Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1446166
Ulf965 skrev:Jag tycker biltemas https://www.biltema.se/verktyg/handverk ... 2000016876 är bra. De är lättare att hantera med sexkant istället för fyrkant som på vanliga gängtappar. Vad gäller bultarna för rattlås, försök få ett märke med fil eller dylikt i den avbrutna bulten, slå sedan loss den med huggmejsel.
Tack för tipset! Ska köpa den där gängrenoveringssatsen från Biltema. Den kostade inte särskilt mycket heller.

Glömde skriva det men jag fick loss balken som rattlåset sitter på. Skruvarna behövdes inte lossas på, utan de sitter på glidskenor. Så det var bara att dra balken mot mig så var den lös.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1446169
Lucif3r skrev:Kylarvätskan tycker jag ser ut som att någon slarvat med glykolen, och/eller kört rent eller väldigt mycket järnhaltigt vatten. Häller man sen i fräsh glykol med sitt korrisionsskydd så börjar skiten släppa och då kan det bli att se ut så där. Gjutjärnblock är ju mer känsliga mot sånt där än alublock, iom. att järn rostar=brunt vatten. Alublock brukar bli mer grådassigt/grumligt med mycket avlagringar(mer än vad som syns på dina bilder), och det tar längre tid innan det syns. Rost färgar ju vattnet i stort sett direkt
Värmepaket är också experter på att samla på sig skit, även med noggrann/korrekt glykolblandning.

Det kan vara en idé att koppla in vattenslangen och spola igenom några hundra liter vatten genom hela systemet(kylare, block, värmepaket, vattenrör osv), tills vattnet som kommer ut ser likadant ut som vattnet ur vattenslangen.
Ja antagligen har det slarvats lite med kylarvätskebytena tidigare. När jag tömde ut den här kylarvätskan så tog jag direkt efteråt och spolade igenom systemet. Tänkte att det var lika bra att göra det på direkten. Vem vet hur länge bilen blir stående innan jag fyller på kylarvätska igen. Jag spolade rätt länge och det var mycket skit som kom ut. Efter ett tag såg det avsevärt bättre ut, men fortfarande lite svagt färgat vatten. Även kylaren spolade jag igenom. Där var det mycket skit. Innan det är dags att ta ut bilen på vägarna igen så kommer jag göra ännu grundligare sköljningar och genomspolningar. Både med vattenslang och genom att fylla på systemet med vatten och låta motorn bli varm innan jag tömmer igen. Kanske i med en diskmaskinstablett också som jag har sett att vissa gör.

Värmepaketet byttes för två eller tre år sedan så den är fräsch, men det är möjligt att nytt skit har samlats där i. Dock funderar jag på om och hur jag ska rengöra ytan som vattenpumpen sitter på. Just nu är det ganska rostigt där och det känns inte så bra att låta det vara rostigt efter att ha bytt vattenpump och kylarvätska. Att gå på med en stålborste är nog ingen bra idé. Finns det något annat skonsammare sätt att göra rent ytan från rost ytan att skada den?
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1446516
De två extraljusen har jag demonterat samt rivit ur kablaget. Det känns lite ovant att se bilen utan extraljus men jag ska nog kunna vänja mig. Ser lite stilrenare ut nu. Dock gillade jag ändå stuket med extraljus. Troligtvis monterar jag tillbaka dem eller några bättre i framtiden, men med ett snyggare draget kablage. Och då vill jag att det även ska vara enkelt att montera och demontera extraljusen så att jag slipper ha dem monterade på bilen hela tiden. Lite noggrannare rengöring av grillen, stötfångaren och stötfångarlisten krävs eftersom det har samlats smuts där under många år och missfärgat plasten. Förhoppningsvis går det att få bort så mycket att det knappt syns.


Bild


När jag "pallade" upp bilen märket jag att däcken i fram var oerhört snedslitna. Detta är något som jag inte har märkt tidigare. Däcken i bak däremot är helt perfekt jämnt slitna, och knappt slitna alls. Alla fyra däcken monterades samtidigt och de har rullat i cirka tre år och runt 2000-2500 mil. Framvagnen är ju märkbart väldigt sliten men jag trodde inte att däcken i fram skulle ätas upp så här pass fort. Jag vet inte om det kan ha bidragit med att jag bytte krängningshämmarstagen för ett år sådant. Något annat i framvagnen har jag inte bytt.


Bild
Framdäck.


Bild
Bakdäck.
Användarvisningsbild
av david70
#1446991
Sträckläst igenom denna tråd nu. Vilken kanontråd :-) Väldigt kul att få följa en 245:a som lever ett vanligt liv och används som de är tänkta att göra. Häftigt projekt med AC-montering. Detta ska följas.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1447053
david70 skrev: sön 23 maj 2021, 20:38 Sträckläst igenom denna tråd nu. Vilken kanontråd :-) Väldigt kul att få följa en 245:a som lever ett vanligt liv och används som de är tänkta att göra. Häftigt projekt med AC-montering. Detta ska följas.
Kul att du uppskattar min tråd och vill följa den! Tack!
Användarvisningsbild
av frasse4
#1447068
Ser ju konstigt ut att den slitit så snett. Du kan ju grovt mäta toe-in genom att mäta avståndet mellan hjulen på framsidan och baksidan av framdäcken.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1447166
Vill tillägga att däcken ser likadana ut på andra sidan. Snedslitet i fram och fint i bak. Får testa att mäta lite, men i vilket fall som helst så är något i framvagnen tokigt och hela framvagnen är ju rätt slut så allt ska bytas ut så småningom.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1447916
Kan ju vara så "enkelt" att cambern är felställd också. 240 går den ju justera på(till skillnad mot 7/940). Är bilen sänkt och/eller har trötta fjädrar så får man possetiv camber, och då slits innerbanan mer än ytterbanan på däcken när man kör med raka hjul.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1448030
Ja, bilen är rätt slingrig på vägen. Eller framvagnen är det, bakvagnen går stabilt eftersom jag har bytt det mesta där. Fjädrarna är garanterat ganska trötta, plus allt annat i framvagnen. Det blir nog mer prioriterat med en framvagnsrenovering nu. Får se om jag köper två nya däck eller fyra helt nya. De i bak är fortfarande som nya så det är onödigt att slänga dem, men samtidigt vill jag byta tillbaka till orginaldimensionen (185/80R14). Det ser inte lika bra ut som med den nuvarande dimensionen (185/75R14) men jag vill att hastighetsmätaren visar mer korrekt. Just nu visar den inte helt rätt eftersom rullomkretsen på däcken är mindre.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 17
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]