Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

#1462651
"Coating the oil seal externally can cause it to loosen" sägs bland annat i ett youtubeklipp jag kollade på. Medans ett annat säger att man måste olja in för annars kan packboxen "korva sig".

Inte lätt att vara nybörjare på att skruva. Men tack till er som svarar och minskar min osäkerhet lite iaf :-)
#1462676
Skärmavbild 2021-09-07 kl. 22.58.24.png
Skärmavbild 2021-09-07 kl. 22.58.24.png (55.13 KiB) Visad 982 gånger
#1462722
Växellådsoljan som du beställt är inte den rätta för en M56 växellåda som du har i din bil. M56 skall ha en olja som uppfyller API GL-4.
Beställd olja uppfyller både API GL-4 och API GL-5 vilket blir fel.
Citat Wikipedia: GL-5 is not necessarily backward-compatible in synchro-mesh transmissions which are designed for a GL-4 oil: GL-5 has a lower coefficient of friction due to the higher concentration of EP additives over GL-4, and thus synchros can not engage as effectively.
Volvos olja för M56 har detaljnummer 31280771.
länk https://www.bilia.se/biltillbehor/bilva ... _31280771/
Men kolla så att du får rätt detaljnummer på oljan, alla Volvos förpackningar har identiskt utseende med texten "Transmission oil". Tyvärr innebar detta att jag fick olja för vinkelväxeln(AWD) API GL-5 som jag fyllde i min S70-98 som blev klart trögväxlad. Detta samband upptäckte jag några år senare när jag köpte olja till en V70-2008 Classic med M66 låda och då fick rätt olja.

Gå in på Skandix, dom har alternativ till Volvos originaloljor.
#1462730
Vi får väl se hur det utvecklas, känns inte som att lådan kommer rasa av det när man läser specifikationerna. Den dök upp i Trodos regnummersökning - hur bra nu den är? Motul skriver själva att den är kompatibel. Blir det problem med synkringarna så får jag väl byta igen helt enkelt. Fast det beror också på returkostnaderna från Trodo, aldrig testat. Men jag misstänker att det kostar lika mycket att skicka tillbaka dem som att köpa en ny flaska typ.
#1462886
MartinS skrev:Är oljan klassad enligt API GL-4 så är det lugnt om det är det bilen skall ha.
Jag är inte så orolig över just oljan, mer över monteringen av packboxen. Skulle oljan göra bilen svårväxlad (vilket det står att följden blir) så får jag väl bara byta igen. Det står ingenting om att smörjverkan skiljer så lådan lär hålla. Lådan är redan idag trög när oljan är kall, så sämre lär det inte bli oavsett ;)
#1465494
Bilen är ihopmonterad och rullar igen :-) Såvitt jag kan se läcker ingenting numera så det måste varit packboxen som var dålig. Fysiskt kunde man inte se något fel på den gamla men en skillnad var att när man körde in axeln i lådan så märktes ett tydligt motstånd med den nya packboxen som inte fanns med den gamla.

Gamla
11F167BD-32FD-42A1-A671-05D1E715D5BA.jpeg
11F167BD-32FD-42A1-A671-05D1E715D5BA.jpeg (852.24 KiB) Visad 802 gånger
Nya
227DC587-D3DE-41F0-B97C-ED942AD673F5.jpeg
227DC587-D3DE-41F0-B97C-ED942AD673F5.jpeg (915.06 KiB) Visad 802 gånger
Mina fina monteringsverktyg för packboxar kändes dock inte helt rätt. Om man valde den med rätt innerdiameter så slog ju bara verktyget på "gummit" om ni förstår vad jag menar? Inte på den yttre ringen. Jag använde en uppochnervänd jackpad istället som hade samma diameter som packboxen. Kändes som den fördelade trycket jämnare.

Bild
#1465738
DOdell skrev:Packbox är den gjord av plast/gummi? Inte konstigt om den går sönder isf! Eller är det metall? Bra jobbat!
Metallring med gummi i mitten. Det var därför det kändes så konstigt att verktyget jag köpte bara slog i mitten och inte på den yttre hårda ringen.

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]