Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

#1461210
Rinner ut om bilen är jämt hissad. Brukar palla upp en sida, sen lyfter jag den sidan jag ska jobba med högre än den andra.
Slänger in en headsup på att akta inre drivknut, den är extremt lätt att rycka isär på v70n. Massa kladd, krångel och frustration följer på det.

För att fylla olja när du är färdig, 24mm hylsa till nivåpluggen, en avskuren petflaska, lite trädgårdslang och eltejp. Men lossa pluggen innan du börjar krångla, kanske är det ok nivå trots att det runnit ut lite.
#1461216
Tack för era tips @TommyP86, @Derank, verkar inte som katastrof då. Bilen står kraftigt bakåtlutad på pallbockar. Det rann ut kanske 1dl, det ser ju alltid som stora mängder när det rinner ut på golvet.

Jag har beställt en helt ny drivaxel, tyckte damaskerna såg så dyra ut att det inte skiljde så mycket. Efftersom jag inte vet hur länge bilen är körd utan fett så vet jag inte hur slitna drivknutarna är. Tnkte jag kunde kosta på mig det eftersom jag ändå gör jobbet "gratis" så att säga.

edit: När jag tänker efter står Stefan Bergmans bil rakt på en lyft och inte bakåtlutad som min. Kanske därför det inte rinner ut något?
#1461234
Man lär luta bilen åt motsatt håll från den drivaxel man plockar ut, och gärna lite frammåt, för att minimera oljespillet. Det är ingen katastrof om det läcker ut lite, se bara till att fylla på när du är klar :)

Ang. spindelleden så är jag rätt säker på att det en gång i tiden var tänkt att man skulle använda en insex, möjligern torx, i "hålet" för att hålla emot. I praktiken behövs det sällan varken för på eller avmontering. Den ska ju inte dras åt tills man blir blå i ansiktet direkt, och friktionen från konan hjälper till att inte snurra på den. Kan vara dom första varven av gängorna som är lite bråkiga, iom att dom allt som oftast är rostiga och "tröga". Det brukar räcka med att lägga tyngd på leden så den pressas mot konan.
#1462220
Ut med det gamla, in med det nya!
8F1C0C1A-0C74-46F3-B7D6-750737B6F17E.jpeg
8F1C0C1A-0C74-46F3-B7D6-750737B6F17E.jpeg (605.59 KiB) Visad 826 gånger
502F7DC7-C7F3-4DDB-8082-0AFBED868619.jpeg
502F7DC7-C7F3-4DDB-8082-0AFBED868619.jpeg (648.87 KiB) Visad 826 gånger
#1462465
61B7D429-7E80-4DF5-B3CD-1C7C46614E9B.jpeg
61B7D429-7E80-4DF5-B3CD-1C7C46614E9B.jpeg (160.22 KiB) Visad 780 gånger
Hörni det här går inget bra. Det fortsätter läcka med nya axeln i. (Gamla var snustorr). Kan jag ha skadat packboxen? Jag var jätteförsiktig och den gled i lätt. Däremot glömde jag göra rent, kan det ha betydelse? Gamla läckte som sagt inte.

Axeln ligger rätt i stödlagret vad jag kan se, går inte trycka in den mer.
4A74B936-5E5A-4FEB-ACA3-66DC1FB2ADBE.jpeg
4A74B936-5E5A-4FEB-ACA3-66DC1FB2ADBE.jpeg (99.85 KiB) Visad 780 gånger
#1462490
MartinS skrev: mån 06 sep 2021, 17:36 Jag tycker det ser ut som att axeln skall in lite till?
Det kan inte uteslutas. Jag tryckte väldigt löst. Men jag tycker det ser ut som att den ligger helt rätt i stödlagret? Det går ju liksom inte att trycka in den mer på grund av det.
#1462496
Går inte trycka in den mer. Stödlagret ligger rätt.
494290E8-B323-43E0-93DD-3EB8DC27A6A2.jpeg
494290E8-B323-43E0-93DD-3EB8DC27A6A2.jpeg (144.71 KiB) Visad 745 gånger
Har också varit ute och mätt, axlarna är lika långa från stödlagret och inåt.
561C7572-B788-481E-9263-451D77B13148.jpeg
561C7572-B788-481E-9263-451D77B13148.jpeg (173.48 KiB) Visad 745 gånger
Vad gör man nu då, är detta en dålig tätning?
Inte jättesugen på att byta den, saknar det specialverktyg som man behöver(?).
921BA09E-8EBA-46CF-9D47-744515E61DFD.jpeg
921BA09E-8EBA-46CF-9D47-744515E61DFD.jpeg (176.95 KiB) Visad 745 gånger

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...