Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av Henke203
#1454352
Tjena alla Volvo intresserade.
Jag har gått och funderat på ett projekt nu i snart två månader och tänker så här.
Jag tänker köpa en C70 Coupé den första modellen eller kanske den som bygger på samma delar som C30 V50 om linjerna är bättre på den senare.
Största moddningen är att jag vill ha i en Volvo V8 rak-ställd och sedan någon bra låda för bakhjulsdrift.
Tar gärna emot tips på en bra lösning för bakaxel som pallar lite effekt och är bra i väghållning.
Kanske det går att ta bakvagn från en AWD eller är det helt galet?
Vad jag förstått så är motorn ganska hög pga att den är 60° istället för som dom vanliga 90° kan detta bli ett problem tror ni?
Tänker också bredda den ca 40-50mm per sida alltså skärmarna men inte sådana runda som bara är vid hjulhusen utan hela Skärmarna för att följa linjerna i karossen lite som dom körde på Audi RS6 med V10an.
Sen är det tänkt att det ska vara avgasspjäll som går ut i side-pipe vid öppet läge och dessa ska sitta ut genom tröskel på vänster sida framför bakhjulet.
Motorn skulle jag vilja ha tips på hur man trimmar kanske turbo konvertera eller kompressor.
Om det gick att få tag på en sån Australisk S60 race V8 så skulle jag ha kört på det hehe.
Har massor av mer modifieringar som jag tänkt men detta är de stora grejorna.
Denna bil ska vara byggd för bankörning men också funka i trafik.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1454359
Been there, done something like that. Min tanke var dock att använda en T6-motor. Sålde mitt projekt innan slukhålet i plånboken vart för stort. Och min erfarenhet är att om man inte har mycket tid, pengar, talang, pengar, tillgång till ett brett utbud av verktyg, nämnde jag pengar(?) och kunskap så är det bättre att låta det vara en rolig ide. För pengarna som går åt kan man köpa nåt fränt och kanske ha pengar kvar. Med det sagt:

Volvo V8'an är en kul maskin. Men det finns ju anledningar till att man i princip aldrig ser någon bygga på dem. Dyra i inköp + att man lär köpa en låda enbart för att kunna få ett svep för att kunna svetsa om en annan låda. Höjden på motorn blir lite bekymmersam. Eller rättare sagt tråget. Eftersom motorn är byggd för att sitta på tvären så fanns det aldrig någon framvagnsbalk att ta hänsyn till. Tanken lockar såklart att bara kapa ur en bit ur subframen för att ge plats åt lådan, men där sitter styrväxeln. Och där ungefär börjar nästa bekymmer. Karossen är byggd för framhjulsdrift med sådan geometri, en rwd-bil vill ha lite andra vinkar, vilket kräver ytterligare ombyggnationer.

En AWD-axel går att få dit, det är lite jobb, men inte alls farligt. Går att bygga om för att dem ska hålla.

Så börja med att fundera ut hur du ska kunna få drivlinan på plats i första hand. Att få motor, låda, axlar och styrväxel samt rattstång på plats är svårare än man tror.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1454362
AWD-bakaxeln har samma innehåll som multilinken från 960, så den håller hyffsat. Något som däremot inte är riktigt lika hållbart är hela bakvagnsbryggan, den är inte byggd för att ta emot 100%+ kraft konstant. Samma gäller givetvis karossen i sig, så det krävs rejäla förstärkningar för att det ska hålla.

Framvagnen kan man ta det mesta ifrån en 960 95+. Det är givetvis inte i närheten av bolt-on, mycket måste byggas om, men det är den närmaste framvagn för RWD bruk som finns till volvo 85x70-serien.
Torpedplåten och kardantunneln måste också byggas om för att rymma en hel växellåda, och då lär man troligen också bygga om inredningen om man vill ha kvar den.

Monteringen av själva motorn är det minsta bekymret när det gäller RWD-konverteringar.

Att bygga en sån här bil för bana är nog inga större konstigheter. Att bygga en sån här bil för att kunna köra lagligt i trafiken? Ja det är ett helt annat kapitel med herrejösses mycket lagar och regler som måste följas punkt till pricka. Effektgränsen är det första hindret man kommer stöta på, speciellt eftersom volvo inte angivit någon max effektgräns på P80-platformen, till skillnad mot t ex 2/7/900-serien.
av Henke203
#1454463
Ok!
Jo jag inser ju att det är en hel del jobb och pengar som ska till.
Kunskap i har jag så jag klarar det mesta förutom motorstyrning och elen men har kontakter på den biten så det löser sig.
Tänker försöka köra det som amatör byggt fordon med allt vad det innebär.
Inredningen kommer att vara till 90% ombyggd en då så den blir inte något bekymmer.
Det är ju väldigt mycket lättare att slänga i en Cheva 8a men då får jag inte riktigt det jag är ute efter (en Volvo som Volvo borde byggt).
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1454472
Krasst sett kommer det enklaste vara att bygga ett nytt chassie inklusive framvagn från scratch och sedan sätta en urkapad C70-kaross ovanpå. Med en ändamålsenligt byggd ny ram så kommer man lösa en hel del bekymmer kring drivlinan och dess montering samt geometrin i framvagnen. Visst finns det lite grejer att köpa till en LS som gör det i princip lite enklare, men alla grundproblem kvarstår.

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]