil som man KAN byta motor/växellåda i utan att bygga om halva bilen för ombyggt fordon med allt det innebär. Att den dessutom blir skattesmitare vid årsskiftet gör ju inte saken sämre heller ;-)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1464049
Gårdagen spenderades med att brottas med bakstötisen... Tämligen bokstavligt.
Första muttern lossnade så fint så. Andra muttern? Gick av i balken. 3e bulten? Snurrade bara. 4e bulten? Snurrade bara...
Sidofästena? första muttern lossnade, resterande 3 snurrar........ Så, det blev brottningsmatch för att få loss skiten :bored: Nåja, inte hela världen, finns väl balkar på skroten, eller så kanske det går att fixa till på nå vänster.

Resten av tiden gick åt till att försöka få loss fästena på sidorna utan att ha sönder dom totalt. Efter alldeles för lång tid gav jag upp, det får bli vinkelslip och kapa sönder dom... Finns väl nya på skroten antar jag... Idiotisk konstruktion med ingjutna muttrar i plasten :mad:

Nåja, fick loss stötisen iaf, all skit på golvet var det som lossnade under matchen :P
IMG_20210915_203358_resize.jpg
IMG_20210915_203358_resize.jpg (130.96 KiB) Visad 1830 gånger
.

Jag damsög även baljorna och tog ett par kort, så får ni se den lilla rosten :-D
Höger:
IMG_20210915_222205_resize.jpg
IMG_20210915_222205_resize.jpg (88.73 KiB) Visad 1830 gånger
.

Vänster:
IMG_20210915_222217_resize.jpg
IMG_20210915_222217_resize.jpg (120.92 KiB) Visad 1830 gånger
.

Finns även lite rost i reservhjulsbaljan som bör åtgärdas. Har troligen kommit pga. avsaknad av gummipluggar.
IMG_20210915_222301_resize.jpg
IMG_20210915_222301_resize.jpg (93.03 KiB) Visad 1830 gånger
.

Kanske inte så rolig uppdatering, men det står inte helt still iaf :angelo:
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1464070
Så muttrarna till stötfångaren släppte på insidan i balken?.
Är de själva stötfångar balken du menar eller är det på bilen.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1464108
Jo det är sant det. Vet när jag fixa bärjärnen bak på min V70 de var helt borta kunde rycka loss skiten.
Stöt fångarbalken var rätt frätt men den dög att använda. Det lukta fan när jag rev i skiten lukten av offeranod.
Ett plus du har där är att det fortfarande går o se hur formerna ser ut innan du börjar kapa bort skiten.
Sen är det ju snart dags o sätta upp adventsstjärnan ju :-) .
Vi som beställt nya V60

Det är inte jättespännande med e[…]

Vi som beställt nya XC60

Idag hämtade jag bilen! Nu återstå[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Med uppkopplade bilar så tror jag dessvä[…]

Det är vanligt att en gammal turbo fuktar p&a[…]