Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1440716
Hej! Jag har ägt denna bil i tre och ett halvt år och nu tycker jag att det är dags att skapa en forumtråd för den så att andra kan få följa mitt arbete, och så att jag kan dela med mig av tips och inspiration till andra, men även så att jag själv kan få hjälp om det behövs. Under de åren jag har ägt bilen så har jag gjort en del med den. Kanske gör jag framöver inlägg med de tidigare arbetena så att ni får följa allt det jag har gjort från början till nutid, men till att börja med så kommer jag uppdatera med det jag har gjort alldeles nyligen.


Bild
En fin dag i Ryd förra sommaren.


Först lite bakgrund om bilen! Jag hade förut en liknande bil, fast en sedan, en 88B. Av någon anledning har jag en förkärlek för herrgårdsvagnar och ville då hellre ha en 245:a. Utan att hålla någon särskild koll på blocket och facebook så råkade jag ramla över denna när jag läste tidningen Klassiker. Där var det en annons med den här bilen. Den var precis vad jag ville ha och den kostade bara 15 000kr. Efter en kortare sms-konversation så satte jag mig på tåget till Vimmerby. Denna bil har rullat där sedan den var ny fram tills jag köpte den, och det har varit samma ägare från 1992. Innan dess gick den som leasingbil om jag har förstått det hela rätt. Ägaren var mycket trevlig och hans fru bjöd mig på smörgåsar. Han verkade ha lite svårt att skiljas från bilen men verkade ändå nöjd med att den skulle hamna oss mig. Många ungdomar ville köpa bilen och vem vet vad som hade hänt med den om de hade fått köpa den. Nä, i stället hamnade bilen i min ägo (jag var i och för sig också ungdom, 20 år haha) och sedan september 2017 har den varit det. Några veckor senare sålde jag min 244:a för en tusenlapp mindre än vad jag köpte 245:an för. Ett ganska bra byte tycker jag.


Bild
Denna regniga dag köpte jag bilen. Bilden är tagen bara någon mil utanför Vimmerby och jag var på väg hem till Karlskrona där jag bodde då.


I dagsläget har bilen rullat 35 050 mil. Påställningen skedde för precis två veckor sedan och jag har redan hunnit köra 70 mil under den tiden. Sedan bilen köptes har jag kört drygt 1860 mil, varav 1500 av milen tillryggalades förra sommaren. De första två somrarna blev det inte mycket kört alls. Dels på grund av att jag då hade flera andra bilar, dels på grund av en del strul. Första sommaren la kupéfläkten av och andra sommaren hade jag något fel på bakvagnen vilket gjorde att bilen inte var särskilt trevlig att köra. Det visade sig att jag hade för höga fjädrar så att stötdämparna låg i toppläge hela tiden med en riktigt otrevlig bakvagn till följd. Trots miltalet är bilen i mycket gott skick om jag får säga det själv. Den är lite sliten och det märks att den är använd, men rostmässigt är det inte så farligt. Lite naggad i kanten bara, men inga hål eller större rostangrepp. Bilen har av sin tidigare ägare rostskyddats vartannat år vilket har bidragit till att bilen är i det goda skicket den är idag. Bakvagnen var rätt slutkörd men där har jag bytt ut det mesta. Framvagnen återstår att göra vid. Planen är att renovera den inom det närmsta året. Just nu är bilen stabil i bak medan framvagnen gärna vandrar fram och tillbaka på vägen. Det gäller att hålla i ratten och hänga med i svängarna haha.

Årsmodellen är 1990 och bilen har sin födelsedag någon gång i mitten av maj. Utrustningen är GL/T-paket, vilket innebär svarta lister, elhissar fram, coronafälgar och varvräknare (vet dock inte om allt detta ingick i GL/T-paketet eller om det var tillvalt). Även motor- och kupévärmare samt två extraljus. Motorn är en B230F och växellådan en M47:a. Mig veterligen så har inget i drivlinan blivit utbytt. Det finns ganska gott om dokumentation, men mest i form av gamla besiktningsprotokoll. Kul att ha i vilket fall som helst.


Bild
Sommaren för två år sedan polerade jag och vaxade bilen. Den blev riktigt fin! Tyvärr höll inte glansen särskilt länge. Till våren därefter var lacken matt och flammig igen.

Bild
Men jag gillar när bilen ser ut såhär. Den ska användas och den får gärna se använd nu, men självklart tvättar och vårdar jag bilen.


