Lövet försöker laga en V70 - såld!
Postat: mån 28 jun 2021, 13:15
Behovet av andrabil har varit störande, och även om jag också äger en cab, så är det inget jag är så förtjust över att den används för storhandling osv. Framförallt inte vintertid. Så nåt extra behöver inköpas men behovet är så litet att jag inte ville lägga så mycket pengar. Så det blev en lite äldre bil. Då vill man inte ha rost. Då vill man ha en V70!
Så in träder Försvarets Radioanstalts gamla V70. Oklart vad de haft den till, den har full polistoning på rutorna men ingen annan synlig utrustning. Och ingen annan utrustning heller för den delen, inte ens färddator. Men iskall AC och farthållare finns, det räcker gott för en bil som kommer användas 15 minuter i taget.
Naturligtvis är bilen full av fel, det visste jag och tanken var att prova på att skruva lite själv. Några av felen kommer jag dock behöva hjälp med:
- Det allvarligaste är att huvudinstrumentet blinkar till. Det dör helt enkelt i 1-2 sekunder och hoppar sen igång igen. Detta upprepas i all oändlighet tills bilen startas om. SRS-varning lyser också i instrumentet fast utan SRS-varningslampa, samt klockan snurrar i all oändlighet. Vad jag förstår tyder detta på trasigt huvudinstrument? Felkoden 025 kommer upp vid enstaka tillfällen, oftast inte dock. Då uppstår frågan då vilket är det smidigaste sättet att laga det? Skicka på reparation - till vem?
Byta ut verkar enklast, då kan jag använda bilen under tiden, men funkar det att bara skicka in ett nytt instrument av samma årsmodell? Att miltalet kan diffa lite spelar ingen större roll.
Några snabba bilder då. 16 tummarna med nästan nya däck köptes in för 1000 spänn dagen efter jag köpte bilen istället för org 15" (finns till salu om nån är sugen för småpengar). Älskar att det finns delar överallt. Älskar att bilen inte använts som familjebil så den är i princip kliniskt ren invändigt. De flesta i samma prisklass på Blocket ser ut som det vara zoo invändigt i dem samt bucklor och märken överallt. Denna är inte perfekt, men väldigt bra.
Så in träder Försvarets Radioanstalts gamla V70. Oklart vad de haft den till, den har full polistoning på rutorna men ingen annan synlig utrustning. Och ingen annan utrustning heller för den delen, inte ens färddator. Men iskall AC och farthållare finns, det räcker gott för en bil som kommer användas 15 minuter i taget.
Naturligtvis är bilen full av fel, det visste jag och tanken var att prova på att skruva lite själv. Några av felen kommer jag dock behöva hjälp med:
- Det allvarligaste är att huvudinstrumentet blinkar till. Det dör helt enkelt i 1-2 sekunder och hoppar sen igång igen. Detta upprepas i all oändlighet tills bilen startas om. SRS-varning lyser också i instrumentet fast utan SRS-varningslampa, samt klockan snurrar i all oändlighet. Vad jag förstår tyder detta på trasigt huvudinstrument? Felkoden 025 kommer upp vid enstaka tillfällen, oftast inte dock. Då uppstår frågan då vilket är det smidigaste sättet att laga det? Skicka på reparation - till vem?
Byta ut verkar enklast, då kan jag använda bilen under tiden, men funkar det att bara skicka in ett nytt instrument av samma årsmodell? Att miltalet kan diffa lite spelar ingen större roll.
Några snabba bilder då. 16 tummarna med nästan nya däck köptes in för 1000 spänn dagen efter jag köpte bilen istället för org 15" (finns till salu om nån är sugen för småpengar). Älskar att det finns delar överallt. Älskar att bilen inte använts som familjebil så den är i princip kliniskt ren invändigt. De flesta i samma prisklass på Blocket ser ut som det vara zoo invändigt i dem samt bucklor och märken överallt. Denna är inte perfekt, men väldigt bra.