Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1449189
Mer i kupén har rivits. Som ni ser är gångjärnen mycket dåliga. Jag måste sätta i en kil för att dörren inte ska åka igen. På plan mark klarar dörrarna ganska precis att hålla sig öppna, men nu när bilen lutar bakåt är det stört omöjligt. Undrar hur det kommer sig att de är så slitna. På den vita 245:an som har rullat 6000 mil mer så har dörrarna tydliga dörrlägen, till skillnad från på den röda där de knappt existerar på framdörrarna. Går det att justera dörrstoppen i gångjärnen eller är det bara att byta ut som gäller?


Bild


Det blir lite rörigt med allt kablage. Dock är det lättare än vad det ser ut att få ordning på det, så länge det finns bilder på anslutningarna.


Bild


Elsystemet till stereon är dock helt åt helvete. Det är inte så konstigt att bara en av fyra högtalare fungerade, och det var inte fel på högtalarna. Jag tror nog att jag klipper bort allt trassel och sen göra det snyggare och mer ordentligt. Ska ju ändå dit med en ny stereo.


Bild
Användarvisningsbild
av frasse4
#1449355
Sockerbitar var väl normen vid stereobyte förr
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1449381
Dom där "sockerbitarna" brukar kallas ubåtar. :-)
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1449538
Lucif3r skrev:Fast det där är ju dock lite finare grejor än vanliga sockerbitar dock :-)
Jag har sett värre kopplingar :P
Haha ja, det hade absolut kunna vara mycket värre. Det här är inte så farligt egentligen, men det duger inte för mig. Vill ha ordning och reda på kablagen. :-D
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1449539
White skrev:Hmm... Sådana kabelhärvor håller jag mig så långt ifrån det går! :-D
Det gör du klokt i! Men ibland är man illa tvungen och då är det lika bra att göra det ordentligt och reda ut det för ens egna skull. Det blir lättare så i framtiden i fall man måste rota där igen. :-D
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1449579
Rivningen fortgår. På bilden nedan håller jag på att fixa för att ta bort fläktpaketet. Trasorna som ligger på golvet är till för att samla upp vatten från värmepaketet. Jag försökte samla upp det mesta i ett kärl men det är svårt att inte drälla. Annars kan man göra som jag har gjort tidigare (av misstag egentligen); lossa slangarna och låta allt rinna ner på förargolvet och sedan ut genom ett dräneringshål. Det funkade, men man bör nog se till att allt vatten torkar så att det inte samlas någonstans och orsakar korrosion.

Jag har även rensat bland kablaget. Som jag kanske har nämnt tidigare så har jag tagit bort i princip allt som hörde till extraljusen. Ska nog montera dem igen i framtiden men då vill jag dra kablaget själv och göra det lite snyggare. Hittade även spår efter nivåreglering av stötdämparna i bak. Hade ingen aning om att det har suttit på bilen tidigare. Frågade på facebook vad en liten plasttub och ett kablage var till för och fick då svar att det hör till nivåregleringen. Samma med ett relä som satt på torpedplåten i motorrummet. Allt detta tog jag bort eftersom det inte fyller någon funktion nu. Det är skönt att ha det lite mer ordning bland elsystemet. Kvar är egentligen bara att fixa kablaget till stereon, men det kommer senare.


Bild


Fläktpaketet är ute. Den här varianten utan AC är rätt enkel att ta ut. Går att göra utan att ta bort särskilt mycket, men det är ändå lite bökigt.


Bild


Därefter tog jag bort torpedplåten. Den skiljer sig mellan bilarna och behöver bytas ut.


Bild


Det blev ganska luftigt nu. Det är lite ytrost i nederkanten av hålet, så jag ska ta och slipa bort det och måla. Det kommer nog dröja länge innan jag har rivit såhär mycket och det vore inte bra om rosten får fortsätta härja. Nu har jag i alla fall i princip nått vändpunkten där jag kan börja montera saker! Ska bara åtgärda denna lilla rost och sen skruva dit nya torpedplåten och dämpmattan.


Bild


Tog bort torpedplåten från donatorbilen också. Även dämpmattan behöver bytas ut. Den gamla hade kunnat återanvändas genom att skära upp det nya hålet för AC-rören, men jag vet inte om det hade blivit bra. Bättre att använda donatorgrejerna som är de undre på bilden. Den nya torpedplåten behöver snyggas till lite då det finns ytrost på den.


Bild


Jag hittade lite tråkig rost vid luftintaget till kupén, mot torpedplåten. Tyvärr är det inget jag kan åtgärda nu utan det får bli ett framtida problem. Det finns lite mer rost i skarven vid övre torpedplåten, där det sitter en dämpmatta och en gummilist. Ett typiskt rostställe på 240 vad jag har förstått det.


Bild
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1449983
Någon som har tips på vad för medel jag bör använda för att smörja torkarmekanismen? Tänker att det kan vara bra att passa på nu när jag har allt tillgängligt.


Bild


Jag skulle behöva rengöra vevhusventilationen. Är det någon som vet om det går att komma åt att få bort den genom att plocka bort tomgångsmotorn och lite annat, eller måste jag ta bort hela insuget?


Bild
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1449998
Hm, jag brukar smörja länkaget med vanlig sketen WD40, har alltid fungerat fint för mig både fram och bak.
Fast om länkaget är väldigt omständigt att komma åt i normala fall(vilket det ser ut att vara...) kanske något typ av fett skulle vara mer lämpligt, så det håller längre. Fast och tredje sidan sitter ju inte länkaget lika utsatt på 240 som på andra/nyare modeller, så risken att det börjar kärva borde vara mindre. t ex 7/940 har ju länkaget rakt under torpedplåten, lätt att komma åt men fullt utsatt för väder och vind.

Vevhuset går att komma åt utan att ta ner insuget, men det är fasen inte det lättaste och du kommer säkerligen spendera mer tid på att svära och få sår i händerna än om du hade plockat av insuget på en gång istället. Så jag rekommenderar att ta bort insuget :P
Det är ett så pass litet "extra" jobb att det helt klart är värt det.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 17

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]

Ja Harman kardon låter mycket sämre i g[…]