Framtidsplanerna då? Jo, tanken just nu är att köra så mycket det bara går och samtidigt göra löpande underhåll och förbättringar. Bilen körs inte vintertid som ni kanske har förstått redan, men det är min sommarbrukis i dagsläget. Tanken är att jag ska göra lite större arbeten under vintern, dock inte så stora att bilen blir stående på sommaren om det inte är absolut nödvändigt. En rullande renovering är nog planen, men rostlagning och lack ligger några år framåt i tiden. Förra sommaren körde jag riktigt mycket som jag nämnt, och det var inte alltid kul i värmen att sitta i en bil utan AC. Jag bestämde mig då att installera AC i bilen. Ett riktigt stort och svårt projekt förstod jag redan då, men förhoppningsvis värt det om det innebär att jag kan åka lite svalare och bekvämare om somrarna. Och där står jag idag. En donatorbil har införskaffats som jag även har haft som vinterbrukis. Vilken dag som helst ska jag börja riva i donatorbilen för att sen flytta över allt till GL/T:n. Dontarbilen jag har är en 93:a, så det AC-systemet skiljer sig lite mot tidigare årsmodeller. 91-93 kom ett nytt system med R134a som var effektivare än det gamla, däremot så skiljer sig 93:orna ännu mer genom att någon fick för sig att byta ut gängorna på alla AC-kopplingar. Som gjort för krångel. När detta projekt är klart, vilket förhoppningsvis blir innan semestern är över, så ska kopplingen bytas, en storservice göras samt lite andra slitagedelare ska bytas. Mer om det när det är dags.

Hoppas ni vill följa min vardag och mitt arbete med denna Volvo 240!


Bild
Bilens och mitt tidigare hem, i den fantastiskt vackra och trevliga staden Karlskrona.
Senast redigerad av 1 FyoDisco, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1440816
FyoDisco skrev:... och hastighetsmätare (vet dock inte om allt detta ingick i GL/T-paketet eller om det var tillvalt).[/i]

... Jag är rätt säker på att hastighetsmätare inte bara var standard, utan t om ett krav ;-)

Efter 35+k mil är nog varenda bussning i bak och framvagnen tämligen slut, så där är troligen orsaken till den kassa väghållningen. Nya standard bussningar kostar inte så speciellt mycket.
Att eftermontera AC är ju inget litet jobb direkt, smart att du köpte en offer-bil så du kan plocka varenda skruv om så behövs :-)
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1440901
Lucif3r skrev:
FyoDisco skrev:... och hastighetsmätare (vet dock inte om allt detta ingick i GL/T-paketet eller om det var tillvalt).[/i]

... Jag är rätt säker på att hastighetsmätare inte bara var standard, utan t om ett krav ;-)

Efter 35+k mil är nog varenda bussning i bak och framvagnen tämligen slut, så där är troligen orsaken till den kassa väghållningen. Nya standard bussningar kostar inte så speciellt mycket.
Att eftermontera AC är ju inget litet jobb direkt, smart att du köpte en offer-bil så du kan plocka varenda skruv om så behövs :-)
Haha ojdå, vilken miss av mig. Menade varvräknare förstås. Hastighetsmätare kan jag tänka mig var standard på alla bilar. ;-)

Ja precis, nya bussningar i bak gjorde susen. Med en renoverad framvagn så kommer nog det bli en helt ny bil. Jag ska även byta stötdämpare och fjädrar i fram. Det blir lite dyrare men får vara värt det. En donatorbil vid ett sådant här projekt är i princip ett måste. Annars hade det varit bra mycket svårare än vad det redan är. Vi får se om jag får ihop det hela. Isär ska nog gå i alla fall haha.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1440917
Ser riktigt fin ut! Jag har alltid gillat de sista GLT-modellerna och gärna med turbinfälgar. Fast jag hade nog skippat extraljusen . Ska bli kul att följa arbetet med ACn.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1440958
Ja turbinfälgarna gör sig bra på dessa bilar! Haha extraljuset ska jag ta bort när jag ändå håller på och river för att få dit AC:n. Men de är rätt trevliga att ha när det är mörkt ute. Kablaget till extraljusen är inte draget helt hundra och så vill jag inte ha det, så jag ska dra om det. Antingen nu eller någon gång i framtiden när jag vill ha extraljus igen. Jag ska försöka ordna så att det snabbt går att montera dit och av dem så att jag slipper ha dem på hela tiden.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1441258
Tänkte skriva lite mer om mina tankar och framtidsplanerna för denna bil. Först och främst är det installation av AC som kommer att ske härnäst. Arbetet är redan påbörjat och jag kommer uppdatera er snart om detta. I samband med AC-arbetet blir det storservice samt lite underhåll och byten av andra grejer. Därefter ska kopplingen bytas då den är rätt sliten i dagsläget och ettan och tvåans växel är svåra att få i ibland. När jag ändå river instrumentbrädan så ska jag försöka få till bättre ljud, men det ska ändå se så orginalaktigt ut som möjligt. Jag har köpt en ny stereo redan som jag tror kommer bli riktigt bra. Den nuvarande stereon fungerar inte särskilt bra då det bara kommer ljud från en av fyra högtalare, men samtliga högtalare fungerar. Det är bilens ursprungliga högtalare (tror jag) men de låter helt okej ändå. Framöver blir det nog dock ett byte av högtalare till något bättre, men det viktiga är att det fortfarande ser hyfsat orginal ut.


