Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av frasse4
#1492676
Kul att du plockat fram den! Vad ska fixas i framvagnen?
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1493041
@frasse4, Ska byta det mesta. Blir nya bussningar, leder, stötdämpare och fjädrar. Sen byte av saker som är slitna eller går sönder under arbetets gång. Jag har redan bytt bussningar, stötdämpare och fjädrar i bakvagnen så det märks väldigt tydligt nu att framvagnen är sliten. Bakvagnen ligger stabilt på vägen medan framvagnen lever sitt egna liv haha.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1493092
Efter allt mitt fix i bilen i somras så läckte det rätt mycket olja från toppen. Inte kul att söla ner allt när jag har gjort rent och satt dit nya delar. Jag misstänkte att det antingen var skarven mellan toppen och kamöverfallet eller packboxen vid kamaxeln som läckte.


Bild


Ny packbox, ventilkåpspackning och packningsklister inhandlades och i fredags var det dags att åtgärda oljeläckaget. Den största misstanken var packboxen och det såg ut att stämma. Det var rätt söligt där runtomkring och dessutom var det fullt med orangea gummipartiklar. Packboxen verkar ha degenererat sig själv. Som vanligt går det så när man köper ProParts-grejer... Nu köpte jag ordentliga grejer från Elring så nu ska det nog hålla! Att bara byta packbox är inte så farligt mycket jobb och jag hade tänkt göra det smidigt och försöka slippa att ta bort hela kamremmen och vevaxelns remskiva, men tji fick jag. Trots någorlunda försiktighet att hålla kamremmen på plats så hade den hamna fel. Vid uppstart och ville inte motorn hoppa igång så det var bara att riva kamremmen och montera den ordentligt från början. Försöker man gena så blir det oftast mer jobb. Jag verkar även ha blivit ringrostig när det kommer till mekandet. Jag missade viktiga steg och fick flera gånger gå tillbaka och göra om ett steg för att det skulle bli rätt. Kan ha varit så att jag hade bråttom också. Det ska man inte ha när man mekar.


Bild


Bild


Till slut fick jag ihop allt och bilen gick som den skulle. Efter att ha kört några mil i helgen så verkar det hålla tätt än så länge, så det ser lovande ut! Bilen fick sig även en avspolning i helgen eftersom den var väldigt dammig och lerig, men en polering skulle behövas mer än väl. Vi får se om jag orkar ta tag i det i vår eller sommar.


Bild
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1493148
Jag mätte även ventilspelet när jag ändå hade ventilkåpan av. Trodde de skulle vara värre men allt såg bra ut! Mätte på kall motor mellan 0,30-0,35 mm på alla ventiler, så det finns inget behov av justering inom den närmsta framtiden.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1494340
En milstolpe passerades förra helgen då räkneverket slog över till 35 000 mil! För andra gången nu haha, men denna gången mer korrekt. Förra gången skedde för 500 mil sedan ungefär men eftersom jag har skruvat tillbaka mätaren till det mer korrekta miltalet så fick jag äran att passera milstolpen igen. Kan det kanske hinna bli 36 000 mil innan denna säsong är över?


Bild
Bilden togs av min hjälpsamma medpassagerare.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1497971
Backspegeln på förarsidan har länge stört mig. Någon gång under förra ägarens ägo har spegelglaset gått sönder eller ramlat den och sedan har han limmat dit ett nytt glas rakt på. Det fungerade men det nya glaset var helt platt och inte konvext som spegelglas brukar vara och inte heller någon toning vilket gjorde att jag som förare blev väldigt bländad av passerande bilar när det var mörkt ute. Jag tänkte plocka spegelglaset från AC-donatorn jag hade men det var en annan infästning på det glaset. VP-autoparts hade en helt ny backspegel till salu för ett riktigt bra pris så jag köpte den och tänkte att jag kunde plocka över spegelglaset. Tyvärr gick inte det då glaset på den nya eftermarknadsspegeln var fast monterat, så det blev till att byta hela backspegeln. Lat som jag är tänkte jag försöka mig på att byta backspegeln utan att demontera dörr sidan, det gick med lite våld men är nog inte meningen att man ska göra så då dörrsidan fick lite stryk. Nu har jag lärt mig den läxan hehe. Det blev mycket bättre med den nya backspegeln, i alla fall bländningsmässigt. Glaset är lite ojämnt vilket gör att det som syns i spegeln ibland ser ut att vara i lustiga huset och kvalitén känns lite sådär som det brukar vara med eftermarknadsdelar. Det är även lite störigt att ha olika backspeglar på vardera sida. Jag ska nog leta rätt på ett orginal spegelglas och montera i den gamla backspegeln som jag sen gör i ordning och sätter tillbaka. Finns så många olika varianter av spegelglas bara så det gäller att hitta "rätt" som matchar med passagerarsidan.


