Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

#1462516
Ett frågetecken är om det är rätt drivaxel...
Den gamla drivaxeln är avsedd för automatväxellåda. Inre knut är en tripodknut/trebensknut.
Den nya är avsedd för manuell manuell låda. Inre knut är en Rzeppaknut/kullagerknut.
Packboxar vid växellåda har olika detaljnummer beroende på om automat eller manuell...
Vilken växellåda sitter i bilen och vilket modellår?
#1462520
Hasse53 skrev:Vilken växellåda sitter i bilen och vilket modellår?
Det är manuell. 2003.

Nya är jag rätt säker på är till rätt bil. Det är allmänna rådet är alltså att beställa en ny packbox? Den är ju inte särskilt dyr men folk verkar använda nåt slags specialverktyg för att slå in den som jag inte har.
#1462522
#1462565
Om(?) den nya axleln är identisk med den gamla så kan det ju inte gärna vara något annat än tätningen. Men borde man inte bara kunna bända ut den och knacka in en ny?
#1462586
Erik Å skrev:har för mig att det var typ halva priset hos trodo.se.. samma fabrikat
Jo, och det var ännu billigare på Autodoc. Men då glömde jag ju köpa den ;) Framförallt frakten är ju det dyra när man ska köpa biliga delar.
#1462596
Lucif3r skrev:Men.... Jag tycker inte nya axeln alls ser ut som den gamla. Avstånden mellan knutarna och stödlagret ser helt olika ut.
Jämför mellan stödlagret och splinsen till växellådan. Dessa har jag mätt och de är lika långa. Åt andra hållet är nog den gamla axeln "utdragen" pga jag tog för hårt i den när den skulle ut.

Jag har mätt diametern på axeln där den ska täta mot packboxen. Båda är 40mm ändå läcker det med den nya axeln och inte den gamla? Hur är det ens möjligt? Har dock bara mätt med skjutmått, har inget exaktare.

Trodo har hemleverans för 149kr som enda fraktalternativ :(

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]

Efter en del fundering fick det bli Goodyear Effic[…]

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]