Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1454234
Glömde lägga upp den här bilden tidigare. Värmepaketets genomföring i torpedväggen skiljer sig mellan bilarna. På 90:an är rören helt raka medan på 93:an med så är det övre röret vinklat som ni kan se. Det hade nog gått att använda den raka genomföringen, men det hade blivit tokigt med AC-fläktpaketets slangar. Nya slangar hade behövts införskaffas då.

Genomföringen såg rätt så ful ut innan och hade en del rost på sig. Jag snyggade till den så gott jag kunde, men troligtvis kommer rosten att titta fram snart igen. Egentligen hade den behövts blästras, men jag har dålig tillgång till ett blästerskåp och jag känner inte till någon firma i närheten som kan hjälpa mig med det. Visserligen har jag inte kollat särskilt mycket. Borde kanske göra det.


Bild
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1454240
Den senaste tiden har jag jobbat mer i motorrummet. Började med att rengöra motorns framsida för att sedan byta packboxar. Jag trodde att jag hade alla hemma, men jag hade bara de två mindre packboxarna varav den ena inte såg särskilt bra ut så den slängde jag. Nya packboxar fick beställas istället. Nu borde det hålla tätt, men jag bör nog rengöra vevhusventilationen innan uppstart. Jag vet inte om de är helt igensatt, tror inte det men risken finns att den trycker ut olja på ställen där det inte ska komma ut olja. Vore tråkigt att behöva byta packboxar snart igen, även om det är ett ganska enkelt jobb.


Bild


Sedan skruvade jag dit den nya vattenpumpen. Den är tillverkad av SKF så det borde vara bra grejer. Innan jag skruvade dit den så rengjorde jag anläggningsytan. Nu får vi se om den håller tätt. Det var lite bökigt att få dit den, men det borde inte vara några konstigheter. Dock är jag lite fundersam. På ovansidan av vattenpumpen är det ett litet hål. Ska det vara där? Det ser ut att vara från fabriken. Kanske är ett lufthål eller till för att smörja pumpens axel?


Bild


Och en ny kamrem! Volvo orginal såklart. Lika så spännrullen. I och med att remhjulen ska momentdras så behövde jag köpa en momentnyckel. Borde ha köpt en för länge sedan, men har tidigare haft möjlighet att låna en när det väl har behövts momentdras. Nu är det inga värstinggrejer jag har köpt, men den borde göra sitt jobb. Kamremskåporna har jag rengjort så gott jag kunnat (eller orkat egentligen) De är inte kliniskt rena men de är bra mycket renare än innan. Däremot måste jag köpa en ny övre kamremskåpa. Den som sitter på nu har spruckit i ena fästet.


Bild


Bild


Bild
av S80_140HK
#1454247
Följer ditt projekt i det tysta :-)

Det lilla hålet ovanför pumpen ska vara där, det är nån form av skvallerhål, om det börjar läcka vatten där så är pumpen slut.

Jag har en prick likadan momentnyckel och den har funkat bra för mig.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1454271
S80_140HK skrev:Följer ditt projekt i det tysta :-)

Det lilla hålet ovanför pumpen ska vara där, det är nån form av skvallerhål, om det börjar läcka vatten där så är pumpen slut.

Jag har en prick likadan momentnyckel och den har funkat bra för mig.
Okej, där ser man! Misstänkte att hålet skulle vara där, men visste inte vilken funktion det hade.

Låter bra! Jag hittade inga recensioner på Julas momentnycklar. Däremot säger många att Biltemas är bra så då tänkte jag att Julas säkert funkar lika bra. Hade köpt Biltemas momentnyckel om det inte vore för att jag hade ett presentkort på Jula.

White skrev:Ja det hade kanska blivit tokigt med slangarna om du hade fel anslutning.

Jag kör också med Volvo original kamrem. Absolut bäst passform.

Jo en momentnyckel har man mycket nytta av när man mekar motor. :-)
Oja, den sitter som en smäck. Den gamla kamremmen var av fabrikat Gates. Funkar säkert, men har för mig att deras kvalité inte är lika bra som Volvos.