Bild


Sen fick jag ett infall att riva ner dörrsidan på passagerarsidan för att kolla om jag kunde fixa ljudet på högtalaren. Det började bli rätt tröttsamt att endast ha två av fyra fungerande högtalare varav bara en i fram, särskilt när jag har satt i en ny toppmodern stereo. En snabb felsökning med multimetern visade att det var ett avbrott på ena kabeln till högtalaren medan den andra kabeln var hel. Jag kunde inte se någon uppenbar skada så det blev till att riva ur hela kablaget och felsöka närmare på arbetsbänken. Efter att ha rivit upp kabelhöljet så syntes fortfarande ingen skada medan multimetern pekade på ett avbrott någonstans. Måste ha varit ett internt avbrott i kabeln. Nåväl, jag skarvade dit en ny kabel och satte sedan tillbaka allt. Högtalaren fungerade nu och jisses vad fantastiskt med fungerade högtalare och en enhetlig ljudbild! Som en helt ny upplevelse! Det är i alla fall fantastiskt om man jämför med tidigare haha, högtalarna är ändå rätt gamla. Så småningom blir det nya högtalare som förhoppningsvis kan bidra till ännu bättre ljud.

När jag ändå hade dörrsidan nere så tänkte jag att jag kunde kika på varför centrallåset på passagerardörren inte fungerade. Det var ganska enkelt åtgärdat. Jag hade glömt koppla ihop kontakterna bakom handskfacket haha. Nu har bilen fullt fungerande centrallås igen!


Bild
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1498672
För någon vecka sedan märkte jag att fälgen höger bak blev varm. Inte jättevarm, men ändå lite varm samtidigt som de andra fälgarna är svala även efter en längre åktur. Tänkte att bromsoket kärvade lite så jag gjorde några ordentliga inbromsningar i hopp om att det skulle hjälpa lite. Tror det gjorde det för jag upplevde inte fälgen som lika varm därefter. Dock tänkte jag att det ändå är lika bra att kolla närmare på bromsoket och kanske motionera det lite. När jag i helgen slog en kik så fick jag en trolig förklaring till den varma fälgen, bromsklossarna var helt slut! I princip bara metallen kvar. Det förklarar nog även de skrapande ljud som ibland kommer bakifrån på bilen haha. Har beställt nya belägg som ska monteras så snart som möjligt. Det blev några billiga belägg från Fordonsdelen.se, troligtvis ProParts. Är inte förtjust i ProParts men bromsbeläggen lär fylla sitt syfte. Framöver blir det nog en mindre renovering av bromssystemet med bättre delar. Har Volvo orginaldelar till frambromsarna liggandes hemma som väntar på att monteras en vacker dag.

Vidare så har jag märkt att bilen har tagit lite stryk av vinterkörningen och min frånvaro av skötsel. Tvättade den ofta när jag körde i vintras men bilen hade behövt bättre vård i grunden. Upplever att den lilla rost som har varit har växt, samt så har nog det som har varit dolt tidigare börjat titta fram mer. Riktigt tråkigt att se och det är något som borde ha åtgärdats för ett bra tag sedan, men nu får det vara åtminstone detta år ut. Planen är att lämna in bilen på en lättare renovering nästa vinter. All rost ska bort då (är inte jättefarligt egentligen) och så ska bilen få en ny lack i samma veva. Kommer bli dyrt och jag ifrågasätter själv ibland om denna bil är värd det, men det får den fan vara. Har lagt ner mycket tid, energi och pengar på den hittills och planerar att ha kvar den en lång tid framöver. Vore kul att ha den i riktigt bra skick då.


Bild
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1512207
Okej, dags att uppdatera här igen. Har hänt lite med bilen sedan sist men inga stora grejer (utom en) och många rullade mil har det blivit.