Bild


Sen är det hög tid att göra vid framvagnen. Den är riktigt sliten och det enda jag har bytt där hittills är krängningshämmarstagen. Planen är att byta alla bussningar, stötdämparna och fjädrarna. I samma veva kanske jag tar tag i en bromsrenovering och byter ut samtliga bromsskivor, belägg och ok. Även se över bromsrör och slangar ifall de behöver bytas. Kanske bara i fram först. Bromsarna börjar i alla fall bli lite trötta så det är snart dags att se över detta. Jag får även erkänna att jag har slarvat med bytet av bromsvätska. I min ägo har jag aldrig bytt den, och jag vet inte när tidigare ägare bytte bromsvätskan. Detta ska jag prioritera att göra i sommar, medan en helrenovering av bromssystemet får ske något annat år.

Efter allt detta bör bilen vara i gott nog skick för att njutas av många mil på vägen. Den har lite rost här och var och detta är något som jag ska försöka åtgärda löpande och ta en liten bit i taget så att bilen inte blir stående allt för länge. Någon gång långt in i framtiden när all rost är åtgärdad så vill jag ge bilen en hellackering, men med klarlack också så att bilen håller sig fin över tid. Nej, det är inte orginal men det är en förbättring jag vill göra. Jag är inte särskilt förtjust i dessa solida färger utan klarlack. Inte med tanke på att de så snabbt blir matta och flammiga. Självklart går det att hålla lacken fin med rätt vård och underhåll, men så kul är det inte att polera bilen tycker jag.


Bild


Jag har haft lite tankar på att eventuellt sätta i en roligare motor. Kanske åtminstone en B230FK, men jag har nog landat i att jag gillar orginalstuket och vill behålla det med denna bil. Den trötta, enkla och hyfsat sparsamt utrustade bilen har sin charm och det är så jag vill behålla den. Tanken är dock att köra riktigt många mil med denna bil och då för att det ska vara lite mer uthärdligt kan några smärre förbättringar och modifikationer behöva genomföras. Jag ska försöka hålla en balans mellan orginal och förbättringar, både med eftermarkandsgrejer och orginaltillbehör. Jag har haft tankar på bättre väghållning, men jag tror att det kommer ta bort för mycket av orginalkänslan. Nya och fräscha delar bör räcka för att göra bilresan mer bekväm. Sen gillar jag att bilen är ganska hög och kan ta sig fram hyfsat väl, och jag älskar att det går att byta motorolja utan att behöva hissa upp bilen. Lite mer utrustning vore dock trevligt såsom farthållare, elspeglar och temperaturmätare. Jag har en yttertempmätare liggandes som jag ska montera i samband med AC-projektet. Det saknas bara en innertempsensor också.
Vi får se vad det blir framöver, men jag vill inte att det spårar ur med tillbehör och utrustning samtidigt som jag vill ha en bekväm och trevlig bil att åka i. Som ni märker dras jag lite åt olika håll, men jag har ändå landat i att det jag gillar med dessa bilar är det enkla, det gamla och robustheten. Vill jag spåra ur så får jag göra det med en annan 240 (ja, jag behöver fler 240:s). Min 245 Turbo har jag noll historik på så den kanske jag modifierar lite mer, dock inget som inte går att återställa med vanliga verktyg. Den är visserligen orginal vad jag kan se, men avsaknaden av historik och anknytning gör det enklare att göra avsteg från det som är orginal. Mer om denna bil får ni läsa i den bilens forumtråd.

Nu har ni fått en övergripande plan och den lär som med de flesta planer inte hålla för fem öre och ta alldeles för lång tid. Men det får ta den tid det tar. Något som gör att saker och ting tar ännu längre tid är att jag har dålig tillgång till garage och är ganska upptagen med min ordinarie sysselsättning, så bilarna kan jag inte lägga så mycket tid på som jag hade velat.


Bild
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1441259
Lucif3r skrev:Extraljus är ju alltid bra att ha, det vanliga ljuset på 240(och 7/940 med för den delen) är ju inte mycket att hurra för. Men, tycker isf att du ska ha 3 extraljus :) 2 ser bara... knasigt ut.
Vi får se vad det blir framöver. Jag har vant mig vid två extraljus och tycker det ser helt okej ut på denna bilen. Troligtvis kommer det kännas jättekonstigt och som en helt annan bil när jag tar bort dem haha. Jag har en tanke på att förbättra framlysena, både hel- och halvljus. Detta genom att dra nytt kablage för att minska spänningsfall, rengöra/byta ut reflektorer och glas samt sätta dit bättre lampor. Allt detta tillsammans borde nog göra en rätt stor skillnad för ljusbilden jämfört med hur den är idag (rätt usel).
Användarvisningsbild
av frasse4
#1441398
Hur fungerar styrningen av AC i 240? Det är väl ett vred helt separerat från värmereglaget.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1441418
frasse4 skrev:Hur fungerar styrningen av AC i 240? Det är väl ett vred helt separerat från värmereglaget.
Det ser lite olika ut beroende på årsmodell, men jag tror att AC:n på alla årsmodeller styrs av ett separat vred eller brytare. På donatorbilen som jag har som är en 93:a så är det en liten brytare av samma form som de andra brytarna som sitter på mittkonsolen. Trycker man på den så slås AC-kompressorn på. På min 245 Turbo från 1982 så styrs AC:n av ett litet vred med flera olika lägen.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 17

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]