Det ger en inre tillfredställelse att momentdra skruvförband, inte bara på motorn. Då slipper man oroa sig ifall man har dragit för hårt eller för löst haha. Sen kan det fortfarande bli tokigt med en momentnyckel om gängorna eller anläggningsytorna inte är helt rena. Eller om man inte tar hänsyn till att gängorna är smorda.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1454351
White skrev:Ja jag brukar gå ner ca 10-15Nm om gängorna är smorda. :-)
Ja jag vill minnas att det står i verkstadshandboken att det är något sådant man ska dra ner på momentet om gängorna är smorda.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1454889
Fick hem lite elkablar från Ebay. Jag måste dra en del kablage själv och vill då helst att det är samma färg på kablarna på båda sidorna av skarvarna. Märkligt nog finns det knappt att köpa olikfärgade kablar här i Sverige, i alla fall inte som privatperson. Mekonomen har en del, men inte alla färger som jag behövde så det blev till att beställa från Tyskland via Ebay. Mycket bättre utbud där och ändå rimliga priser tycker jag.


Bild


Kompressorn har nu monterats på plats. Innan jag satte dit den så fyllde jag på med olja. Först hade jag köpt esterolja från Volvo, men efter att ha läst på lite så insåg jag att det var fel typ av olja. I den här kompressorn ska det vara PAG 100-olja, så det var bara att beställa nytt. Det ska vara 2,2 deciliter olja om systemet är helt tomt. Nu var det inte helt tomt, men nära på. Jag hällde ut det lilla som var kvar i kompressorn, det mesta i förångaren och slangarna och så är torkfiltret nytt. Så jag tror inte att det är så mycket olja kvar. Fyllde inte på med 2,2 deciliter, utan siktade på runt 2, men jag vet inte hur mycket det blev. Spillde ut en del och fick sen höfta. Vet inte hur noggrant det är men det borde gå bra.


Bild


Jag har även borrat hål för kondensorn. Just nu är de väldigt fula men jag ska snygga till dem såklart. Förhoppningsvis blev placeringen av hålen bra. Jag försökte att mäta så noggrant jag kunde, men det är ingen precisionsmontering på kondensorn så det ska nog gå bra. Till höger i bilden ser ni de egentliga hålen för torkfilter och andra AC-prylar, men eftersom systemet i en 93:a skiljer sig mot en 90:a så kommer inte de hålen att användas och jag måste istället borra upp några hål själv.

Tyvärr måste jag nog köpa en ny kondensor då ett av rören troligtvis har spruckit. Som nämnt tidigare i tråden sitter ett av rören kvar på kondensorn då det inte gick att lossa. Jag ville dock ändå försöka få loss röret för att underlätta montering av kondensorn och jag tänkte att det skulle gå lättare när den låg på en arbetsbänk. Trots mycket 5-56 och rostlösare så ville inte rörets anslutning rubbas och jag vågade inte ta i mer. Mina försök var nog tillräckligt för att utmatta materialet eftersom hela röret kan röras alldeles för lätt i sidled. Materialutmattningen har skett bakom en hållare för röret, så det går inte att se men det känns inte bra. Förhoppningsvis går det att få tag på en ny kondensor med rätt gängor för rören, annars får jag försöka knåpa ihop nya slangar och anslutningar.


Bild


Motorvärmarkabeln har tidigare gått på rambalken men den kommer hamna i vägen för ett AC-rör, så jag måste ta bort motorvärmarkabeln eller dra om den. Tyvärr verkar det inte finnas en skarv precis bakom själva värmaren och att plocka bort den blir nog bökigt eftersom en ny frostplugg måste i. Att kapa kabeln känns tråkigt även om det är ett alternativ. Förhoppnings kan jag dra om kabeln på något smidigt vis.


Bild
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1455341
Till slut tog jag tummen ur och rev bort insuget för att rengöra vevhusventilationen. Som ni kan se så var det verkligen välbehövligt. Det var mycket skit i oljefällan, och även i andra delar. Efter många vändor med bensin och avfettning så var oljefällan tillräckligt ren. Inte som ny, men i princip så nära ny man kan komma med en gammal oljefälla.


Bild


Bild


Bild


Jag tog även och rengjorde insuget, framförallt vid spjället. Det var rätt mycket skit där. Jag bytte även spjällpackningen, även om den gamla inte var dålig. Sedan när jag skulle montera spridarbryggan så fick jag inte den på plats. Spridarnas o-ringar var alldeles för stora. Efter lite forskande så insåg jag att de är till K-jet då sotningssatsen jag hade köpt var till B230E. RIktigt surt, men nu är nya o-ringar beställda.


Bild


Bild
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 17
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]