Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1453220
Nu ligger jag lite efter med uppdateringarna här. Jag har jobbat vidare med bilen men har inte hunnit uppdatera på forumen. Jag nådde för några veckor sedan den stora vändpunkten där jag började montera delar igen istället för att bara riva. Det är en viktig milstolpe och det känns väldigt skönt! Nu går det åt rätt håll. Först att monteras var den tillputsade torpedplåten. Sedan var det isolermattan.


Bild


Bild


Sedan var det dags att hiva dit fläktpaketet! Rätt bökig att få plats, men det gick bättre än vad jag trodde. Nu sitter den gamla kupéfläkten där i. Riktigt tråkigt, men jag orkade inte vänta på att få hem en ny. Den går ändå att byta med allt på plats så jag får ta den smällen framöver.


Bild


Efter det kunde jag montera tvärbalken. Nu börjar det likna något! Jag har även fått bättre ordning på kablaget. Tidigare kändes det riktigt rörigt men nu är det mer logiskt. Jag valde att ta tvärbalken från donatorbilen. De skiljer sig lite mellan årsmodellerna. På 93:an (donatorbilen) är den något förstärkt tror jag samt har egna skruvar för jordkablar, istället för att man ska klämma in alla på en skruv som samtidigt ska hålla fast mittkonsolen.

Vid de här laget fick jag ta bort de flesta skruvarna som sitter i karossen eftersom de egentligen ska vara tätade med någon vit gummiaktig massa som tätar mot fukt. Först struntade jag i det men fick sen tips om att använda karosserikitt. Det hade jag ju hemma så jag skruvade då bort skruvarna, doppade dem lite i karosserikittet och skruvade sedan tillbaka dem. Nu vet jag dock inte om det var en så bra idé. Karosserikittet kanske stelnar för mycket för att det ska uppfylla i syftet. Jag vet inte, men i värsta fall kanske det spricker och så kryper fukt in. Dock borde risken för det inte vara särskilt stor,


Bild


Bild


Jag städade upp lite bland kablaget och tog bort den röriga stereohärvan och satte det ISO-kabel från Biltema istället. Väldigt bra att dem säljer det! Jag ska nog dock byta ut ena delen av den stora vita kontakten till den gamla eftersom den från Biltema sitter lite dåligt.


Bild


Bild
Så här såg det ut med det tidigare kablaget.


Gick lös med mulitmetern för att få grepp om hur alla kablar till AC-systemet går och nu tror jag att jag har förstått allting! Har jag gjort ett eget elschema som ser rätt så förjävligt ut, men det hjälpte mig att förstå bättre hur jag ska dra kablarna. Tidigare verkade det vara en näst intill omöjlig uppgift, särskilt med tanke på att jag är kass på det mesta vad det gäller el. Men nu med mitt egna elschema så framstår det hela som mer logiskt och enkelt. Vi får se dock om allt funkar som det ska sen.


Bild
Användarvisningsbild
av frasse4
#1453359
Ser ju kanon ut! Fördelen med att bygga ihop allt är ju att du får bra koll på grejerna i framtiden om något strular.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1453454
White skrev:Ja nu går det ju på "rätt håll" så att säga. Bra jobbat! :-)
Ja det gör det äntligen! Tack!

frasse4 skrev:Ser ju kanon ut! Fördelen med att bygga ihop allt är ju att du får bra koll på grejerna i framtiden om något strular.
Ja precis. Man lär känna sin egna bil ganska bra när man håller på såhär. :D

Lucif3r skrev:Fint :-)
-93an borde väl haft airbag? Det är troligen därför balken är lite grövre då.
Aha, ja det stämmer nog! 93:an hade airbag.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1453455
Ett lite enklare och roligare jobb var att byta tändstiften. De gamla ser helt okej ut tycker jag. De nya stiften är Volvo orginal, såklart. Det ska bli spännande att se om det blir någon skillnad i motorns gång. Den gick inte illa på något sätt innan, men nya stift kan ändå göra skillnad. Sen byter jag ju också fler delar som kan ha inverkan på motorns gång, så det kan vara svårt att avgöra vad som gör skillnad.

Bild
Ettans stift längst till höger och sedan ligger de i ordning.

Jag passade på att byta motorkudde nu när jag hade så pass bra tillgång. Framöver när allt är monterat lär det vara en riktigt jobbig uppgift att byta motorkudde. Tyvärr är denna motorkudde från Proparts, men det var den jag hade hemma och mig veterligen så säljs inte Volvo orginal längre. Vi får se hur länge Proparts-kudden håller. De har ju tyvärr sällan någon vidare kvalité, och jag vill minnas att jag har hört att motorkuddarna inte brukar hålla särskilt länge. Kan verka dumt att byta då, men jag väljer att chansa. Det lär gå fint i början i alla fall, sen får det bli ett senare problem för framtida mig.

Bild


Och när motorkudden var bytt så kunde jag montera kompressorkonsolen och servoslangarna. Skruvarna till denna typ av konsol är lite längre så jag fick ta dem från donatorbilen. Det är mycket smådetaljer som skiljer sig mellan bilarna. Det kan vara bra att ha i åtanke om man ska göra en liknande konvertering. Det är inte bara att plocka de uppenbara delarna. Till servoslangarna hade jag tyvärr bara nya kopparbrickor till den ena slangen, så vi får se om den andra håller tätt. Det känns som att jag skjuter upp mycket problem till framtida mig. Jaja, det är återigen senare problem haha...

Bild
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1454232
White skrev:Proparts är lite som Biltema. Vissa grejer funkar hur bra som helst och vissa är skit. :-)

Annars är ju NGK jäkligt bra stift! Kör med deras BPR7ES på min trimmade 945 Classic.
Ja så är det. Man lär sig till slut vad man kan köpa och vad man bör undvika i en butik eller hos en återförsäljare.

Oja, NGK är väldigt bra stift! Ibland det enda som gäller och funkar. Jag misstänker dock att Volvos orginalstift egentligen är NGK då de ser likadana ut. Enda skillnaden är att det inte står "NGK" utan "Volvo" på dem.
Användarvisningsbild
av White
#1454233
FyoDisco skrev:
White skrev:Proparts är lite som Biltema. Vissa grejer funkar hur bra som helst och vissa är skit. :-)

Annars är ju NGK jäkligt bra stift! Kör med deras BPR7ES på min trimmade 945 Classic.
Ja så är det. Man lär sig till slut vad man kan köpa och vad man bör undvika i en butik eller hos en återförsäljare.

Oja, NGK är väldigt bra stift! Ibland det enda som gäller och funkar. Jag misstänker dock att Volvos orginalstift egentligen är NGK då de ser likadana ut. Enda skillnaden är att det inte står "NGK" utan "Volvo" på dem.
Ja om jag inte minns fel så var det i alla fall NGK förr, nu vet jag inte?
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 17
Bruten fjäder framvagn

Jag kontaktade bilförsäljaren Bilia, dom[…]

XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Den eviga däcksfrågan

Varför spacers, det är inte bra för[…]

S80

Söker en S80 2007-2016 Manuell . Välv&ar[…]