Det största som har hänt är att jag fixade så att AC:n fungerar. Hurra! Har kört ungefär 7-800 mil med bilen i sommar så det har varit oerhört skönt med en fungerande AC. I maj tog jag tummen ur och lämnade in bilen till en AC-firma i Stockholm. Som jag misstänkte så läckte kondensorn men som tur var hade jag redan köpt en ny kondensor. Jag var rädd att gängorna inte skulle passa då Volvo bytte gängor 1993, även om artikelnumret sa att denna skulle ha rätt gängor. Till min förvåning passade kondensorn, systemet gick igång och allt fungerade. Det var en glädjens dag!


Bild


Såhär ser helheten i motorutrymmet ut nu, om än något smutsigt.


Bild


I somras tog jag också tummen ur och bytte styrledsdamaskerna. Tänkte att det vore lika bra att byta styrlederna också när jag ändå var igång så nya styrleder beställdes och monterades. Lite våld, värme och smörj krävdes för att få den de gamla men det gick. Sedan var det självklart omöjligt att få rätt hjulinställning, men efter några försök var bilen körbar i alla fall. Lyckades mitt i semestern efter många samtal få tid för en hjulinställning med kort varsel eftersom jag skulle ut och köra några hundra mil de efterföljande dagarna.


Bild


Bild


Lite strul har det också varit såklart. Först började fläktremmarna att tjuta. Typiskt dessa bilar och de har tjutit förr på denna bil. Tänkte att det var lite konstigt, spänningen borde inte ha hunnit lossna ännu. Efter att ha kört några turer slog jag en kik i motorutrymmet och där hittade jag förklaringen till att remmarna tjöt. En skruv till generatorn stack rakt ut och var inte långt ifrån att ramla den helt. Tröck in skruven så att den i alla fall höll generatorn tillräckligt spänd och väl hemma hittade jag i garaget en mutter som passade på skruven. Den mutter som en gång har suttit på skruven var spårlöst försvunnen. Det har varit en del lösa skruvar och muttrar efter allt mitt mekande. Vill inte veta vad mer som kanske sitter lite löst... :-/


Bild


Jag nämnde ju att höger bakbroms gick lite varm. I början av sommaren bytte jag bromsbelägg i bak. Som jag misstänkte hade ena kolven på bromsoket kärvat ihop. Trots mycket våld så gick det inte att rubba. Satte dit ett halvslitet bromsbelägg i alla fall så att det inte bara var metallbelägg där. Har funkat fint hela sommaren men nu i augusti tyckte jag att hjulet blev oroväckande varmt. Vore tråkigt att smälla ett däck eller kärva ihop hjullagret. Jag körde sen mycket lugnare på vägarna och sedan dess har hjulet hållt sig i en bättre temperatur. Tror förklaringen till värmen var att jag körde som en idiot ett tag med snabba (nåja) accelerationer och häftiga inbromsningar. Med lugna inbromsningar så håller oket sig i schack. Men ska om en vecka lämna in bilen på verkstad för byte av bromsok och byte av bromsvätska. Bromsvätskan vet jag inte när den är bytt senast. Den ska bytas vartannat år och jag har ägt bilen nästan på dagen i fem år. Grattis till mig och bilen förresten!

Upptäckte för en vecka sedan en annan "rolig" grej. Bilen läcker kylarvätska. Det verkar komma från vattenpumpen. Märkligt att det har börjat läcka nu helt plötsligt. Bytte pumpen för ett år sedan och det har fungerat problemfritt fram tills nu. Finns en risk att det är ännu en mutter lös. Tur i oturen att jag har en verkstadstid bokad snart. De får ta hand om läckaget också.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1512730
Det blir nog bra att få det där bromsoket bytt.

En vattenpump skall ju hålla länge, var det ett "skitmärke" på den också, som på kamaxeltätningen?
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1513380
MartinS skrev:Det blir nog bra att få det där bromsoket bytt.

En vattenpump skall ju hålla länge, var det ett "skitmärke" på den också, som på kamaxeltätningen?
Ajjemen. Har fått det bytt nu, samt ny bromsvätska och ett annat bromsok motionerat. Som nytt nu! Jäklar vad fint bilen bromsar.

Nädå, SKF har tillverkat vattenpumpen så borde vara bra kvalitet. Är nog jag som har gjort någon miss vid monteringen, eller så har något i packningsväg lösts upp av oljan som läckt ut från kamaxeltätningen eller om något av rengöringsmedlen har löst upp något. Men mekanikerns teori var att packningssilikonet jag använt hade börjat lossna. Det kan tydligen göra det och han rekommenderade något annat oljebaserat packningsklister istället.
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
Bilens utrustning från Vin nr

Du kan kolla utrustningen igenom att trycka in reg[…]

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]