Nu ligger jag lite efter med uppdateringarna här. Jag har jobbat vidare med bilen men har inte hunnit uppdatera på forumen. Jag nådde för några veckor sedan den stora vändpunkten där jag började montera delar igen istället för att bara riva. Det är en viktig milstolpe och det känns väldigt skönt! Nu går det åt rätt håll. Först att monteras var den tillputsade torpedplåten. Sedan var det isolermattan.
Sedan var det dags att hiva dit fläktpaketet! Rätt bökig att få plats, men det gick bättre än vad jag trodde. Nu sitter den gamla kupéfläkten där i. Riktigt tråkigt, men jag orkade inte vänta på att få hem en ny. Den går ändå att byta med allt på plats så jag får ta den smällen framöver.
Efter det kunde jag montera tvärbalken. Nu börjar det likna något! Jag har även fått bättre ordning på kablaget. Tidigare kändes det riktigt rörigt men nu är det mer logiskt. Jag valde att ta tvärbalken från donatorbilen. De skiljer sig lite mellan årsmodellerna. På 93:an (donatorbilen) är den något förstärkt tror jag samt har egna skruvar för jordkablar, istället för att man ska klämma in alla på en skruv som samtidigt ska hålla fast mittkonsolen.
Vid de här laget fick jag ta bort de flesta skruvarna som sitter i karossen eftersom de egentligen ska vara tätade med någon vit gummiaktig massa som tätar mot fukt. Först struntade jag i det men fick sen tips om att använda karosserikitt. Det hade jag ju hemma så jag skruvade då bort skruvarna, doppade dem lite i karosserikittet och skruvade sedan tillbaka dem. Nu vet jag dock inte om det var en så bra idé. Karosserikittet kanske stelnar för mycket för att det ska uppfylla i syftet. Jag vet inte, men i värsta fall kanske det spricker och så kryper fukt in. Dock borde risken för det inte vara särskilt stor,
Jag städade upp lite bland kablaget och tog bort den röriga stereohärvan och satte det ISO-kabel från Biltema istället. Väldigt bra att dem säljer det! Jag ska nog dock byta ut ena delen av den stora vita kontakten till den gamla eftersom den från Biltema sitter lite dåligt.
Så här såg det ut med det tidigare kablaget.
Gick lös med mulitmetern för att få grepp om hur alla kablar till AC-systemet går och nu tror jag att jag har förstått allting! Har jag gjort ett eget elschema som ser rätt så förjävligt ut, men det hjälpte mig att förstå bättre hur jag ska dra kablarna. Tidigare verkade det vara en näst intill omöjlig uppgift, särskilt med tanke på att jag är kass på det mesta vad det gäller el. Men nu med mitt egna elschema så framstår det hela som mer logiskt och enkelt. Vi får se dock om allt funkar som det ska sen.