Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#1451952
Behovet av andrabil har varit störande, och även om jag också äger en cab, så är det inget jag är så förtjust över att den används för storhandling osv. Framförallt inte vintertid. Så nåt extra behöver inköpas men behovet är så litet att jag inte ville lägga så mycket pengar. Så det blev en lite äldre bil. Då vill man inte ha rost. Då vill man ha en V70!

Så in träder Försvarets Radioanstalts gamla V70. Oklart vad de haft den till, den har full polistoning på rutorna men ingen annan synlig utrustning. Och ingen annan utrustning heller för den delen, inte ens färddator. Men iskall AC och farthållare finns, det räcker gott för en bil som kommer användas 15 minuter i taget.

Naturligtvis är bilen full av fel, det visste jag och tanken var att prova på att skruva lite själv. Några av felen kommer jag dock behöva hjälp med:

- Det allvarligaste är att huvudinstrumentet blinkar till. Det dör helt enkelt i 1-2 sekunder och hoppar sen igång igen. Detta upprepas i all oändlighet tills bilen startas om. SRS-varning lyser också i instrumentet fast utan SRS-varningslampa, samt klockan snurrar i all oändlighet. Vad jag förstår tyder detta på trasigt huvudinstrument? Felkoden 025 kommer upp vid enstaka tillfällen, oftast inte dock.
E9BA1AD5-66B1-4BCA-BC01-3F22AAD6BDF1.jpeg
E9BA1AD5-66B1-4BCA-BC01-3F22AAD6BDF1.jpeg (511.41 KiB) Visad 8522 gånger
Då uppstår frågan då vilket är det smidigaste sättet att laga det? Skicka på reparation - till vem?
Byta ut verkar enklast, då kan jag använda bilen under tiden, men funkar det att bara skicka in ett nytt instrument av samma årsmodell? Att miltalet kan diffa lite spelar ingen större roll.


Några snabba bilder då. 16 tummarna med nästan nya däck köptes in för 1000 spänn dagen efter jag köpte bilen istället för org 15" (finns till salu om nån är sugen för småpengar). Älskar att det finns delar överallt. Älskar att bilen inte använts som familjebil så den är i princip kliniskt ren invändigt. De flesta i samma prisklass på Blocket ser ut som det vara zoo invändigt i dem samt bucklor och märken överallt. Denna är inte perfekt, men väldigt bra.
969BFA13-3649-4484-ABF6-F9416EED08DB.jpeg
969BFA13-3649-4484-ABF6-F9416EED08DB.jpeg (1.73 MiB) Visad 8522 gånger
3A9C74D5-1D3A-4F27-BA58-53E8C6F3C2C8.jpeg
3A9C74D5-1D3A-4F27-BA58-53E8C6F3C2C8.jpeg (1.78 MiB) Visad 8522 gånger
#1451956
Första uppgraderingen, bort med den vedervärdiga ratten. Förstår inte hur den kan vara så illa när allt annat ser så bra ut. Ny ratt från ebay fixades in på 10 min. Misstänker att den är omklädd, sitter sömmar på ställen den gamla saknade. Eller gamla kanske inte ens är skinn?
4A242963-2709-4DB7-842E-CA78D4C12918.jpeg
4A242963-2709-4DB7-842E-CA78D4C12918.jpeg (807.7 KiB) Visad 8497 gånger
image.jpg
image.jpg (413.53 KiB) Visad 8497 gånger
Tvi!
image.jpg
image.jpg (446.24 KiB) Visad 8497 gånger
#1451966
Instrumenthuset är nog just instrumenthuset som är felet. Jag lagade ett hos Obd Tuning i karlstad i våras (lämnade in det själv, bor nära) och det fungerade hur bra som helst efteråt. Det märktes att de visste vad de gjorde, nackdelen är att de också tar betalt därefter.
Ring och prata med dom, så får du helt säkert svar på om det är instrumentet eller inte.
#1452995
Laga eller stoppa i ett ”nytt” begagnat? Söker smidigaste lösningen, inte nödvändigtvis billigaste. Om mätarställningen diffar lite upp eller ner struntar jag i.
2C2A2F34-F47E-4EDA-809D-5E2CFA4CD00E.jpeg
2C2A2F34-F47E-4EDA-809D-5E2CFA4CD00E.jpeg (610.49 KiB) Visad 8245 gånger
29B1F2BD-5EC0-4DCF-80BE-5B55A5FAEC77.jpeg
29B1F2BD-5EC0-4DCF-80BE-5B55A5FAEC77.jpeg (606.49 KiB) Visad 8245 gånger
#1461190
Huvudintstrumentet är ur och skickat till Atech, i väntan på det har jag börjat riva för att få ur höger drivaxel som läckt ur allt fett ur damasken. När jag ska ta bort spindelleden så finns ingenting att hålla i med, hålet är helt runt? Vad fasen hur gör man nu? Och även om jag får bort den (edit: vilket jag nu faktiskt fått) hur kan man dra dit den då igen?
851AE7F1-D343-49DE-A4AD-61171D3B8CA5.jpeg
851AE7F1-D343-49DE-A4AD-61171D3B8CA5.jpeg (413.07 KiB) Visad 7356 gånger
#1461196
Loss är den nu, tänkte mer på hur man ska kunna dra åt den igen sen? Den verkar vara i ok skick, inte glapp eller slapp.
3FECDE0F-6CDD-4EDD-9E4D-A1AA39CA56AA.jpeg
3FECDE0F-6CDD-4EDD-9E4D-A1AA39CA56AA.jpeg (153.28 KiB) Visad 7333 gånger
#1461203
Vi struntar i spindelleder nu ett tag de är billiga trots allt. Större saker händer - testade att dra ur axeln ur lådan och det rinner en massa olja? Det har varit snustorrt där innan.

Det enda jag har att utgå från är Stefan Bergmans klipp på youtube så ni får gärna berätta om jag har stora problem eller inte :-o I hans klipp läcker ingen olja.
771C3906-DA22-4152-9EF1-CEFC59647C13.jpeg
771C3906-DA22-4152-9EF1-CEFC59647C13.jpeg (730.7 KiB) Visad 7316 gånger

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]